Juridik
hempularen: [citat] Det finns flera trådar här där folk skriver att de fått ersättning utan större problem. Som jag uppfattar det så betalar anticimex utan knorrande om det är solklara fall. Men jag har ingen personlig erfarenhet.
ClasseClas: [citat] Yes, men då var det två trådar som moderatorn slog ihop till en. 🙂
Claes Sörmland: [citat] