Juridik
Falckman: [citat] Egentligen inte, även om det i praktiken oftast handlar om just byggnader (eller fastighetstillbehör om vi ska vara riktigt petiga). Men om du köper en obebyggd skogsbruksfastighet där köparen gör olika utfästelser om fastighetens beskaffenhet som sedan inte visar sig stämma kan det vara exempel på fel i fastighet. [citat] 4:19 JB kan kanske duga? Paragrafen talar tydligt om fel
Thomas Buskhagen: [citat] Den här länken förklarar det mesta: https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/allemansratten/platser/hemfridzon/ (En tomt har alltid bebyggelse, en fastighet kan vara = en tomt eller flera, men kan även vara utan bebyggelse samt kan fastigheten ha tomt eller tomter och plats utanför tomters gränser.)
ullak40: [citat] Ja ursäkta, helt rätt. Läste för slarvigt.
Ewa Persson: [citat] Sorry TS. Jag läste tråden rätt så snabbt. Tja vad ska man göra. Grannens diagnos är: allmänt dum i huvudet. Mkt svårt att bota. Du kan pröva med fika ibland kan trenden skifta. Eller filma honom på bar gärning. Men som sagt resultatet är osäkert. Trösta dig att du har ganska roligt samtalsämne när du umgås med vänner. Lycka till😊
Skogsei: [citat] LF var bra men det ligger några år tillbaka. Jag anser att man ska behandlar alla kunder likadan. Det gäller inte mig som är en gammal dam. Andra har blivit väl bemöt och deras skada blev efter alla regeln god hanterad. Men då gällde det byggare, dem är inte lättlurad. Så den gruppen slipper behandlingen som jag har fått. En skada som enligt deras egen mep kalkyl går på ca
Zlatje: [citat] Tele2 har varit här kanske 3 gånger på 3 år. Denna gången körde jag direkt med efter hans ''hej'' - jag ger 299kr för 500/500 fiber. antingen matchar ni det eller så kan vi avsluta konversationen här och nu. Fick 600/600 för 299 i 2 år. Billigare än så är svårt och slapp jaga ny leverantör under black week. slapp den där konstiga avgiften också, hyravgift eller vad det
xxargs: Kostnaden för kemikalier kommer du inte ifrån även om du sköter verket själv - inte helt billigt längre efter covid-tiderna och leverantörerna passar på att ta betalt bara för att det går. --- Står det inget på flockningsmedels-förpackningarna ??? För det mesta är dessa aluminiumklorid-baserade och varianter av det - brukas kallas PAX med ett nummer efter och söker man på detta
Anna_H: [citat] Eftersom jag läst TS så vet jag det som står där. 70 meter är rätt mycket när man pratar om insyn. Det är inte många som är så nyfikna av sig att de står med kikare och kollar vad grannarna har för sig. Så nej, inte en chans att man får det bygget stoppat med hänsyn till att man är bekymrad för insyn. Det är ju gott om plats för att sätta en häck eller några väl
Fairlane: [citat] Beror inte det på hur stadgarna är skrivning? I vissa föreningar kan man ju ha ett externt ombud också, så då är det kanske lättare att uppnå. [citat] Låter ologiskt att man måste ha två stämmor om man kan fatta beslut på den första med 100% deltagande (eller fullmakter) [citat] ordet eller i meningen "Ändring av stadgar kräver samtycke från samtliga röstberättigade
BerhjaPj: Ett liknande problem fick min dotters nyköpta hus byggt 2014. Med moderna vattenmätare och speciell utrustning på sopbilen som ”lyssnar” så fick de meddelande från kommunen att deras inkommande vattenledning har ett läckage. Och att detta är fastighetsägarens ansvar då det var efter huvudventilen vid tomtgränsen. Efter anlitande av grävare och VA firma så grävdes ledningen fram
klaskarlsson: [citat] Helt riktigt - du behöver inget abbonemang eller ens kontantkort, telefonen/paddan används som en dator (med Wifi) Men "gammal" padda: Då är det värt att kolla hur gammal: för säkerhetsmässigt stödjs inte hur gamla OS som helst.
David_St: [citat] Ahh, just det! "Tänkte inte på det"! Tack för tipset!
