Nykomling
Medlem: Feb 2010
Län: Västmanland
Hel eller skarvad bänkskiva
Jag renoverar mitt kök i lägenheten och har en väggform som ställer särskilda krav på bänkskivan. Det är husets skorstensschakt som skjuter ut ca 12 cm, och tvingar fram endera:
1. En specialtillverkad hel skiva med denna form,
eller
2. Två skivor med en "L-skarv". Om det är massivträ kommer parterna alltså att ligga an både med ändträ och med sida.
3. (En rak I-skarv hade också varit möjlig om hällen placerades ända in mot kyl/frysen. Det är dock önskvärt att ha detta utrymme mellan häll och kyl/frys).
Bänkskivan kommer att vara i laminat eller massivträ.
Undrar om någon har erfarenhet av liknande situationer?
i) Hela massivträ-skivor eller laminatskivor med denna form?
ii) Går det att lyckas bra med massivträ-skivor i L-skarv? Metod?
- Beslag undertill och limning?
- Sinkning/fingerskarv av ändträskarven?
Forumgud
Medlem: Mar 2009
Län: Stockholm
Skarvade skivor bör man undvika om man kan. Jag skulle valt alternativ 1. Men jag skulle också valt hel rak framkant, alltså en hel skiva med endast ett urtag för skorstensstocken.
I bakkant på skivan sätter du upp en regel mot väggen. Underskåpen placerar du på fyra ben och skruvar i skivan, alternativt bygger på med ytterligare reglar i bakkant tills du får lämpligt djup att skruva underskåpen i.
Jag lovar att du kommer att älska din nya arbetsbänk som nu kommer att vara 12cm djupare än orginal.
Nykomling
Medlem: Feb 2010
Län: Västmanland
Tack för svar. Rak hel framkant och djupare arbetsbänk hade varit det bästa, men köket är för smalt (det sitter ett fönster + element i vägen på kortsidan).
Jag tror det får bli alternativ 1, och en laminatskiva (Ikea..).