Stängt ämne Nytt ämne
  1. 2010-05-15 01:45

Banned Medlem: maj 2009
    Skåne
    88 inlägg
    Gillad 7 gånger
    3 bilder

Blums beslag

Välkommen till en värld av självstängande luckor och lådor!

Ingen tycks notera att en fullständig idioti tagit över hela möbel- och köksbranchen: Blums beslag.

Fula, klumpiga "inre" självstängande gångjärn, som tillåter snickeri utan precision eftersom efterjusteringen är oändlig.

Självstängande utdragsystem - "blumotion" - som möjligen passar för starkt funktionshindrade åldringar som inte orkar stänga en vanlig låda.

Systemet för tankarna till framtidsscenariot i filmen "Wall-E": jag tänker på rymdstationen där människor inte behöver använda sin muskulatur pga. tekniska hjälpmedel.

Begrunda den insmickrande instruktionsfilmen på följande länk tills du inser smaklösheten i Blums värld: http://www.blum.com/se/sv/03/index.php

Jag föredrar att stänga mina lådor själv. Och traditionella beslag (gångjärn) är oändligt mycket vackrare: smäckrare, och mer hantverk (finsnickeri).

Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2010-05-15 02:06

Senior medlem Medlem: jan 2010
    Västra Götaland
    368 inlägg
    Gillad 1 gånger
    4 bilder
    Smaken är som baken.

Men med bluemotion, dynamic, solution, blabla det låter lite knepigt.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2010-05-15 02:12

Skåne
    88 inlägg
    Gillad 7 gånger
    3 bilder
    Smaken är inte som baken när det inte finns några alternativ.

För att få klassiska gångjärn i kök måste man i princip anlita snickare och specialbeställa (det finns dock hos några exklusiva kökstillverkare som t ex Lidhults eller Åraslöv).

Men valfrihet och "smaken är som baken" är inte att likställa med budget vs. lyx. Bakhalvor ska vara likvärdiga om smaken ska vara som baken. Och Blums beslag dominerar hela marknaden, både i köks- och i möbelbranchen.

Jag valde själv att anlita snickare för mitt kök eftersom jag inte vill leva i Blums värld.
    Senast redigerad av subtilis 2010-05-15 02:16

4. 2010-05-16 20:55

Senior medlem Medlem: jan 2007
    Skåne
    758 inlägg
    Gillad 56 gånger
    35 bilder
    Att köken ser ut idag som de gör och har de funktioner de har beror på att folk efterfrågar det. Utvecklingen går dit det finns efterfrågan och lönsamhet.
    På likande sätt har du idag svårt att hitta en bil utan servostyrning och elhissar till rutorna.

5. 2010-05-16 21:07

Junior medlem Medlem: mar 2010
    Västerbotten
    80 inlägg

1 bilder
    Vill man inte ha Blums beslag kan man väl bara strunta i det? Jag håller med fn76, efterfrågan är orsaken till att dessa beslag finns och fungerar som de gör.

6. 2010-05-16 21:12

Forumgud Medlem: aug 2006
    Västra Götaland
    2 203 inlägg
    Gillad 6 gånger
    7 bilder
    Sen när var det fult att saker och ting går att justera mer än väl?
    Ser hellre Blum än fula vedervärdig utvändiga icke justerbara och mindre förlåtande för ålderns påverkan.

Sen alla ohyggliga lådor som man måste ta till kraft för att öppna, hur vedervärdigt är inte det?
    Senast redigerad av frohike 2010-05-16 21:22

7. 2010-05-17 15:10

Skåne
    88 inlägg
    Gillad 7 gånger
    3 bilder
    Det finns enkla rullbeslag som låter en stänga lådorna själv och enkelt. Jag ser ingen som helst funktionell poäng med självstängande lådor.

Att Blums beslag är fula beror på deras utseende: klumpiga och protesliknande. De tar dessutom plats inne i skåpet, vilket vanliga gångjärn inte gör.

