Svara Nytt ämne
  1. 2005-01-29 16:01
    Svara | #1

Fullvärdig medlem Medlem: dec 2004
    143 inlägg

1 bilder

Sätta kakel

Ska sätta kakel i ett kök. Har en liten fråga. När man drar ut fixet med en fixkam, ska man dra så att man ser väggen eller ska man dra så att man inte ser väggen bakom?? Förstår ni?? Om man drar så man ser väggen borde det bli rakare. Borde väll bli så mycket fix så att hela baksidan av plattan täcks.
    Men om man inte gör det kanske man drar bort lite mer eller lite mindre ibland så det blir snett.. Har jag rätt eller??
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2005-01-29 16:04
    Svara | #2

Fullvärdig medlem Medlem: apr 2003
    107 inlägg

Re: Sätta kakel

Dra så du ser väggen, då får du rätt tjocklek på fixet. Det är det som kammarna är till för.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2005-01-29 16:09
    Svara | #3

Fullvärdig medlem Medlem: dec 2004
    143 inlägg

1 bilder

Tack!!

4. 2005-01-29 18:46
    Svara | #4

Fullvärdig medlem Medlem: jan 2005
    249 inlägg

tycker inte du ska dra så du ser väggen, så gör inte fackmän....

5. 2005-01-29 23:58
    Svara | #5

Immobils avatar
    Gudfader Medlem: okt 2003
    Blekinge
    7 580 inlägg
    Gillad 28 gånger
    11 bilder

En instruktion som hjälp på vägen: http://www.dinbyggare.com/artiklar/a....asp?docid=265

6. 2005-01-30 15:18
    Svara | #6

Senior medlem Medlem: feb 2004
    1 248 inlägg
    Gillad 7 gånger
    2 bilder

Immobil skrev
    En instruktion som hjälp på vägen: http://www.dinbyggare.com/artiklar/a....asp?docid=265 *
    Det var en bra länk, tack! Upptäckte nu att di däringa kryssen som jag sett, alltså skall sitta kvar sen?!? Tänkte förut att "det är ju bli ett himla pillande för att få loss de där små plastbitarna" men de skulle alltså sitta kvar... ;D Tänk så bra att jag är ute i god tid och läser på! (ska kakla köket typ i sommar)
    Husbygget blev färdigbyggt 70-talsvilla istället!

7. 2005-01-30 17:46
    Svara | #7

Swelis avatar
    Forumgud Medlem: jun 2002
    64 år
    Stockholm
    2 227 inlägg
    Gillad 3 gånger
    6 bilder

Vi använder kryss på ett annorlunda sätt som gör att det är jätte lätt att ta bort.

Om man gör som det stog i artikeln att ha de så långt in att fogen täcker det, får man problem att kanke kakelplattan inte tar i krysset, det har vi varit med om flera gånger.

Nu sätter vi kryss stående mellan plattorna och inte i hörnan.
    2 st till varje sida av plattan håller perfekt avstånd. Sen kan man bara plocka bort när det har torkat.

Vi har använt samma metod både till golv och vägg med lika bra resultat ;D

Viktigt är att man köper stora kryss och inte de som säljs t ex på Bauhaus, de är värdelösa. Köp gärna i välsorterad kakelbutik.
    Sweli

8. 2005-01-31 14:33
    Svara | #8

Junior medlem Medlem: jan 2005
    64 inlägg

Precis så gjorde jag när jag satte sjösten.
    Det fungerade jättebra, eftersom hörnen på sjösten inte är jämna...

och kryssen är lätta att ta bort!

9. 2005-01-31 16:41
    Svara | #9

Niq
    Senior medlem Medlem: nov 2004
    610 inlägg
    Gillad 44 gånger
    3 bilder

Är det någon som har bra tips på hur man gör när man skall sätta kaklen stående.? Med hörnet uppåt.

10. 2005-01-31 17:55

64 inlägg

första raden skall väl inte vara "stående" eller?

I så fall får du dela varannan platta i halvor, du skall alltid börja från en vågrät linje.

11. 2005-02-02 16:08

Fullvärdig medlem Medlem: jan 2005
    249 inlägg

Kakelkryss känns lite väl jobbigt använd fogsnöre istället finns hos de flesta kakelfirmor och används av fackmän (kakelsättare), återigen så tycker jag inte du ska dra så man ser väggen, jag har i alla fall aldrig sätt mina väggar och är garanterat nöjd med resultatet, givetvis så dra man med tänderna på spaceln mot väggen men man ser inte väggen.......

12. 2005-02-03 10:02

64 inlägg

Särskilt om du ska kakla vägg så är snöre bäst om du tränat lite.

Då får du rätt avstånd mellan de vågräta raderna och kan använda "känsla" för att passa in plattorna i sidled.

Nu var detta visst plattor i kök men i våtrum måste man ju tänka på att inte skada tätskiktet när man rillar, alltså inte trycka för hårt med fixkammen.

Liknande ämnen

1. Sätta 30 x 60 kakel
    av Ti_Tan i forum Badrum
  2. Sätta fondvägg - kakel på kakel?
    av Tobillias i forum Badrum
  3. Sätta kakel?
    av Hasse.Ess i forum Kök
  4. Hur lång tid tar det att sätta kakel?
    av ulricac i forum Kök
  5. Sätta kakel
    av punimurp i forum Badrum