Nykomling
Medlem: Jan 2010
Län: Stockholms län
Diskmaskin i hörn - lämpligt?
Hej alla,
Är det ok att placera en diskmaskin i hörn mot vägg? Jag förstår att det inte är det mest ergonomiska när man ska plocka i och ut men det är något jag får leva med då mitt kök är litet.
Ska ha en bänkskiva i massivt trä ovanpå - det borde vara ok att bära upp den genom att fästa i sidoväggen eller?
Väggen intill diskmaskin är målad med vanlig väggfärg - finns det risk att den tar skada av ånga / vattenstänk när man öppnar färdigkörd maskin.
Fullvärdig medlem
Medlem: Mar 2010
Län: Skåne
Jag skulle säga att det går fint men, jag hade målat med våtrumsfärg så att du lätt kan torka bort stänk m.m
Och jag hade haft en skiva mellan maskinen och väggen så att den kommer ut någon centimeter från väggen ( så att inte luckan tar emot / skrapar väggen när du öppnar den). Det är svårt att få maskinen 100% rak samt att väggar oftast är lite ojämna.
Nackdelarna är att du stänker ner väggen som kan vara svår att hålla ren samt att du bör ha en passbit mellan diskmaskin och vägg för att kunna hålla uppe skivan med t.ex vinklar vilka annars tar i diskmaskinen när den ska på plats.