Lyxkök (dvs. hantverksmässigt gjorda, som Lidhults, Åraslöv etc., inte löjliga designkök som bara är spånplatta och lack) har som regel vanliga, utifrån synliga gångjärn. Detta därför att det är en del av det goda hantverket. Maskinell serieproduktion = gångjärn från Blum. Således finns det ingen som helst kvalitetskänsla i Blum! Det är 100% IKEA- & RUSTA-feeling.

För övrigt tror jag inte att Blum finns för att folk frågat efter det. Det är en primitiv teori om marknaden att hävda det. Finns möbler av spånplatta och folie för att folk frågat efter det? Knappast: vad folk frågat efter är billiga möbler, eller saker som ser "designade" ut men som är serieproducerade. Och Blums beslag medger serieproduktion, vilket gagnar låga produktionskostnader och direktörslönerna men inte konsumenterna som gladeligen betalar 150000 - 250000 kr för kök som kostar en spottstyver att producera.

Elhissar och servostyrning i bilar har en viss funktion som jag inte ser i Blums beslag (bland annat säkerhet).

Marbodal hade en löjlig reklamfilm för självstängande lådor för en tid sedan. "Livet är fullt av irriterande detaljer. Se till att ditt nya kök är fritt från dem."

Jag har aldrig blivit irriterad över hantverk. Däremot blir jag irriterad av dyra skräpkök - bland annat från Marbodal och andra kökstillverkare. Spånskivor och Blum sammanfattar vad som är typiskt för i stort sett alla kök idag.
    Senast redigerad av subtilis 2010-05-17 15:14

8. 2010-05-17 18:28

Forumgud Medlem: jul 2007
    Bohuslän
    2 550 inlägg
    Gillad 134 gånger
    172 bilder
    Innan så hade Blum en annan verksamhet, produktutvecklingen har verkligen inte gått framåt...

9. 2010-05-17 22:31

Senior medlem Medlem: jan 2007
    Skåne
    758 inlägg
    Gillad 56 gånger
    35 bilder
    Kök som tillverkas i stora volymer görs med hjälp av stora CNC-maskiner som idag har precision på tiondels millimeter. De görs dessutom i spånplatta som är ett dött material, dvs det rör sig inte. Du har därmed högsta möjliga precission på dessa kök.
    Att hantverksmässigt göra lådor och stommar på icke datorstyrda maskiner och i massivt trä som rör sig gör precissionen sämre. Att du kallar det exklusivt beror på att det är dyrare att producera kök så. Bättre blir det inte.

10. 2010-05-17 22:37

Forumgud Medlem: aug 2006
    Västra Götaland
    2 203 inlägg
    Gillad 6 gånger
    7 bilder
    Det är ju poppis att bakåtsträva numera.. Kan säga att det var med glädje jag sågade, hackade, slet och bröt sönder mitt gamla platsbyggda kök, till förmån för ett CNC-fräst kök i riktig spånskiva och MDF och en orgie av blum-beslag och dämpare. Dörrar som hänger rakt ner till tiondelen. Som stänger utan en duns. Lådor som suger igen ljudlöst..

11. 2010-05-17 22:51

Västerbotten
    80 inlägg

1 bilder
    Ah, denna underbara kökselitism. Det är fantastiskt underhållande när någon vill berätta att man "tycker fel". Uppenbarligen fungerar IKEA-kök adekvat för de flesta köpare. Att det sedan inte uppfyller de själsliga förväntningarna hos de som gillar hantverksmässiga detaljer är väl ointressant. Dessutom tror jag inte en sekund på att efterfrågan av köksdetaljer likt de Blum producerar är "en primitiv teori om marknaden", jag tror de flesta är mycket tacksamma för både beslagen och spånskivorna, eftersom man då har råd att få ett väl fungerande kök för en hyfsad penning.

