Hej,

För vilka vitvaror behövs ventilationsgaller i sockeln?

Vi har induktionshäll i bänkskivan och för den har jag borrat stora hål i bänkskåpets botten enl. dess instruktioner, men om man inte har ventilation i socklen ter det sig lite onödigt kanske...?

Vidare har vi inbyggnadsugn i högskåp, högskåpet är gjort så bakstycket sitter några cm från väggen för att det ska kunna komma luft där och in bakom ugnen (där bakstycket är helt borta), men återigen, utan ventilation i sockeln är det kanske utan verkan?

Hur gör man framför en integrerad diskmaskin, bör man göra en separat del av sockeln som sitter framför maskinen för att det ska vara lättare att dra ut den, eller är det bäst/snyggast att sätta en hel sockel som är bredare än maskinen?

Mvh
Mats

Hej Mats.
För att få en god ventilation så behövs det ventilation i sockeln till alla maskiner som utvecklar värme.
Just induktionshällen är jag lite skeptisk till då huvuddelen av värmen utvecklar sig i kastrullen som står på den.

Jag har samma lösning på inbyggnadsugnen med inflyttat bakstycke. Behövs dock ventilation i sockeln här också för att det skall bli bra.

Vad det gäller diskmaskinen så tycker jag att du skall sätta en hel "bredare" sockel. Det spelar ju inte så stor roll om/när du skall ta bort den. Det gör man ju inte varje vecka precis.

Paul-Staffanstorp
Ventilation över kyl/frys som redan har ventilation nedtill...
Ventilation i både sockel och över inbyggnadsugn...
Vid häll ska den främre ribban som håller ihop skåpet plockas bort...

Detta är ganska generellt men det finns även maskiner som inte kräver detta...

Enklast är att läsa i monteringsanvisningarna till de man ska bygga in...

Sockel på inredningen ska gå förbi diskmaskinen vilket blir betydligt snyggare.

Jo, det stod ju en del i monteringsanvisningarna hur skåpen skulle se ut med ventilation osv, men just vad gällde socklarna stod det ingenting...

Jag har inte tittat ännu, men jag antar att man kan köpa sådana venitlationsgaller på byggmarknaderna, eller?

Paul-Staffanstorp
Det finns en hel del på byggmarknaderna...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.