Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Nov 2008
    Län: Stockholm

Ikeas vitavaror, bu eller bä?

Hej!
    Håller på och ser över inköpen inför kommande köksrenovering. Hade tänkt att änvända köksstommar från Ikea och ha vitvarorna integrerade i dessa. det har då gått upp för mig att det finns en hel del pengar att spara på att välja övriga produkter från Ikeas sortiment. Undrar därför vad ni här på forumet har för tidigare erfarenheter om Ikeas vitvaror.

Har lyckats läsa mig till här på forumet att blandare och diskhoar absolut skall undvikas från Ikea samt att bänkskivor finns bättre för mindre penning på exempelvis Bauhaus(vilka andra?) men hur är det med övrig nedanstående utrusning?

Infällbar kyl/frys?
    Gashäll och induktionshäll?
    Ugnar?
    Microugn?
    Infällbar 60 Diskmaskin?

Stort tack!

2.    länk #2
    Senior medlem Medlem: Aug 2008
    Län: Västra Götaland

Om jag inte misstar mig helt så samarbetar IKEA med Whirlpool när det gäller vitvaror. Och deras varor är det inget som helst fel på. Rätta mig om jag har fel, men för några år sedan så samarbetade dom i alla fall.

3.    länk #3
    FredrikRs avatar
    Forumgud Medlem: Feb 2006
    Län: Dalarna
    Inloggad
    Det är fortfarande Whirlpool som tillverkar IKEAs vitvaror.

4.    länk #4
    Forumgud Medlem: Jun 2006
    Län: Skåne
    Inloggad
    Det är fortfarande Whirlpool som tillverkar IKEAs vitvaror.
    Mmmm....med budgetdelar och Ikeas vitvaror är inte ens billiga.

5.    länk #5
    Fullvärdig medlem Medlem: Dec 2008
    Län: Östergötland
    Blogginlägg: 11

På IKEA-varuhuset i Linköping (och säkert alla andra för den delen) får man fram till 31/1-2009 20 % rabatt på vitvaror om du köper kök för minst 10 000kr! Riktigt bra deal tycker jag!

6.    länk #6
    Fullvärdig medlem Medlem: Dec 2008
    Län: Östergötland
    Blogginlägg: 11

Glömde ju säga att IKEA´s vitvaror fås med 5 års garanti, det är inte många andra kedjor som kan erbjuda!
    Vi är precis som du bästedräng igång med ett köksprojekt, och vi har kollat runt i säkert 4 mån nu och det blir IKEA för oss, både kök + vitvaror!

7.    länk #7
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2006

Stort BUUUUU, jobbar som servicetekniker och har inte många + att komma med men sen e det ju så att man får fortfarande vad man betalar för ;-))

8.    länk #8
    Nykomling Medlem: Nov 2008

Continue, vilka varor är det du upplever mest problem med?
    Har som sagt hört mycket skit om diskhoar och blandare men finns är det även vanligt med problem hos diskmaskin, kyl/frys, ugn och spisar?

9.    länk #9
    Nykomling Medlem: Feb 2007

Testade att söka lite info i tester av vitvaror och IKEA var ofta bland dom sämre.
    Trist, för det vore skönt att kunna ta allt från ett ställe...

10.    länk #10
    Nykomling Medlem: Oct 2008
    Län: östergötland

BU
    har flera kompisar som ångrar köp av vitvaror från IKEA....mitt tips:

njut att du sparar pengar på stommar, luckor men låt det inte gå till överkurs, lägg pengar på vitvarorna, specielt diskmaskin och häll.

finns många "aldrig mer whirlpool-IKEA" sägare där ute:-)

11.    länk #11
    Nykomling Medlem: May 2007

Vi tog induktionshäll, spis, micro och diskmaskin från ikea. Har funkat klockrent i två år nu.
    Det är förvisso ingen längre tid men vi fick 20% och fem års garanti så jag oroar mig inte särskilt mycket. Innan hade vi Bosch och skillnaden är marginell om ens någon så här långt.

12.    länk #12
    Senior medlem Medlem: Aug 2008
    Län: Västerbotten

Precis köpt vitvaror och köpte endast ugnen från IKEA. Har läst tidigare att det är skräpdelar och sämre kvalitet än "riktiga" whirlpool. Blev dock förvånad över att det i IKEAs bruksanvisning hänvisas till whirlpool för support t.ex. Har svårt att tänka mig att 1) whirlpool vill sätta sitt namn på undermåliga produkter (hade i så fall kunnat tillverka åt ikea men utan sitt namn istället) och 2) att de dessutom ställer upp och tar över support och garantier från IKEA. Sen kanske inte whirlpool är så himla bra i jämförelse med andra märken, men att deras "IKEA-serie" skulle vara sämre än deras egna har jag mkt svårt att tänka mig.

