Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
...
  1.    länk #1
    Junior medlem Medlem: Jun 2009
    Län: Östergötland

Varning för Diapol!!

Vill dela med mig av våra hemska erfarenheter från Diapol som levererar billig granit från Estland.

Vi fick hem en leverans från dem i förra veckan, beställd utan montage och mätning då vi hade gjort en egen ritning.

Den första tokigheten var när deras transportbolag en morgon ringde och sa att de inte kunde köra fram till huset pga all snö, trots att de hade 5 mil kvar till oss. De kunde inte heller lasta av i stan då jag inte hade någon ”truck” i mitt garage. Slutligen fixade jag en akut lösning med DHL som tog emot godset från Estland och levererade ut den till vårt bygge. Detta kostade mig ca 1.000kr extra.

När skivan kom till husbygget tog våra snickare emot leveransen, de skrev på och hjälpte till med avlastningen.

När de senare kollade på skivan undrade de varför jag hade beställt en skiva med ett hörn avkapat. Sen kom jag ut till bygget och får se skivan. Då har alltså Diapol skickat en skiva där ett av hörnen är avsågat, tillsnyggat och polerad!! Min teori är att de har skadat skivan och försökt snygga till det hela.

Diapol själva menar att det är en transportskada och eftersom vi har skrivit på har de inget ansvar. De vill alltså att vi ska betala och acceptera en skiva med ena hörnet avsågat!!

Vi vägrar ju naturligtvis acceptera denna skiva och har påtalat skadan från samma dag som den levererades, så nu har vi förmodligen en Estländsk kronofogdekonflikt att vänta oss.

Det sjukaste av allt är att Diapol har skickat vår tvådelade köksbänk, värd ca 25.000 helt oemballerad, stående på en pall med den polerade sidan utåt!! Helt oskyddad!!! Skadan, som de hävdar är en transportskada ligger på insidan mellan de 2 skivorna och kan alltså omöjligtvis vara en ”kantstötning” eller liknande. Skivan runt om skadan är helt omärkt, skadan i sig är helt slät och ser nästan avsågad/slipad ut. Färgen på ytan är i samma ton som den polerade delen av skivan och inte alls den gråa obehandlade färgen som undersidan av bänken är. Enligt min granne som jobbar med kök är denna skada tillfixad av ett proffs, tveklöst.

Slutligen så hävdar säljaren på Diapol att hon har själv sett skivan innan den åkte från fabriken och den var då helt intakt. De erbjöd sig skicka en liten stenbit och stenlim så vi kan anställa någon som lagar skivan på plats.

För övrigt så bör spekulanter på granit från Diapol känna till att de har bolagssäte i Estland och kan således förmodligen skita helt i svenska konsumentlagar, något som inte är så lätt att förstå när de utåt har en svensk hemsida, telefonnummer och kommunicerar på svenska.

Jag följer upp utveckling löpande i denna tråd. Kommentera gärna om ni har haft liknande erfarenheter. Berätta gärna hur ni löste det!!

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2009
    Län: halland

tråkigt för dig när det inte blir bra...
    men finns många här som är mycket nöjda med diapol..
    varför beställde du inte mätning och montering av dem?
    kostar inte många kronor...
    var ett av skälet att jag tog diapol...att slippa mäta själv då det lätt kan bli fel..

3.    länk #3

Precis, vi har betalat ungefär samma pris som för en skiva med uppmätning och montage, vi bor dock alldeles utanför deras serviceområde så det var tvärnit.

Jag förstår att många är nöjda med sin leverans från Diapol, hade kollat det redan innan vi beställde, de verkar ha sålt mycket i Sverige. Det återkommande problemet med dem verkar ju dock vara reklammationsärenden, vilket de tycks totalt strunta i.

För oss känns Diapol som ett gäng lurenderjare som inte drar sig för att skicka en skiva som blev fel i tillverkningen och sedan iskallt skita i kunden. De som är nöjda har nog bara haft tur.

4.    länk #4
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2006
    Län: Stockholm

Kolla upp konsumentköplagen. Betala inte, det är bättre att låta dem hållas lite, brukar vara bra när man inte är överens. Företag som fått betalt brukar helt plötsligt bli väldigt långsamma och förnöjda.

Jag köpte nyss några grejer av ett företag och när de kom så var en av dem skadad. Detta märkte jag inte när jag tog emot och skrev på leveranssedeln. Så detta var en dold skada, inga konstigheter. Konsumentköplagen gäller så att säljaren har ansvar även för leveransen. Så det spelar ingen roll vad din kontakt säger att när hon såg den så var den sjyst. Vidare har säljaren enligt konsumentköplagen möjlighet att åtgärda din skada men jag vet inte om limma en stenbit faller inom det, kanske om de själva kommer och gör det så att de står för kvaliteten.

Det finns mycket mer om konsumentköplagen om vad du kan och får göra och vad du måste låta säljaren få göra. Kolla upp det noga så att du inte känner dig överkörd och blir missnöjd.

5.    länk #5

Vi har kollat med konsumentrådgivningen hos kommunen och de har sagt åt oss att hålla inne med betalningen, kräva hävning av köpet, prisavdrag eller att de åtgärdar felet + skäligt prisavdrag.

Eftersom att de uppenbarligen försöker blåsa oss vill vi ju helst bara slippa dem helt, men skivorna är ju snygga förutom skadan så det är ju synd att behöva riskera samma procedur igen. Att häva ett köp är alltid svårast enl kommunens konsumentvägledare.

