I köksplanerna handlar det nu om Marbodal Wasa Ek eller Ballingslöv Carisma Ek. Fördelarna med B är deras bredare sortiment och möjligen också mer tilltalande luckor/dörrar samt lådfronter. Marbodal blir lite billigare men jag får då också pruta lite på vissa saker på grund av deras mer begränsade sortiment.

Min fråga är om ni delar min uppfattning när jag tittat på respektive kök: Ballingslöv håller lite högra nivå kvalitetsmässigt på stommar och mekanik mm.

Alltid svårt att jämföra...Vi bytte kök för ett år sedan till Ballingslöv och är otroligt nöjda.
Däremot har jag inte haft Marbodal så därmed inte sagt att jag inte skulle ha varit lika nöjda med dem. När vi valde så blev en av punkterna som blev "utslagsgivande" kontakten med säljaren. Ballingslöv var mycket bättre där ! Vi var faktiskt i kontakt med Marbodal också , men tyckte inte om deras säljare.

N
Jag håller med Sjuntorparn; skillnaden är inte så stor på just dessa två kök. Här är verkligen kontakten och förtråendet till säljaren viktig. En bra säljare kan ordna mycket åt dig, hjälpa till när något gå snett med någon leverans eller komma med fiffiga idér och förslag som du kanske inte ens visste om.

Har ett Ballingslöv (från 2008) och är inte alls nöjd med stommarna. Eller rättare sagt melaminet på stommarna. Det är smågropigt och hopplöst att hålla rent...

Det är verkligen inte lätt att välja... Marbodal Wasa Ek ser helt ok ut och det verkar hålla bra kvalitet. Ballingslöv ger oss mer alternativ vilket lyfter upp det hela. Deras lucka är också mycket mer bearbetad = snyggare. Men - de är ganska mycket dyrare. Köket kommer att hamna på runt 200 000:- med vitvaror. Marbodals hamnar på 160 000 - 170 000.

Vi ska fundera nu över helgen :-)

Vi tänker lägga till ek-fanér på stommarna så det kanske innebär att vi inte får detta problem. Är det någon som har problem med att fanérade stom-framkanter lossnar eller på annat sätt krånglar??

Linska skrev:
Har ett Ballingslöv (från 2008) och är inte alls nöjd med stommarna. Eller rättare sagt melaminet på stommarna. Det är smågropigt och hopplöst att hålla rent...

Tänkte jag kunde lägga upp en bild på hur vi tänkt oss det. Kommentera gärna!!

• köksbild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
jag kör på marbodals sortiment rakt igenom på alla hyreslägenheter jag förvaltar. Jag har bara gott att säga om deras kvalitet. Marbodal har också ett bra system för reservdelar långt in i framtiden.

Har Ballingslöv sedan 2008. Är mycket nöjd med kvalitén. De fanerade frisidorna är väldigt snygga. Stommarna var OK med melaminet också.

Vi valde mellan dessa två köksleverantörer också men fastnade till slut för Kitchn istället. massiv ek och väldigt bra kvalitet, känns det som iallafall efter 1 års bruk. Priset var helt oslagbart jämfört med de andra. Finns inte butiker på så många ställen i landet tyvärr. Bifogar en bild på köket när det var i halvfärdigt skick.

• P1010706.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.