Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    Suhaggs avatar
    Forumgud Medlem: Jan 2009
    Län: Stockholm

Håller med...jag har gjort en likande lösning i mitt kök som jag håller på med nu....hade det i mitt första hus men inte i mitt andra...vilket gjorde mig frustrerad och var nära att göra om det köket...
    Inga bilder ännu? Gillar dina lösningar på saker.

Sen värmer det fint i själen varje gång man använder sin otroligt smarta och finurliga lösning som kan inte så många andra har

Tycker själv att det inte är så kul att plocka i och ur diskmaskinen så kan jag effektivisera det med några sekunder och göra det lite roligare så varför inte.

2.    länk #17
    stigas avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2006
    Län: W

Den där idén är grym. Tyvärr så är väl kanske inte kvalitén lika grym om man läser lite användarkommentarer

I övrigt: Tänk på att inte sätta maskinen för högt, då hamnar översta korgen väldigt högt upp.
    // Ingen frågar dig hur lång tid det tagit men alla ser resultatet //

3.    länk #18
    Suhaggs avatar
    Forumgud Medlem: Jan 2009
    Län: Stockholm

Den där idén är grym. Tyvärr så är väl kanske inte kvalitén lika grym om man läser lite användarkommentarer

I övrigt: Tänk på att inte sätta maskinen för högt, då hamnar översta korgen väldigt högt upp.
    Bra med tips. Ska sätta den i lämplig höjd för min blivande sambo.

4.    länk #19
    stigas avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2006
    Län: W

Bra med tips. Ska sätta den i lämplig höjd för min blivande sambo.
    Och barn?
    // Ingen frågar dig hur lång tid det tagit men alla ser resultatet //

5.    länk #20
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006
    Inloggad
    Varför har man inte diskmaskinen ute i garaget istället?
    Det ger ju ännu mera motion.
    Den som vet mest, gissar minst.

6.    länk #21
    Forumgud Medlem: Nov 2009
    Län: Stockholms

Vad glad jag blir. Brukar i varenda kökstråd argumentera för upphöjd diskmaskin men får aldrig gehör. Jag har alltid avskytt att plocka i och ur disk men nu så är det nästan ett nöje bara för att jag njuter över hur nöjd jag är med vår upphöjda varje gång jag använder den.

Vi har en stomme med låda som är ca 55 cm hög med sockeln. Sedan står diskmaskinen på den (utan upphöjda ben), då är det perfekt höjd för mig som är 167 cm. Sedan en till stomme för micro och sedan ett vanligt kylöverskåp. Passbit mellan micro och översta skåpet och täcksidor som binder ihop alla delar. Fronten på lådan under är så pass hög att den täcker diskmaskinens sockel.

Tyvärr så verkar det inte finnas färdiga högskåp av rätt bredd. Vi har fått skicka tillbaka en massa grejer, verkar inte som att Ballingslöv är sådär jättevana att hantera den lösningen. Först så fick vi ett 60 cm brett högskåp vilket ju inte funkade. Sedan så upptäckte de att vi hade en för hög lådfront då de hade räknat med att diskmaskinen skulle stå i högsta läget vilket hade blivit alldeles för högt för mig och dessutom fått micron på en nivå som gjort det opraktiskt inte bara för barn utan även för vuxna. Nu så är passbiten de skickat för att ha ovanför micron alldeles för stor (trots att vi redan sagt till om att den första var för stor och skickat vilket mått det ska vara).

Vi har inte fuktspärrat hela skåpet utan har bara en vanlig sådan där plast som man ska ha under diskmaskiner. Pratade med vår KA om det behövdes något särskilt och han sa att det räckte. Besiktningsmannen hade inte heller några kommentarer om det utan konstaterade bara att det var bra att vi inte hade glömt den.

7.    länk #22
    Enk Projektets avatar
    Forumgud Medlem: May 2010
    Ålder: 43
    Län: Uppsala

Inga bilder ännu? Gillar dina lösningar på saker.
    Tackar

Bilder kommer....
    Det blev som det blev när det inte blev som det skulle eller gjord bit passar..

8.    länk #23
    Lindhults avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2008
    Län: Östergötland

Vi har byggt ett kök med IKEA-stommar.
    Vi satte ett skåp med lucka som normalt används som överskåp under diskmaskinen.
    Som redan nämnts så passar de ju inte in i någon stomme så det blev att sätta täcksidor på bägge sidor om diskmaskinen.
    Ovanför har vi monterat bänkskivan.

Vi har samma problem som någon också nämnt.
    Jag är 185 cm och frugan är 160 cm.
    Nu kommer översta korgen i högsta laget men det fungerar.

Mvh
    Anders
    Anders

9.    länk #24
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2009
    Ålder: 27
    Län: .

Vi har DM ca 30 cm över golvet, känns riktigt bra att ha de när man plockar i och ur. Lite pyssel att göra när det inte fanns färdiga lösningar för ändamålet. Har diskmaskinen att stå ovanpå ett skåp som kanske 15 cm högt, men luckan är större och täcker "sockeln" på maskinen. Sedan täcksidor som kapades i höjd med övre kant på DM. Största problemet var att få fast bänkskivan men det gick med små möbelvinklar.

Hittade en bild på slutresultatet.

Uploaded with ImageShack.us

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42