28 528 läst ·
29 svar
29k läst
29 svar
Fästa väggskåp i betongvägg
Sida 1 av 2
Medlem
· västra götaland
· 38 inlägg
Hej!
Jag har köpt och monterat ett IKEA kök (Faktum) i vår lägenhet. När jag monterade köksskåpen i väggen använde jag franska skruvar: längd 58 mm exl huvudet och diameter 5,5 mm. Då väggen är av betong använde jag blåa pluggar (där skruven skall vara 5-7 mm i diamter och minst 50 mm lång) för fästa detta.
Jag satte upp skåpen och drog åt med spärrskaft "ganska hårt" (går att dra än hårdare).
TIll min fasa gjorde jag ett test igår, jag borrade ett hål i en vägg (likadan vägg som mitt kök) tryckte in en plugg (samma plugg som jag använde till köket) och skruvade i en fransk bult (samma typ som i köket). När jag skruvat fast denna kan jag ändå dra ut hela bulten samt pluggen med hjälp av en kofot.
Nu undrar jag, är min rädsla obefogad eller är det något fel när man kan dra ut bulten med pluggen då jag använder en kofot? Jag har satt fast flera av de större väggskåpen med fyra fästen istället för 2, men jag kanske överdriver här??
Vad säger ni?
Jag har köpt och monterat ett IKEA kök (Faktum) i vår lägenhet. När jag monterade köksskåpen i väggen använde jag franska skruvar: längd 58 mm exl huvudet och diameter 5,5 mm. Då väggen är av betong använde jag blåa pluggar (där skruven skall vara 5-7 mm i diamter och minst 50 mm lång) för fästa detta.
Jag satte upp skåpen och drog åt med spärrskaft "ganska hårt" (går att dra än hårdare).
TIll min fasa gjorde jag ett test igår, jag borrade ett hål i en vägg (likadan vägg som mitt kök) tryckte in en plugg (samma plugg som jag använde till köket) och skruvade i en fransk bult (samma typ som i köket). När jag skruvat fast denna kan jag ändå dra ut hela bulten samt pluggen med hjälp av en kofot.
Nu undrar jag, är min rädsla obefogad eller är det något fel när man kan dra ut bulten med pluggen då jag använder en kofot? Jag har satt fast flera av de större väggskåpen med fyra fästen istället för 2, men jag kanske överdriver här??
Vad säger ni?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Använder normalt sett själv spikplugg 8x80 till väggskåpen och ännu har inga skåp ramlat ner.
Du ska ju tänka på att tyngden i skåpen drar rakt nedåt och när du drar med kofot så drar du mer rakt utåt...
Dock låter det inte superbra men svårt att avgöra då man inte vet vilken kraft du lägger på kofoten.
Du ska ju tänka på att tyngden i skåpen drar rakt nedåt och när du drar med kofot så drar du mer rakt utåt...
Dock låter det inte superbra men svårt att avgöra då man inte vet vilken kraft du lägger på kofoten.
Produkter som diskuteras: "spikplugg"
Spikplugg
Spikpluggar är infästningskomponenter designade för att användas med spik och kan användas i flera olika material. Dessa pluggar har en förförankrad spik inuti sig, vilket gör installationen snabb och enkel.
Läs mer
Medlem
· västra götaland
· 38 inlägg
Grejen är att jag inte använder några otroliga krafter, kofoten är 60 cm lång och jag tar spjärn mot väggen.
Ja vikten ligger "rakt nedåt" och jag testade även detta och i den riktningen klarar bulten mkt utan åka ut.
Men jag ser det som "oroande" att bulten gick att dra ut med plugg o allt relativt enkelt. Jag funderar nu på om detta kanske brukar gå att dra ut bultar på detta sättet med plastplugg ur betongvägg ifall man drar rakt ut?
Jag var på Krauta och fick skruvar som var riktigt klena och dessutom för små till pluggen som de gav mig, inte så kunnig personal på Krauta Sisjön
Ja vikten ligger "rakt nedåt" och jag testade även detta och i den riktningen klarar bulten mkt utan åka ut.
Men jag ser det som "oroande" att bulten gick att dra ut med plugg o allt relativt enkelt. Jag funderar nu på om detta kanske brukar gå att dra ut bultar på detta sättet med plastplugg ur betongvägg ifall man drar rakt ut?
Jag var på Krauta och fick skruvar som var riktigt klena och dessutom för små till pluggen som de gav mig, inte så kunnig personal på Krauta Sisjön
Medlem
· västra götaland
· 38 inlägg
Jag hittade nu att jag har spikplugg hemma: Fischers 8*80. Jag skall göra om detta "test" imorgon med dessa (vill inte borra nu och störa grannarna) Troligen sätter jag fast ytterligare två fästen i varje överskåp med spikpluggarna från fischer. Då lär de få riva huset innan skåpen lossnar
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Såg nu att det var Ikeaskåp du monterar upp och då är det inte lika enkelt med spikplugg då man bör skruva fast dem.
Det är ganska svårt med Ikeas bricka vid hängbeslagen när man ska slå in spikpluggen.
Inte lika lätt att justera hängningen.
Det är ganska svårt med Ikeas bricka vid hängbeslagen när man ska slå in spikpluggen.
Inte lika lätt att justera hängningen.
Har du verkligen använt rätt borr?
Jag vägrar använda flimsiga plastplugg - använd nylonpluggar istället om det är plugg du vill använda, det känns mycket stabilare. Jämför man nylon och plast tål en nylonplugg cirka 20% högre draglast än en plastplugg (och avsevärt högre last på tvären). Nylonpluggen tar cirka 1,2kN med en säkerhetsfaktor på 6. Jag orkar inte räkna på det nu, men magkänslan säger att du borde kunna hänga dig själv i kofoten....
Siffrorna kommer från Essve.
Jag vägrar använda flimsiga plastplugg - använd nylonpluggar istället om det är plugg du vill använda, det känns mycket stabilare. Jämför man nylon och plast tål en nylonplugg cirka 20% högre draglast än en plastplugg (och avsevärt högre last på tvären). Nylonpluggen tar cirka 1,2kN med en säkerhetsfaktor på 6. Jag orkar inte räkna på det nu, men magkänslan säger att du borde kunna hänga dig själv i kofoten....
Siffrorna kommer från Essve.
Produkter som diskuteras: "plastplugg"
Plastplugg
Plastpluggar är universella infästningskomponenter som är avsedda för en rad olika användningsområden och material. Tillverkade av slitstark plast, dessa pluggar kan användas med en mängd olika skruvar och bultar för att skapa säkra och
Läs mer
Medlem
· västra götaland
· 38 inlägg
Det blir knepigare utan tvekan, men jag tror det skall gå, trycker jag dit två sådana i varje skåp sitter de med totalt 6 fästen flera av skåpen och det borde verkligen hålla
Medlem
· västra götaland
· 38 inlägg
borr nr 10, står på asken borr 10 mm diameter, vilket jag använt. Jag är också jäkligt fundersam över att det gå att dra ut dom med kofot utan direkt förta sig
Medlem
· västra götaland
· 38 inlägg
ok, jag bifogar bilder.
Borret är nr 10 (vilket står på pluggasken det skall vara) Förr borr nr 10 menas diameter 10? (stämmer iaf då jag kontrollmätt) Bilden på borret är kass ser jag..
Bild på franska skruven som jag mäter: längd se ovan
Bild på asken med bult i visar vad det är för storlek på borr samt skruv som skall krävas. pluggen är Gunnebo plastplugg blå
Fan, börjar bli svettig nu
Borret är nr 10 (vilket står på pluggasken det skall vara) Förr borr nr 10 menas diameter 10? (stämmer iaf då jag kontrollmätt) Bilden på borret är kass ser jag..
Bild på franska skruven som jag mäter: längd se ovan
Bild på asken med bult i visar vad det är för storlek på borr samt skruv som skall krävas. pluggen är Gunnebo plastplugg blå
Fan, börjar bli svettig nu
Medlem
· västra götaland
· 38 inlägg
Det är betong, stenhård betong. Jag har en tidigare tråd om att lägga kakel och där ser du en bild på väggen ovanför diskbänken där kaklet är helt borta.
Medlem
· västra götaland
· 38 inlägg
huset är byggd 1969- 7 våningar med garage i källaren, så det är inget äldre landshövdingehus. Det kanske brukar gå att dra ut pluggar såhär?
Problemet är att du använder alldeles för klen skruv 5,5mm till
det stora hålet 10mm, du borde använda uppemot 8mm skruv.
Det borde inte finnas någon större chans för dig att dra ut skruven
om du använder rätt plugg och skruv i den dimensionen.
det stora hålet 10mm, du borde använda uppemot 8mm skruv.
Det borde inte finnas någon större chans för dig att dra ut skruven
om du använder rätt plugg och skruv i den dimensionen.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Ok...
Men enda anledningen jag kan se då är de franska bultarna.
Jag brukar aldrig nyttja sådana själv så jag vet inte säkert, men det känns som att deras grövre gängor kanske gör så att inte pluggen expanderar på lika bra sätt som om man använder en grov men mer fingängad skruv.
Bara en tanke...:blushing:
Men enda anledningen jag kan se då är de franska bultarna.
Jag brukar aldrig nyttja sådana själv så jag vet inte säkert, men det känns som att deras grövre gängor kanske gör så att inte pluggen expanderar på lika bra sätt som om man använder en grov men mer fingängad skruv.
Bara en tanke...:blushing:
Medlem
· västra götaland
· 38 inlägg
på asken står det diameter 5,0-7,0 mm. Jag testade nu och lyckades lika lätt dra ut några skruvar med plugg som tidigare boende satt i. Vidare var jag nere i källaren o drog ut en skruv med plugg som någon hantverkare kört i väggen (jag skruvade tillbaka denna efteråt) Dessa var vanliga skruvar.
Kan inte någon som har möjligheten bara testa ifall även ni kan dra ut en skruv med plugg på liknande sätt. Mkt förbryllande detta
Kan inte någon som har möjligheten bara testa ifall även ni kan dra ut en skruv med plugg på liknande sätt. Mkt förbryllande detta