TypRätt: [citat] Inte helt relevant för TS frågeställningar, men kommunen får inte ta bygglov som gisslan och säga att vi ger inte bygglov för X så länge du inte åtgärdar Y om X och Y inte påverkar varandra. Dvs de får inte neka dig att sätta fönster på ditt garage för att du inte åtgärdat ett olovligt kulörbyte på huvudbyggnaden. De får däremot neka dig bygga ett garage om det står
Globetrot: Också OT men vi hade en stor Totalentreprenad med EN avtalspart (tak, takkupa, renovering av hela övre plan ink allt). Företaget hade flera underentreprenörer. Vi hade formaliserat rejält med en besiktningsman och delfaktutor. Stor totalsumma, runt 700 kkr. Besiktningsman hjälpte till att formalisera ÄTA (även han kallade det så). Han bevakade allt. Det gick strålande bra tills på
Claes Sörmland: [citat] Jag är också misstänksam att man planerade att lägga detta på föreningen så att de boende själva får betala hela kalaset. Men vi hade en annan tråd om liknande frågor där det redogjordes för att byggbolaget faktiskt skjuter till medel till föreningen i de fall de t ex säljer lägenheter med rabatt på årsavgiften ett visst antal månader. Klassisk försäljningsrabatt
HEM2121: [citat] Nej, men det är ju ingen som gör det vilje heller.
Claes Sörmland: [citat] Det är väl ingen gråzon, den som samlar skit i en big bag ansvarar för att den bortforslas och gör man inte det begår man ett brott, nedskräpning. Sen faller det på markägaren eller huvudmannen för marken att ta hand om nedskräpningen och snygga till. Det är ju in grunden därför vi har uppdelningen allmän plats och tomtmark, för att veta vem som ska sköta och betala
Stefan1972: ok så det handlar inte om att ni har nån öppen vind utan läckaget påverkar innertak och annat synligt direkt. Då är det ju inget bra såklart........
nyttanvändarnamnidag: Det är vad vi kommit fram till…
Granfelt: Telia öppen fiber tog inget ansvar de hänvisade till terracom eller scanova eller vem det nu var och de hänvisade till typ två led underentreprenörer, kommer inte ihåg exakt nu det var ju ett tag sen .. vet bara att jag gav upp och lagade det själv.. men nu blev det ju aldrig några skador på huset i mitt fall.
andersmossing: Ja, jag sitter och läser på och du har nog rätt. Det verkar vara tvingande. Då går det att ta vidare. Tackar för ditt engagemang!
Nötegårdsgubben: [citat] Det beror förstås på priset. Defekta varor är trots allt undantag, inte regel.
gwandir: [citat] Nyligen beställt ett kataloghus där det beräknas leverans efter ca 1 år. Fick då reda på att vid anmälan om utbyggnation elnät/anslutning av vattenfall så kan det ta 1-1.5 år. Är därför intresserad av vad byggel skulle gå på. Hur såg era elavtal ut. I mitt fall handlar det tyvärr om 250 meter från närmaste eldistributionscentral :(
hempularen: Det där med gåva som inte skall vara förskott på arv.Jag har för mig att om gåvan inkräktar på övriga arvingars laglott, så kan gåvan "gå tillbaka". Kolla upp den aspekten. Nu låter det i det här fallet som att alla arvingar kommer att få ut ungefär sin totala del av arvet, såvida nu inte de där övriga tillgångarna som systern inte får del av är väldigt stora. Så det borde
Troberg: Det här är ett fall som är så pass komplext och berör så pass stora värden att jag tycker att det enda vettiga är att kontakta en advokat, i första hand för rådgivning, men också, om advokaten tror på det, för att driva ärendet.
Mower#1: Sent tillägg, ifall någon fortfarande följer. Köparen har tydligen insett att det inte fanns något att utkräva. Hittade detta onödigt långa YouTube inlägg. youtu.be/8PTjPzw9VhY?si=K_NK5GCFnRiCcUIK Kontentan är att det i vissa kylskåp är bäst att låta skåpet bli kallt innan man fyller det. Det kan tydligen bli förvirring hos termostaten ifall man har "varma"varor i skåpet när man
Bobo23: [citat] Man måste specificera vad som skall ingå i egenkontrollen och hur entreprenören skall redovisa det. Tänk på att om Du är byggherre så är Du ytterst ansvarig för arbetsmiljön vid byggarbetsplatsen. Hur skall olika krav, t.ex. på isolering, verifieras. Vad skall ingå i miljöblad, produktblad som redovisas?
kenth gustafsson: Hej via vattenfall som har kabelgata över min ena tomt i fjällen den är obebyggd så får jag nästan 3tusen i ersättning för att dem ar bort stolpen och flyttar kabeln vid nedgrävning.