Svara Nytt ämne
  1. 2010-04-10 02:09
    Svara | #1

Nykomling Medlem: feb 2010
    Stockholm
    3 inlägg

Kylskåp ventlation

Hej!
    Jag bygger just nu ett nytt kök och Jag har en liten fundering över de här med kylskåp och överskåp.

Jag undrar vilket Ikea överskåp jag måste ha. De på 57 eller 35 cm.
    Helst har jag 57. Men de lämnar bara 8 cm mellan kylskåp och skåp. Har hört att de ska vara mer. Men borde inte de räcka med 8 cm då kylskåpet står ca 5 cm ifrån vägg samt att de finns luftficka i överskåpet?

Jag kan ju också ta bort bakstycket på överskåpet för ytterligare luft.

Vad tror ni? Kan jag ha de 57 cm höga överskåpet.

Ifall någon vill räkna själv är mina mått
    Takhöjd: 250 cm
    Kylskåp: 185 cm.

Tack på förhand och ursäkta ifall något är otydligt skrivet. Klocka. Är mycket och detta är skrivet på mobilen.

MVH
    Ted
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2010-04-10 03:10
    Svara | #2

Normalt sett får man ju rätta sig efter att överkanten på överskåpen ska ligga på samma linje som intilliggande högskåp eller vägg skåp och sen sätter man vetilationsgaller i takanslutningen om där inte finns utrymme kvar mellan kyl och skåp.

Har man inga intilliggande högskåp eller väggskåp så kan du placera överskåpen precis hur du vill under förutsättning att det är en luftspalt bakom överskåpet om du vill ha vetilationen ut genom takanslutningen.
    I annat fall är du tvungen att sätta ventilationsgallret mellan kyl och skåp.

Det står i vitvarornas installationsanvisningar hur stor ventilation de kräver för att garantierna ska gälla och normalt brukar det vara 50mm.
    Mvh Paul
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2010-04-10 04:33
    Svara | #3

Stockholm
    3 inlägg

Okej, läste lite i manualen och där står det att det ska vara 15 cm fritt ovanför kyl (!?) låter väldigt mycket tycker jag. Står dock ingenting om att garantin slutar gälla om det inte följs.

De är just de att jag har ett högskåp bredvid som går ända upp i tak. Så blir snyggast om överskåpet också går längs taket så att säga. Och sen sätta 8 cm ventgaller mellan kylskåp och överskåp.

Vad händer om kylskåpet inte har tillräckligt med luft?

Borde de inte ha tillräckligt om de står 5 cm ifrån vägg, både på ena sidan och rakt bakom. Samt 8 cm över där de dessutom finns luftficka och ingen "bakplatta" på skåpet?

4. 2010-04-10 05:46
    Svara | #4

Har aldrig varit med om att det behövs några 15cm så de kan man undra vad det är för maskiner... Ikeas egna ?
    Mvh Paul

5. 2010-04-10 14:12
    Svara | #5

Stockholm
    3 inlägg

Nej, de är ett cylinda skåp. Låter väldigt underligt med 15 cm. Säkerligen bara för att tillverkaren vill ha marginalerna på sin sida. Men nu kör jag på de höga överskåpet och hoppas på det bästa.

Tack för hjälpen!

6. 2010-04-10 20:46
    Svara | #6

Med takhöjd 250cm och om du lämnar lämplig spalt ovanför överskåpet så skulle jag definitivt välja 57 cm överskåp.

Själv har jag 238 cm till tak och 57 cm-skåp, men då har jag satt i galler på täcksidorna för att säkerställa ventilation bakom skåpet.

Liknande ämnen

1. Felsökning kylskåp
    av Starfighter i forum Teknik
  2. Ventlation i Garage/förråd
    av 4you i forum Ventilation
  3. kylskåp
    av Akinos Andy i forum Säljes & skänkes
  4. hyllplan i kylskåp
    av CarMan i forum Kök
  5. Vakum i kylskåp
    av tartverkstad i forum Kök

Taggar