Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Senior medlem Medlem: Jun 2004

Gipsväggar?

Hur sätter man upp köksskåpen om man har gipsväggar och skåpen inte lyckas hamna precis på en regel? Inte håller det väl med Molly direkt i gipset?

2.    länk #2
    Junior medlem Medlem: Aug 2005

Re: Gipsväggar?

Jag reglade med två reglar en i nästan överkant och en i nästan underkant... använde visserligen 45x45 men jag ville att skåpen skulle komma ut en bit (det är 125cm skåp som börjar 182 cm uppåt väggen)

/C

3.    länk #3
    Moderator Medlem: Feb 2005
    Län: Stockholm
    Inloggad

Jag tror att du kan köra med en kombination.

Du börjar med att sätta en planka/list lågt, den skall skåpet vila på, den får dessutom fungera som kakellist osv. Så välj något snyggt men inte alltför klent. Den listen kan du sätta fast i reglar. Därefter så kan du skruva skåpen med molly plugg. Belastningen hamnar i huvudsak på "listen", och du får en dragande belastning i toppen på mollypluggen. med en lite grov överslagsberäkning av belastningen (förutsättningar: Medelpunkten för lasten 15 cm ut från väggen, 100kg last i skåpet, fästpunkter i överkant 80 cm upp, 2 fästpunkter). Så skulle det ge ca 9 kg i varje mollyplugg. Nu kommer jag inte ihåg hur mycket man får belasta en mollyplugg med men jag har för mig att det är 15 eller 25 kg.

Marginalerna är inte jättestora, så det gäller att montera pluggen korrekt (använd rätt sorts "specialverktyg" för att expandera pluggen, absolut inte bara att låta skruven göra jobbet).

Se också till att ha fästpunkter i underkanten så att skåpet under inga omständigheter kan glida ut från väggen.

4.    länk #4
    Senior medlem Medlem: Jun 2004

Jag har funderat på att sätta en regel långt upp där skåpen ska skruvas, och sen sätta en regel längst ner för att få ut skåpen från väggen även där. Jag vill helst undvika att ha en list under skåpen eftersom vi ska ha en speciell redskapslist där.....tror ni det funkar så?
    IKEA:s skåp som det nu handlar om har ju fästen i hörnen, så det borde väl räcka att skruva i dessa hörn i den nya regeln?
    Hur fäster vi den nya regeln bäst (och vilka skruvar ska vi ha för att fästa skåpen i regeln sen?), finns det några "superskruvar" som man kan lita på?

5.    länk #5
    Nykomling Medlem: Aug 2005

Jag skruvade och limmade 12mm plywood ovanpå gipsväggen, väldigt smidigt att montera på.
    /Micke

6.    länk #6
    pappskallens avatar
    Forumgud Medlem: Jun 2004

Jag hade valt att göra det riktigt, mao bort med gipsen, upp med osb, plyfa, råspont el. dyl. och sen ny gips på det.
    På jobbet är det jag som bestämmer hemma......

7.    länk #7
    Junior medlem Medlem: Oct 2004

pappskallen skrev:
    Jag hade valt att göra det riktigt, mao bort med gipsen, upp med osb, plyfa, råspont el. dyl. och sen ny gips på det.
    Så gjorde jag med.
    Regla upp ny vägg 2" 4" fällde in halvt i halvt i höjd med över skåp och bänkskåp, infällda elinstallationer sen på med gips. Blev kanon bra. helt i lod oxå. sen riktiga träskruvar 4,5 x 65 med torxskalle och sen upp med ikea skåp sen kakel osv osv

8.    länk #8
    Nykomling Medlem: May 2005

Jag, eller snarare min pappa, fick sätta upp mina IKEA-skåp. Han sågade bort "ett spår" av gipsskivan, satte en ny regel, och vips upp med skåpen. Han satte inte någon ny gips över själva regeln.

Skåpen har inte ramlat ner än i alla fall

mvh Carin

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42