12. 2010-05-18 00:17

Senior medlem Medlem: maj 2006
    795 inlägg
    Gillad 34 gånger
    21 bilder
    subtilis: låt mig gissa! Du går folkhögskola och läser till möbelsnickare!? Kom igen, säg att jag har rätt, det skulle kännas såå bra.

13. 2010-05-18 00:44

Senior medlem Medlem: okt 2004
    Skåne län
    1 044 inlägg
    Gillad 48 gånger
    26 bilder
    Intressant fråga faktiskt. Tycker frågan är riktigt intressant men allt har sin tid och vad är hantverk egentligen? Att såga med en fogsvans och skruva i en spårskruv med en skruvmejsel? Är det dit vi ska tillbaka till? Nej idag är det ok att använda stick/cirkelsåg och en torxbits i en skruvdragare.

Skulle man bara ha tunga yllekläder och inte dessa syntetiska lätta kläder bara för det var så man hade det förr? Nej man måste ta steget vidare ibland.
    Men visst kan jag förstå att man kan tycka att gångjärnen ser lite klumpiga ut men själv tycker jag att luckor från förr är rätt skramliga.
    Men jag säger inte att det är fel att ha ett "gammalt" kök. Alla har vi olika smak och alla måste få gilla det man har.
    Smak kan aldrig vara fel. Bara annorlunda än sin egen.
    Modernisering av en skånelänga
    KnockOnWood gillar detta.
    gillar

14. 2010-05-18 21:25

Skåne
    88 inlägg
    Gillad 7 gånger
    3 bilder
    Spånskiva: ett skräpmaterial, som sväller som en svamp om det får lite fukt i sig. MDF: helt dött och trist, jämför med känslan hos t ex massiv björk. Och skåpmoduler täckta med melamin, ett giftigt material som inte kan åldras eller bevaras vackert, särskilt inte om det går en flisa på ett hörn. Inget massproducerat kök är därmed vackert rätt igenom, utan det är skräp som döljs av smink (t ex massiva luckor, eller luckor med fanér på MDF eller målad MDF - allt med Blums töntiga gångjärn som lämnar det goda hantverket bakom sig).

För övrigt: jag har möbler som är över 50 år gamla med traditionella gångjärn, teakfanér på massiv blocklamell. De fungerar perfekt fortfarande. Det är vad jag kallar kvalitet! Och det är så jag designat mitt kök också (dock ej med teakfanér).

Massproducerade skräpkökkök i spånskiva med melamin och Blums fula beslag är vid jämförelse lika engångsserviser i papp och plast.

Ni som dräglar över era skräpkök med precisionssågade spånskivor täckta av melamin: se följande länkar och inse vad ni går miste om!

Åraslöv: http://www.araslovssnickeri.se/
    Lidhults: http://www.lidhults.se/index.php?page=97
    Rönnerholms: http://www.ronnerholms.se/

Eller: kontakta ditt lokala snickeri och se vad de kan åstadkomma!

(Manberg: jag läser inte till möbelsnickare men är så maximalt högutbildad som man kan vara.)
    Senast redigerad av subtilis 2010-05-18 21:37

15. 2010-05-18 21:40

Västerbotten
    80 inlägg

1 bilder
    @subtilis Är det något slags religiöst raseri och korståg mot processade material och nyare beslag? Jag har fortfarande inte förstått poängen med inlägget; vem är det som skall övertygas? Det är jättebra att du bygger ditt kök som du vill, och det är jättefint att en person med snävare budget kan få ett bra kök från t.ex. IKEA. Borde jag fortsätta följa den här tråden?

Liknande ämnen

1. BLUMs nya gångjärn
    av fn76 i forum Kök
  2. Återförsäljare av Blums sortiment?
    av kingbudda i forum Kök
  3. Blums inredning i lådor
    av Tessan100 i forum Kök
  4. Blums olika lådor/gångjärn?
    av Snailman i forum Kök

Taggar