Hallå

Kolfilterfläkt ja..
(Hur) Funkar det och vad kan det tänkas kosta?
Måste filtret bytas med jämna mellanrum eller räcker det med att göra rent det?
För de ovanligt mycket oväsen kontra effekten?

Jag har nämligen börjat få upp ögonen för en lägenhet med renoveringsbehov i köket där det saknas ventilkanal för vanlig köksfläkt..

/ill

T
Beror ju på hur mycket du använder fläkten, men säg ett år!

Hm, hurdå ett år? Menar du att filtret måste bytas en gång om året? Okay.
Vad kostar extrafilter? Som en ny fläkt eller är det typ som dammsugarpåsar?

T
Illunion skrev:
Hm, hurdå ett år? Menar du att filtret måste bytas en gång om året? Okay.
Vad kostar extrafilter? Som en ny fläkt eller är det typ som dammsugarpåsar?
Självklart menar jag att det ska bytas en gång om året fast detta beror ju mycket på hur ofta du använder fläkten. Ett kolfilter kostar runt 100-400 kr.

Ett kolfilter kan se ut på många olika sätt, här är ett exempel:

57631_PE163231_S4.jpg

Ah, tack för hjälpen!

Någon som har direkta erfarenheter om det?

Jag hade kolfilterfläkt i en lägenhet för många år sedan. Jag tycket att det var ganska värdelöst. Det luktade ungefär lika mycket matos från luften som kom ut ur filtret som det gjorde om man stängde av fläkten.

Fördelen jämfört med ingen fläkt alls var ju fettfiltret som finns på alla fläktar oavsett om dte är kolfilter eller vanliga. Det mesta fettet fastnar i filtret, så man slipper få det på väggar och andra ytor.

Nu kan dte ju vara så att dagens kolfilter är bättre, men jag tvivlar.

Hade en kolfilterfläkt från Siemens som jag var helnöjd med. Bytte ungefär varje halvår (enligt rekommendation). Dyra filter, men de gjorde sitt jobb. Det gäller att det är en fläkt med bra sugförmåga också.

Hej!

Jag har också haft kolfilterfläkt i lägenhet. Ser det också som en nödlösning om inget annat är tillåtet. Men definitivt bättre än ingen fläkt alls.

Jag gissar att de flesta fläkar går att få med kolfilter. På min bytte man bara ut kanalen som skulle ha gått ut till en plastmoj med kolfilter på som sedan blåste ut luften på sidorna om anslutningen till taket. Allt annat var samma. Mina kolfilter såg ut som de på bilden i länken här och var relativt enkla at byta. Bara att öppna fettfiltren och vrida loss.

Jag skulle aldrig välja att ha en kolfilterfläkt om det finns möjlighet att ha en riktig, men många bostadsrättsföreningar förbjuder ju inkoppling av riktiga fläktar.
/pinebar

Har man för många böjar och långa rör lär man tappa effekt, men jag väljer helt klart en riktig fläkt före kolfilter. Men jag har aldrig haft kolfilterfläkt så jag vet inte hur dåliga de är.

Nu när lägenhet är säkrad :D skulle vilja plocka fram denna tråden igen för att ställa frågan:

Vilken Kolfilterfläkt ska jag välja?
dasjo nämde Siemens. Någon annan som har något bra tips?

Jag skulle föreslå dig att titta på Futurum (hemsida: www.futurum.se).

Jag ringde upp till Byske och bad om råd kring deras kolfilterfläktar, de har bland annat en inbyggnadsfläkt som är mycket kraftfull. Själv är jag ute efter en väggmonterad fläkt och tänker köpa Futurum Trend, den har en osupptagningsförmåga på 95%, men något mindre kolfilter (kräver byte ungefär 1 gång/ 6 mån). En annan fördel är att alla delar kring fläkten kan köras i diskmaskin. Men mitt huvudförslag är att du ringer och pratar med dem, de är väldigt hjälpsamma.

/Anders

Hm, Futurum verkar nu vara del av Franke och Franke har jag lite kontakter hos så det är ju perfekt!

Vet inte riktigt om jag vill väggmonterad eller skåpsmonterad.
Just nu sitter där Ingenting alls och frågan är om jag vågar ge mig på att utöka de befintliga köksskåpen?
iofs så har jag gjort det en gång, så varför inte en gång till? Allting måste ju ändå målas om så varför inte..

Får jag vara så ful att kapa denna tråd för en liten fråga inom samma ämne?

Är det samma tidsangivelser för byte på ett kolfilter till en ugn? Nu för tiden ska ju ugnen inte längre placeras under hällen vilket gör att man inte kan använda fläkten till både häll och ugn. Är det 1/2 - 1 år som gäller för ett kolfilter till ugn precis som till en fläkt, eller räknar man med att fläkten används mer frekvent och då behöver ett byte oftare.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.