Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Suhaggs avatar
    Forumgud Medlem: Jan 2009
    Län: Stockholm

Tips kring montering av diskmaskin i arbetshöjd? (ca 60cm upp)

I vårt nya kök ska jag sätta diskmaskinen i normal arbetshöjd och inte nere på golvet.

Någon som gjort det och har lite tips på snygga lösningar?
    Har inte provavt mig fram ännu men tänker mig kanske 60cm upp. Hur löser man det med lådor och skåp kring maskinen tycker nu?

2.    länk #2
    Paul-Staffanstorps avatar
    Gudfader Medlem: Jul 2009
    Län: Skåne

De flesta större köksleverantörer har lösningar för detta med en skåpsstomme på runt 20cm höjd att sätta under maskinen och med sockelns höjd får man då upp den ca. 35cm från golvet och således är luckan på 50cm höjd... ganska lagom.
    Under maskinen får man då en låda i den stommen.
    Mvh Paul

3.    länk #3
    Gudfader Medlem: Feb 2007
    Län: Skåne, Sjöbo
    Inloggad
    I min förra lägenhet fick vi själva greja lite med ett större skåp. Men det blev bra.

Jag är en HAN.
    Dubbelkolla alla mina tips. Jag kan ha fel.

4.    länk #4
    Suhaggs avatar

Ingen med fler tips på hur det kan lösas och se ut?
    Att fuktspärra utrymmet är ju klokt och ett måste.

Hittade dessa

5.    länk #5
    rqus avatar
    rqu
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2007

Inte så bra bild, där längst till vänster i hörnet står diskmaskinen.

6.    länk #6
    ravepers avatar
    Forumgud Medlem: Nov 2007
    Län: västragötaland

Ett tips kan ju vara att maskinen skall stå nära det skåp som innehåller de flesta tallrikar och glas som man brukar köra i den.

7.    länk #7
    Suhaggs avatar

Ett tips kan ju vara att maskinen skall stå nära det skåp som innehåller de flesta tallrikar och glas som man brukar köra i den.
    Klokt. Har tänkt ha bestick i lådan precis bredvid också. Lätt att plocka ner.

8.    länk #8
    Senior medlem Medlem: Oct 2005

Ett problem är väl att diskmaskinen är 60 bred. Den går alltså inte in i ett högskåp. Man måste då således hitta ett skåp med rätt mått, alternativt bygga något själv.

9.    länk #9
    ravepers avatar

10.    länk #10
    Senior medlem Medlem: Apr 2005

Vad är egentligen problemet med att den står på golvet? Lite gymnastik skadar väl aldrig även om det inte sker på gymmet. Det är svårt att få till lösningar som ser bra ut. Dessutom om placeringen blir i högskåp så har man ångan från het disk att ta hänsyn till så att det inte skadar luckan ovanför.

11.    länk #11
    Enk Projektets avatar
    Forumgud Medlem: May 2010
    Ålder: 43
    Län: Uppsala

Ett problem är väl att diskmaskinen är 60 bred. Den går alltså inte in i ett högskåp. Man måste då således hitta ett skåp med rätt mått, alternativt bygga något själv.
    Enklast är att använda sig av täcksidor och mindre skåp över och under diskmaskinen....
    Det blev som det blev när det inte blev som det skulle eller gjord bit passar..

12.    länk #12
    ravepers avatar

Man är ju rätt trött när man kommer hem från gymmet.

13.    länk #13
    Senior medlem Medlem: Apr 2005

Tänkte inte på det...

14.    länk #14
    Suhaggs avatar

Varför har man inte diskmaskinen ute i garaget istället?
    Det ger ju ännu mera motion.

Jag vill ha den på denna höjd för allt annat är opraktiskt tycker jag.
    Samma anledning som jag väljer att inte ha bestik i en låda längst ner vid golvsockeln och att ha tallrikar och glas i en låda längst ner i ett hörn.

Tillbaka till ämnet

15.    länk #15
    Enk Projektets avatar
    Forumgud Medlem: May 2010
    Ålder: 43
    Län: Uppsala

Varför har man inte diskmaskinen ute i garaget istället?
    Det ger ju ännu mera motion.

Jag vill ha den på denna höjd för allt annat är opraktiskt tycker jag.
    Samma anledning som jag väljer att inte ha bestik i en låda längst ner vid golvsockeln och att ha tallrikar och glas i en låda längst ner i ett hörn.

Tillbaka till ämnet
    Håller med...jag har gjort en likande lösning i mitt kök som jag håller på med nu....hade det i mitt första hus men inte i mitt andra...vilket gjorde mig frustrerad och var nära att göra om det köket...
    Det blev som det blev när det inte blev som det skulle eller gjord bit passar..

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42