6.    länk #6
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2009
    Län: halland

ring och prata med nån annan där då..tror inte dom vill ha dålig reklam..missnöjda kunder...
    synd att du låg utanför deras serviceområde ...
    diapol måttade fel här på ett vägguttag blev för stort hål..,men dom kom tillbaka med en ny väggskiva i granit en vecka senare..alla kan måtta fel. vi fick behålla den felgjorda skivan..gjorde bord av den.
    så vi är nöjda här...

7.    länk #7

Här kommer lite bilder på katastrofen. Någon som har erfarenhet av trasiga granitskivor får gärna kommentera vad ni tror om denna "transportskada".

Som ni ser är skivorna helt oskyddade, de levererades såhär...

Skadan sitter på undersidan av den vänstra skivan (övre/inre hörnet) på bilden.

"Transportskadan"

Polerad underkant??

Emballage?

8.    länk #8
    Nykomling Medlem: Aug 2009
    Län: Västra Götaland

Med risk för att uppröra dig så måste jag säga att det dä var ju inte sådär jättestort. Nu vet jag ju inte hur den skall monteras, men hamnar det hörnet in mot en vägg så syns det ju inte ens. Men visst, i principsak har du rätt.

9.    länk #9

Ingen fara, jag blir mest fundersam över hur det ser ut hemma hos dig med den inställningen. Visst, den kommer mot en vägg på "arbetssidan" av vår köksö. Den kommer dock att synas och kännas.

Det är kanske inte den största glädjen att tvingas installera detta åbäke i sitt nybyggda hus och ständigt behöva bli påmind om hur man blev blåst och överkörd av ett skitföretag.

Vidare utveckling i ärendet - De håller fortfarande stilen, alla fraktpapper är påskrivna så de har inte något ansvar om skivan så är skev, felsågad, avhuggen i 7 delar eller repad. Så nu måste vi gå vidare till ARN...

10.    länk #10
    Fabrikör Stavas avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2008

Hur säker är du på att det inte är en transportskada eller att det inte är de som tog emot leveransen som klantat sig? Du skriver att ytan "ser nästan avsågad/slipad ut".

Om Diapol skulle ha klantat sig på förhand är de väl inte så dumma att de inte tror att mottagaren inte ser det. De kan ju inte veta att de har sådan "tur" att det inte är du som synar av leveransen och chansar på att ingen ser detta.

11.    länk #11

Ytan är verkligen helt slät och glatt, precis som toppen av bänken. Färgen är lika mörk som bänkskivan och ej grå som den obehandlade undersidan. Hörnet ligger innåt på skivorna så kantstötning är helt uteslutet.

Dessutom så har de som tittat på skivan sagt att det där är absolut INTE orsakat av en olycka.

Oavsett så är skivorna skickade helt oskyddade och jag är förvånad att de inte är helt sönderrepade.

Jag tror att de dragit en chansning och hoppats på att jag inte skulle se hörnet förrän efter avlastningen.

12.    länk #12

Jaha nu är ärendet inskickat till ARN. Skönt men oskönt att behöva tjorva...

Såg en riktig transportskada på en granitskiva häromdagen och tänkte lägga upp den bilden som lite kontrast.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	PIC-0301.jpg
Visningar:	55
Storlek:	68.0 KB
ID:	37808  

13.    länk #13
    Fabrikör Stavas avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2008

Jag tror att de dragit en chansning och hoppats på att jag inte skulle se hörnet förrän efter avlastningen.
    "ser nästan avsågad/slipad ut"

"jag tror att de dragit en chansning"

och nu lägger du ut en bild som inte har med "din skada" att göra ens?

Hur skulle det vara om du var 100% säker innan du hänger ut ett företag? OM det inte är företaget som orsakat skadan så ska du vara medveten om att du skadar bolaget rejält. Jag blir så trött!
    Senast redigerad av Fabrikör Stava 2010-04-04 07:16 Anledning: stavfel

14.    länk #14

Ursäkta men jag är 100% säker på att Diapol har skickat mina granitskivor oemballerade från Estland, att ena skivan kom utan ett hörn och att de sedan skiter i detta.

Vad gäller bilden jag la ut igår så är det ju min i allra högsta grad. Det är ju jag som har fotat den och det framgår tydligt att det inte är min skiva på bilden. I sammanhanget är bilden mycket intressant då den belyser vad de experter jag har rådfrågat hävdar, dvs att detta inte är en transportskada.

Detta är för övrigt ett forum för konsumenter som har bl.a. har funderingar och tillsammans kan rådfråga varandra i kampen mot företag som inte tar sitt ansvar. Jag förstår att du som företagare blir trött, men det är liksom poängen. Suck.

15.    länk #15
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2009
    Län: skåne

ser märkligt ut det med skadan.. jag låter min mening vara osagd, men vad jag upplevt av diapol så är dom kanon.

som det är nu så har du skrivit på försändelsen och godkänt den, haft den där hemma ett par dagar och ev kunnat snygga till skadan (säger inte att du gjort det), blir mycket svårt att bevisa att det är företagets fel eftersom du "mottagit den utan skador".

men hur dom är emballerade har ju inte så mycket med saken att göra, man har alltid plikt att besiktiga materialet innan man skriver på, dom kunde skickat dom på en frigolit skiva om dom velat...! dom är ju embalerade på det sättet att dom står på en pall. dåligt kanske men sant.
    tycker bara att målet om den skadade hörnan skall diskuteras och inte angående hur ett företag emballerar sina grejer.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson