Hej,
Slänger snart ut min gamla spis och installerar häll med ugnen i högskåp. Hur blir det med elen? kan man "skarva" så att dom går på samma ledning? Eller hur funkar det egentligen ???

Jag har lagt ugn och spis på skilda faser - det är storförbrukare som ofta används samtidigt, trist att byta säkringen mitt i bottenredningen....

Finns det hällar och ugnar som går på 200 volt? Eller är det bara 380 som gäller?

Min Siemens häll arbetar med en fas, 230V. Husquarna ungen kan kopplas på två faser a 230V => 400V.

Håller med kurre om att flerfasig koppling är att föredra just pga att det är lättare att fördela lasten mellan de tre faserna.

Dvs att man drar ny kabel? Har idag ett uttag för 380 bakom existerande spis. Tänkte ha spishäll och ugn på olika ställen. Häll på 380 och ugn på 220 eftersom de redan finns på de ställen i köket idag. Skulle detta funka?

Adagan skrev:
Dvs att man drar ny kabel? Har idag ett uttag för 380 bakom existerande spis. Tänkte ha spishäll och ugn på olika ställen. Häll på 380 och ugn på 220 eftersom de redan finns på de ställen i köket idag. Skulle detta funka?
Ja varför inte, se till att ungen belastar den tredje fasen, som inte används till spisen. Ingen ny kabel behövs väl, kanske behöver du koppla om i gruppcentralen för att få ugnen på rätt fas.

Jag ljög föresten om min inkoppling, det är hällen som använder två faser och ugnen en.

Kurre skrev:
Tänkte väl.  ;)

/Kurre

Man kan inte lita på någon nu för tiden.... ::)

Det där kan variera, tydligen.
Min ugn går på tre faser, och spishällen på två. ::)

KarlXII skrev:
Det där kan variera, tydligen.
Min ugn går på tre faser, och spishällen på två.  ::)
Och din flugsmacka går på batterier....:)

Jorå, det lär nog skilja sig mellan olika modeller.

Helstekt oxe, Kurre. ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.