D
Dilato: [citat] Nej det är inte tillåtet (Lantmäteriet har begärt en lagändring men den har inte tagits upp ännu).
14 svar · 3,5k läst
H
hempularen: Begär ut historiken från kommunen. Är detta den första reaktionen från kommunen ang. utbyggnaden. Här kan ju vara allt ifrån ett rent svartbygge där säljaren har byggt utan någon som helst kommunikation med kommunen, till att det finns en bygganmälan om attefallsutbyggnad (max 15 kvm), men som säljaren inte har följt. Följer man det inte så är bygget inte nästan rätt, en
4 svar · 1,7k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Jag tänker att en rimlig utgångspunkt är att rör det som ett vanligt luddigt formulerat utfartsservitut ("Rätt till utfart över marken X") så har det inte inrättats för att hålla markägaren borta från sin mark, inte ens med motorfordon. Skulle det istället vara ett servitut där härskande fastighet tar jungfrulig naturmark i användning och anlägger en helt ny väg där med
34 svar · 4,2k läst
·
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Om marken ligger i en stad kan vi utgå från att den är detaljplanerad. Letar du reda på detaljplanen för området borde du kunna se om marken är planerad som allmän plats, för industri- eller bostadsändamål eller något annat. Rymmer detaljplanen det du vill använda marken till kan det hända att du kan köpa eller arrendera den. Ryms det du vill görs inte inom planen behöver du dels
1 svar · 1,2k läst
E
ErikAdolfsson: [citat] Det kanske är det enda rimliga och säkra sättet att lösa detta på. Tyvärr blir det ju en rätt rejäl extra "investering" för oss då stora delar av den latenta reavinstskatten på den stora lägenheten kommer att behöva betalas i samband med bytet.
10 svar · 2,0k läst
M
-MH-: Jag förstår inte riktigt problemet. De hjälper dig med att bli av med din lägenhet för att du skall kunna bygga hus enligt det kontrakt du skrivit. Försöker du dra dig ur kontraktet, eller vad är det som skaver? Och som du skriver "denne lille man" gör ju inte att man tycker extra synd om dig. Jag tänker kring detta att du trodde du kunde slippa bygga hus, och nu är lite irriterade
5 svar · 1,6k läst
P
petersthlm: [citat] [citat] OT: Är det någon som faktiskt vet: Bedöms Lantmätare på antalet/andelen fall som överklagas och som går emot dem? Eller är det bara en känsla?
87 svar · 10,2k läst
·
RoTe
RoTe: Vad man än använder är det väl bara att göra det trubbigt med valfri metod? Böja det, svetsa på något...
20 svar · 3,4k läst
·
H
Hybro: En fråga som jag grunnat på länge. Såg när grannen göt sitt golv i stora garaget. Han la in slangar för golvvärme. Vibrerade o s v. Kan det vid provtryckning bli så tätt mellan bruk och slang att inget indikeras som tyder på sönderfrysning av någon eller några slangar? I värsta fall mitt i golvet.
10 svar · 5,7k läst
M
MagHam: [citat] Inlägget före detta tyckte du att man skulle berätta för grannen att det kan bli fråga om att söka officialservitut. Jag har lärt mig att man aldrig ska hota med något som man inte är beredd att genomföra.
36 svar · 18,8k läst
·
Larsa
Larsa: Var lite konstigt när jag blev tvångsutlöst ur en samfälldhet. Fick bara ett brev från LM att jag var utlöst och summa, ingen tidigare kontakt.
44 svar · 7,0k läst
·
lunnabo
lunnabo: [citat] Nja, "inte kriminellt att vara skyldig någon pengar". Måhända inte kriminellt att men betalar du inte dina trafikböter du dömas till fängelse istället..
6 svar · 2,1k läst
KKJ
KKJ: [citat] De flesta vindkraftverk går med förlust och många hotas av konkurs. https://kvartal.se/artiklar/vindkraft-en-gron-bubbla-eller-ett-svart-hal/ Jag råder trådskaparen att verkligen sätta sig in i riskerna vindkraftverk kan innebära, både ekonomiska, hälsomässiga och miljömässiga. Tänk på att de flesta som informerar om dessa risker har ekonomiska eller politiska intressen i
34 svar · 11,7k läst
·
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: [bild]
133 svar · 41,7k läst
·
O
olof63: Ja tack för det, ingenting att ifrågasätta då - klart och tydligt. :-)
5 svar · 1,3k läst
·
F
fribygg: [citat] Att underskott i skogsbruket får dras av mot annan inkomst i näringen( tex konsultande) brukar väl vara ett gott skäl att köpa skogsbruksfastighet, att motorsåg och släpkärra brukar kunna direktavskrivas är andra goda skäl att ha besväret med näringsbilagan om man har inkomster av näringsfastigheten.
19 svar · 11,4k läst
Bananskalare
Bananskalare: [citat] Visst är det så. Men ändå inte riktigt så enkelt. I ts fall. så skulle jag hålla inne hela kostnaden även om tre fönster är korrekta Om de har målat alla fönstren och det jobbet korrekt. Då ska du självklart betala för det. Men ts behöver inte räkna antal fönster och sedan räkna ut vad varje fönster är värt. Det blir omöjligt att räkna. Å då håller man inne hela
21 svar · 3,6k läst
K
Kane: [citat] En bostad på 190 kvm jämfört med en "exakt" likadan på 210 kvm. Vardagsrum på 30 i stället för 36 kvm, stora sovrummet 16 i stället för 21 etc., skulle det verkligen påverka priset mkt? [citat] De sista 20 kvadratmetrarna har knappast samma pris/kvm som de första 190 i exemplet ovan.
118 svar · 23,9k läst
·
Globetrot
Globetrot: [citat] Differens är några tusen. De får mindre betalt då vi fick rabatt.
60 svar · 7,7k läst
·
S
Stefan1972: [citat] ja jo men det jag menade var mest att går man och kikar så kan man säkert hitta tveksamheter på en ny ferrari för 30miljoner. Man måste ju ha med i "kalkylen" att inget är perfekt hur nytt och dyrt det än är. Men jag förstår ju grejen såklart........
7 svar · 2,7k läst
·
K
Klass0n: Hej Läste faktiskt precis nästan hela tråden och är nu nyfiken på hur det slutade! Har TS möjligtvis någon återkoppling?
149 svar · 69,2k läst
·
D
datja: Vår krypgrund har aldrig luktat hallontårta. Men vi bor inte i krypgrunden. Ibland kunde en svag jorddoft sippra in på bottenvåningen. Detta eftersom det är ett gammalt hus med säkerligen några sprickor i sulan och det vanliga husundertrycket drar in luft nerifrån. Efter det att jag gjort en radonsug till krypgrunden för några år sen innebär det förändrade tryckförhållandet att
5 svar · 2,9k läst
A
AG A: [citat] Hej! Du är ju trots allt inte helt ny på forumet. Har det verkligen alla trådar om dolt fel undgått dig. Det är en ganska vanlig frågeställning, om saker eventuellt är dolt fel. Men i över 90% av alla sådana trådar konstateras att så inte är fallet. Det är alltså oerhört svårt och ovanligt att något är dolt fel. När man köper ett hus/lägenhet är
82 svar · 10,1k läst
·
G
Genomklok: Clas har redan nämnt det lite kort, men dubbelkolla att din fastighet inte är med i ett markavvattningsföretag. I så fall är redan kostnadsfördelningen löst. Företagen är en typ av samfällighet som användes främst för att tillskapa odlingsbar mark, men har hängt kvar när områden bebyggs i många fall. Några nya sådana inrättas dock inte vad jag vet, de yngsta jag sett är från
13 svar · 2,9k läst
·
M
mojjen: Jag hade skrivit att profukten är använd på avsett sätt. Den har inte utsatts för yttre åverkan. Det finns inga komponenter som kan påverkad vid bormal användning dp drn ör fadt mobterad u skyddad miljö är det inte sannolikt att den har kunnat utsättas för en hantering som pga brukarens felaktiga handhavande fått den att haverera. Att den slutat värma beror sannolikt antingen på
4 svar · 1,1k läst
·
A
Amedi: [citat] Jag tänker på saker som generösare takhöjd, golvvärme överallt och liknande som de stora hustillverkarna tar orimligt mycket för. Vägg- och takkonstruktion samt isolering är likvärdigt med konkurrenterna. [citat] Färdigställandeförsäkring ingår. Men bankgaranti? Ska de ha en sådan? Är det inte min bank som ska godkänna dem? [citat] Ja, lite mer ont i magen kommer jag ju
6 svar · 1,2k läst
B
BosseHansson: Är det inte enklare att lägga upp de på Tradera och köpa de privat om de går under en viss gräns? Då har man väl köpt de till marknadspris?
8 svar · 3,1k läst
Farstatjej90
Farstatjej90: [citat] Ja det är precis så branschen är tyvärr. Finns många seriösa och duktiga men dessa ser du inte röken av för de har 200 nya mail i inkorgen om förslag på jobb när de sätter sig framför datorn på morgonen med en kopp kaffe. Det är möjligt att lågkonjunkturen kommer göra situationen bättre. Det kommer i alla fall sortera bort de värsta idioterna som inte längre kommer
4 svar · 3,1k läst
GlennB
GlennB: [citat] Tyvärr finns det många sådana människor, och jag är övertygad om att det finns av båda könen. Usch säger jag bara.
142 svar · 19,0k läst
O
olof63: Liten återkoppling här och det är att nuhar byggaren tagit på sig att åtgärda detta som en reklamation. Tack för alla bra inlägg.
19 svar · 12,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.