Jag var inne i Tibrokökaffären i Alvik och tittade på luckor och skåp och fick verkligen jättebra hjälp.

Säljaren ska rita på ett kök med matta björkluckor på överskåpen, röda luckor på väggskåpen, bänkskiva i björk och en 120 cm rostfri diskbänk.

Men det är ju så dyrt. Mitt lilla kök, som inte är mycket för världen, skulle kosta mer än 100.000 att förnya, och då har vi inte ens pratat vitvaror, arbetskostnad osv.

Och jag ska kolla vad det kostar att få en glasskiva mot väggen (istället för kakel).

Vad har ni för erfarenheter av olika kökstillverkare, deras 'prisvärdhet' och hur nöjda är ni med köket ???

Låter det dyrt med 100.000 kronor för ett kök med cirka 8 skåp i massiv björk, stommar i björkmelamin, samt cirka 8 underskåp i färganpassad melamin med vita (? tror jag) stommar.

Jättetacksam för synpunkter !!!

Kolla www.Culimar.se, vi köpte där liter mer än du, och några specialanpassade mått, kostnad 70 000.

Skillnaden mot de mer "välkända" leverantörerna är att dom har lite smalare utbud av luckvarianter, man förväntas veta vad man vill ha (kanske fått ritning från någon annan). Och de har väldigt "oflashiga" lokaler.

Däremot så (tycker vi) att deras kvalitet är fullt i klass med HTH, Ballingslöv etc. Dom har stor flexibilitet med mått på skåp, och förvånansvärt billiga på specialmått.

Servicen är bra (om man inte förväntar sig att få sitt kök ritat). Även om dom inte ritar åt en, så får man bra fröslag på alternativa detaljlösningar.

Däremot så är vi mitt uppe i renoveringen så vi har inte facit i hand ännu.

Vi har valt Tibrokök. 90.000 betalar vi för 3st  80 överskåp och 4 st 60 underskåp 1 st 80 underskåp och två överskåp över kyl/frys, och också ett vitrinskåp 160 bredd med över o underskåp. Men alla dessa är vitmålade!!

Om du tycker Svenska Köks förslag i sig är bra så kan det ju löna sig att begära in offerter från ett antal andra leverantörer bara för att se var i värdekedjan som Svenska Kök ligger...

Har du fastnat för just Tibro och deras sortiment så kan du ju alltid kontakta någon annan av deras återförsäljare och se om de kan erbjuda ett lägre pris på den lösning som Svenska Kök har offererat dig...

// WM

hempularen skrev:
Kolla www.Culimar.se, vi köpte där liter mer än du, och några specialanpassade mått, kostnad 70 000.

Skillnaden mot de mer "välkända" leverantörerna är att dom har lite smalare utbud av luckvarianter, man förväntas veta vad man vill ha (kanske fått ritning från någon annan). Och de har väldigt "oflashiga" lokaler.

Däremot så (tycker vi) att deras kvalitet är fullt i klass med HTH, Ballingslöv etc. Dom har stor flexibilitet med mått på skåp, och förvånansvärt billiga på specialmått.

Servicen är bra (om man inte förväntar sig att få sitt kök ritat). Även om dom inte ritar åt en, så får man bra fröslag på alternativa detaljlösningar.

Det ska jag definitivt åka ut och kolla på !!! Tack för tipset.

Jag hade också tänkt besöka Hagaköket och kanske HTH eller Kvik. Men Ikea blir det INTE !!!

hempularen skrev:

jag var och kollade på culimar i eftermiddags.

oflashiga lokaler :o ;D ::)
det var dagens understatement.

men det såg bra ut, var billigt och verkade fint och funktionellt. jag fick en prisuppgift på ena väggen, 3 överskåp och 3 underskåp i björkmelamin med softade luckkanter för 6400 kronor. plus diskbänk för 3600.

ett specialskåp på 73 cm (36,5 + 36,5 luckor) skulle kosta 800 mer än två skåp på 50 + 20 cm. det verkade humant.

de hade 1000 olika luckor, tyckte jag. svårt att hitta 'rätt'.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.