31 130 läst ·
13 svar
31k läst
13 svar
Borrmall för handtag
Ja, masonit är ett bra tips. Glöm alla eventuellt medföljande pappersmallar.
Själv markerade jag, med vinkelhake och blyertspenna, hålen för alla 35 handtag i köket. Slutresultatet blir perfekt men satan i gatan vad tråkiga de sista 20 handtagen är.... 8)
Själv markerade jag, med vinkelhake och blyertspenna, hålen för alla 35 handtag i köket. Slutresultatet blir perfekt men satan i gatan vad tråkiga de sista 20 handtagen är.... 8)
Intressant att höra om pappers mallen. Det var en sådan jag tänkte göra. Är det inte standard med att skåpsluckor är förborrande på baksidan? jag har höger, vänster och olika slags lådor att montera olika längder av beslag. Många mallar..... Dock är det ju äckligt petigt tycker jag. Ett fel hål så

Tror knappast att det är standard med förborrade hål, det finns ju massor av olika handtag och knoppar att välja emellan.
Vi har handtag med cc160mm. Dessa sitter både på luckor och lådor.
Jag tog en bit glespanel (28X70) som jag borrade två hål i, placerade som de ska vara på luckorna. För att få anhåll skruvade jag fast masonit på kortsida och långsida för att bilda hörn. Genom att flytta masoniten från sida till sida passar mallen höger och vänster luckor. Tar man bort masoniten på kortsidan kan mallen även anvädas till lådorna. Detta förutsätter dock att man har samma mått på avståndet från kant till handtag på låda och lucka. Till lådorna kan man i sin tur skruva på en pinne på mallens långsida. Pinnen sågas till samma längd som lådan är bred(centreras på mallen) och ute i ändarna sätts en bit masonit så får man alla hantagen i hurtsen i linje.
För olika hantag kan man ju borra flera hål i samma mall.
Detta blev perfekt hemma hos oss...
Vi har handtag med cc160mm. Dessa sitter både på luckor och lådor.
Jag tog en bit glespanel (28X70) som jag borrade två hål i, placerade som de ska vara på luckorna. För att få anhåll skruvade jag fast masonit på kortsida och långsida för att bilda hörn. Genom att flytta masoniten från sida till sida passar mallen höger och vänster luckor. Tar man bort masoniten på kortsidan kan mallen även anvädas till lådorna. Detta förutsätter dock att man har samma mått på avståndet från kant till handtag på låda och lucka. Till lådorna kan man i sin tur skruva på en pinne på mallens långsida. Pinnen sågas till samma längd som lådan är bred(centreras på mallen) och ute i ändarna sätts en bit masonit så får man alla hantagen i hurtsen i linje.
För olika hantag kan man ju borra flera hål i samma mall.
Detta blev perfekt hemma hos oss...
mallar är bra men jag skulle nog ändå kontrollmäta med jämna mellanrum, kanske jag är petig med sånt men jag kontrollmätte samtliga luckor trots mallen till alla...räknar...28 luckorna o lådorna, mätmanin kan iofs bero på att jag gjorde dem mitt i natten när alla hade lagt sig o jag hade tid över för finarbete...
Åååå vilka tider när man fick bygga kök! 
Jag gjorde en mall i masonit och förborrade den. Sen ritade jag ut hålen med blyertspenna genom hålen.
Efter kontrollmätte jag med vinkelhake innan jag borrade.
Gör man på det viset är det bra att göra ett litet märke mitt i blyertsmärket med en pryl så inte borren glider åt sidan - ytan på köksluckor är både hård och glatt.
Hängslen och livrem = Better safe than sorry.
Jag gjorde en mall i masonit och förborrade den. Sen ritade jag ut hålen med blyertspenna genom hålen.
Efter kontrollmätte jag med vinkelhake innan jag borrade.
Gör man på det viset är det bra att göra ett litet märke mitt i blyertsmärket med en pryl så inte borren glider åt sidan - ytan på köksluckor är både hård och glatt.
Hängslen och livrem = Better safe than sorry.
Nej det är inte förborrat..... :-XAdagan skrev:
Medlem
· Stockholms
· 2 inlägg
Hej,
Efter lite googlande:
Hittade en på Smarthem.se från Hettich
http://www.smarthem.se/6924/p/mobelbeslag/borrmall-for-handtag-och-knoppar
Samt
Jula Katalogen artnr.313-329 Monteringsmall
Efter lite googlande:
Hittade en på Smarthem.se från Hettich
http://www.smarthem.se/6924/p/mobelbeslag/borrmall-for-handtag-och-knoppar
Samt
Jula Katalogen artnr.313-329 Monteringsmall
Här är en hel tråd som handlar om just detta:
http://www.byggahus.se/forum/verkty...gg-borrmall-foer-koekshandtag.html#post767953
http://www.byggahus.se/forum/verkty...gg-borrmall-foer-koekshandtag.html#post767953
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden