D
Daandaa: Då är det bara vänta till förvaltaren hör av sig.
12 svar · 584 läst
Snigla
Snigla: [citat] Men ni gillade huset när ni köpte det? har fungerat bra för er.. som ni tänkt er på visningen när ni faktiskt köpte det? Ni "led" inte av att det "saknades ett rum" ? (i kvadrat) ..och ni har inte mätt upp det själva, varken före köpet eller efter? det är först nu, ni upplever det som ett problem? när ni ska sälja.. Som svar på en fråga jag såg dig ställa längs vägen
48 svar · 10,2k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Skriv ett klagobrev till deras chef så är det bra med det. Säkert ett misstag och sånt här förekommer ju ofta när det är flera medarbetare på en gång och otydliga arbetsuppgifter.
4 svar · 309 läst
Herr hatt
Herr hatt: Om ni redan nu vet att marken i frammtiden skall användas till hästhagar. Kan man ju ta med det i avtals servitutet tex att vägen kan komma att ha grindar eller färistar. Som måste passeras Då blir det tydligt vad som gäller för vägen den dan det blir aktuellt.
37 svar · 9,2k läst
RoTe
RoTe: [citat] Kollektivtrafik sa jag, fick ingen vidare kommentar på det då han säkert kände sig dum, lantispojken...
1,1k svar · 105,5k läst
·
A
AMR74: [citat] (Jag menade förstås ”besiktningsutlåtandet”. 😀) Men lycka till!!
84 svar · 26,8k läst
Hep
Hep: [citat] Å andra sidan ett rätt bra val att flytta med tanke på att det slutade med misshandel. Inte rätt att låta skitmänniskor vinna, men klart bättre att flytta än att låta sin fyraåring växa upp med en mamma som är rädd för att få stryk av grannen.
251 svar · 114,7k läst
·
M
martin.sveg: [citat] Om föreningsstämman ändrar i utgifts- och inkomststaten på sittande möte kan ni skriva följande i protokollet: "Stämman beslutade att ändra i styrelsens förslag till utgifts- och inkomststat genom att höja uttaxeringen till . Stämman beslutade att godkänna styrelsens förslag till utgifts- och inkomststat för 2026 med ovanstående ändring. Styrelsen upprättade därefter en
6 svar · 415 läst
C
Cuppo91: [citat] Har du möjlighet att uppdatera tråden om hur det gått? Skriv annars ett PM till mig.
17 svar · 5,0k läst
Urbota
Urbota: [citat] Hälsan tiger still. Det går så länge man inte gör några fel som påverkar förvaltningen, alla är rimligt nöjda och inte ser stämman som ett sätt att nära en grundmurad misstro mot styrelsen. Om ingen medlem vet mer än styrelsen och dessutom finner mening i att öppna en klandertalan vid formaliafel som en majoritet mycket väl kan svälja, så håller jag med. Men när
86 svar · 6,7k läst
·
Alfredo
Alfredo: [citat] Varför skulle dessa dokument vara ett och samma? I min värld är det två separata handlingar med olika syfte och olika regelverk. [citat] Här är vi helt ense.
21 svar · 1,0k läst
·
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: [citat] Jag tycker det är lite slött. Ser i den andra tråden att jag hade förutspått att det skulle vara i kraft nu och så är proposition inte ens lagd. Visst är det mycket hos lagrådet nu, och som en äganderättspåverkande fråga tycker jag att det bör dras där, men regeringen hade gott kunnat springa snabbare. Tror iofs. inte att det här är en så politiskt laddad fråga, så det
6 svar · 574 läst
K
Kadabra: [citat] I detta fallet var vårt mål var att få ordning på en bit ovårdad gammal tomt som var omringad av grannar som alla hade förhållit sig olika till tomtgränserna. Om man vill uppnå ett självvalt mål så menar jag att man tjänar på att börja med en tjänst som avgör tomtens läge med exakthet. I kronor kanske en förlust men med tomtgränser kunde vi arbeta mot vårt mål. Om
129 svar · 34,5k läst
·
Isakare
Isakare: Lite kul att detta kom upp just idag när det arrangerades rally för första gången på många år ute på vår ö. Upplägget på just denna väg vet jag inte, mer än att en bonde äger all mark vägen ligger på. Det finns många boende utefter vägen, men de får snällt vara hemma idag till Rallyt är över. [bild]
22 svar · 7,5k läst
·
L
Lucas Bergkvist1: Har haft kalt I min bostadsrätt i källaren hela vintern.Jag grävde upp lite not husväggen idag hitta denna spricka rakt in mot betong inget i mellan ska det se ut såhär? Och är detta orsaken till min kalla källaren?.
0 svar · 163 läst
·
B
Bengt Numelin: Vad gäller hyran så beräknas den lämpligen genom årshyran per m2 och de cirka 4 m2 som flygeln upptagit. Dessutom får man nog lägga på en del för att snickaren kunde ha haft andra objekt på den platsen vilka han hade tjänat på att reparera eller renovera.
78 svar · 21,5k läst
·
T
taimanov: [citat] Tack så mycket för ditt svar, skönt att det gick bra. 😀
14 svar · 2,5k läst
H
hempularen: Första frågan, är det verkligen råttor, inte möss? Om det verkligen är råttor, så är det ju en sak att bekämpa dem, men man måste också hitta var de kommer in. Ex. ett öppet avloppsrör.
5 svar · 695 läst
L
Lasse Holmström: [citat] min erfarenhet från förvärv av 30 Ha mark tillsammans med släkt, SKV registrerar samtliga delägare automatiskt enskild firma, däremot behöver du själv registrera dig för moms, bra att känna till; Förvärvstillstånd, Länsstyrelsen, krävs ofta för köp t ex om det är omarronderingsområde eller AB som köper av privatperson, köp av "vanlig" bostadsmäklare brukar vara
15 svar · 5,6k läst
T
TildaV: [citat] [citat] [citat] Tack för era svar, det var det jag också tänkte men blev osäker pga den där mäklaren. det blir inget fix med hålen, skönt då flytten är lååång 🙈 [/QUOTE]
7 svar · 819 läst
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: [citat] Det håller jag med om och tror ju inte att vi kommer längre i den här diskussionen, utan att TS har fått alla goda råd som finns att ge. Vi stänger tråden. /Moderator
349 svar · 84,2k läst
·
Alfredo
Alfredo: [citat] Är det inte bättre om du skriver inlägg som handlar om sådana ämnen som du har kunskap om?
246 svar · 38,0k läst
·
Maria T
Maria T: Du känner säkert redan till Kronofogden och avhysning, men väljer att ställa frågan här eftersom det - oftast - är ett forum där folk är snälla och behjälpliga,. Tyvärr, även om detta rör din syster, alltså nära familj, så har jag inga fler idéer än att ringa sagda myndighet om du har/försökt ha, en rimligt vuxen konversation om detta. Rädda dig själv och din ekonomi.
29 svar · 17,0k läst
P
polaris78: Att anlita en expert som troligen kommer säga det vi redan är flera i tråden som säger .. Högre fläkthastighet eller högre fläktkapacitet och nya mätningar.. om nu fläkten låter för illa så bör fläktens montering åtgärdas/ändras byggas om för lägre ljudnivåer , om det är så illa att det verkligen låter på ett oaccptebelt sätt.. resonansljud kan låta väldigt mycket men
29 svar · 1,1k läst
H
hellem: [citat] Ja, och bygglovs reglerna för bostad är skapta för att värna om allmänna intressen.
363 svar · 35,6k läst
·
H
hempularen: [citat] Sådana resonemang går att köra hur långt som helst. Jag tror att de unga kan hantera den balansen bra själva. Något man som förälder bör hålla sig borta från, tycker jag. Det är EN sak att förklara att man kan upprätta äktesnkapsförord.
10 svar · 826 läst
P
pmd: [citat] Hur stor del av den statliga fastighetsskatten skickas vidare till kommunerna? Proportionerna mellan kommunal och statlig fastighetsskatt redovisade jag i inlägg #84, och då är det redan uppdelat mellan statlig och kommunal fastighertsskatt. Det är olika fastighetstyper som beskattas kommunalt respektive statligt. De övriga intäkterna som staten, specifikt Lantmäteriet i vissa fall
90 svar · 37,3k läst
ClasseClas
ClasseClas: [citat] En relevant och viktig kommentar.
24 svar · 1,2k läst
·
useless
useless: [citat] Större delen av vattnet är det saltvatten man sprutar in för att möra köttet.
126 svar · 22,3k läst
·
M
martin.sveg: [citat] Det är viktigt att komma ihåg att alla utgifter inte belastas med moms i en samfällighetsförening, till exempel arvoden och arbetsgivaravgifter. Samfällighetsföreningen måste summera de faktiska momskostnaderna under året och sedan fördela dem på andelstal, för att få fram det som belöper på den fastighet som ska erhålla momsintyget. Jag har tagit fram momsintyg, och för
20 svar · 3,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.