13.    länk #13
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2007
    Län: Skåne

Jag skulle säga ett stort BÄ.

Jag har haft vitvaror från IKEA i snart 10 år utan problem och när jag köper nya blir det IKEA igen.

IKEA är Whirlpools största kund och faktiskt är det så att IKEA säljer mest vitvaror av alla handlare i Europa. Detta gör att IKEA får tillgång till alla prislägen på sina vitvaror från Whirtlpool från billigare till de dyrare och bättre. Så mitt råd är att köpa IKEAs bättre modeller, dessa motsvarar samma kvalitet som hos andra "bra" märken fast till ett bättre pris.

Som någon sa så får du dessutom numera 5 års gratis garanti på alla vitvaror, detta kostar 6000.- om man köper allt på tex Mediamarkt.

Från sommaren kommer IKEA även att sälja vitvaror från Electrolux såg jag i pressrelease från Electrolux.

Ikeas diskmaskin bäst i test i Danmark...
    http://www.taenk.dk/upl/cms/1/621_049-051-7407.pdf
    Senast redigerad av pope70 2008-12-16 13:13

14.    länk #14
    Stews avatar
    Moderator Medlem: May 2008
    Ålder: 32
    Län: Västra Götaland

Hej!
    Håller på och ser över inköpen inför kommande köksrenovering. Hade tänkt att änvända köksstommar från Ikea och ha vitvarorna integrerade i dessa. det har då gått upp för mig att det finns en hel del pengar att spara på att välja övriga produkter från Ikeas sortiment. Undrar därför vad ni här på forumet har för tidigare erfarenheter om Ikeas vitvaror.

Har lyckats läsa mig till här på forumet att blandare och diskhoar absolut skall undvikas från Ikea samt att bänkskivor finns bättre för mindre penning på exempelvis Bauhaus(vilka andra?) men hur är det med övrig nedanstående utrusning?

Infällbar kyl/frys?
    Gashäll och induktionshäll?
    Ugnar?
    Microugn?
    Infällbar 60 Diskmaskin?

Stort tack!
    Har köpt stenskiva med infälld diskho från ikea. Hade kunnat få tag på skivan för ungefär samma pris på tex någon byggvaruhandel eller stenhuggeri. Men då hade man behövt komplettera med en ho också. Som kan bli hur dyrt som helst. Köpte en lite mindre ho från ikea, som blev underlimmad. Har inte fått skivan än, så jag kan inte yttra mig riktigt men. Så illa tror jag inte det blir. Och jämför man skivan med skivan frånt tex kvik, med diskho, så blir det nästan halva priset från ikea, med alla konstiga vinklar och fasningar.

Köpte även ugn, induktionshäll och micro från ikea. Tog inte de billigaste, men inte heller de dyraste. Inga ikeamärken på grejjerne, och kvaliten ser hög ut.
    Disk och kyl tar vi från annan plats. De ville vi lägga extra pengar på.

Man får vad man betalar för, som vanligt. Och ikeas grejjer är inte direkt billiga, så skit är de nog inte... Men visst. Lägg ut det dubbla , så får du bättre grejjer. Men är det värt det?

Mvh

Stefan

15.    länk #15
    Senior medlem Medlem: Sep 2006
    Län: Norrland

Har köpt stenskiva med infälld diskho från ikea. Hade kunnat få tag på skivan för ungefär samma pris på tex någon byggvaruhandel eller stenhuggeri. Men då hade man behövt komplettera med en ho också. Som kan bli hur dyrt som helst. Köpte en lite mindre ho från ikea, som blev underlimmad. Har inte fått skivan än, så jag kan inte yttra mig riktigt men. Så illa tror jag inte det blir. Och jämför man skivan med skivan frånt tex kvik, med diskho, så blir det nästan halva priset från ikea, med alla konstiga vinklar och fasningar.

Köpte även ugn, induktionshäll och micro från ikea. Tog inte de billigaste, men inte heller de dyraste. Inga ikeamärken på grejjerne, och kvaliten ser hög ut.
    Disk och kyl tar vi från annan plats. De ville vi lägga extra pengar på.

Man får vad man betalar för, som vanligt. Och ikeas grejjer är inte direkt billiga, så skit är de nog inte... Men visst. Lägg ut det dubbla , så får du bättre grejjer. Men är det värt det?

Mvh

Stefan
    Var på IKEA i Göteborg i helgen och såg deras vaskar med bucklor i
    Kunde inte låta bli utan tryckte till med tumnageln i plåten och fick bråttom därifrån
    Det blev jäklar i mig en buckla av trycket från nageln
    Hur lågt får det bli?
    Hur skall dessa grejer se ut om några år? Suck.....

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 3 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 3 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson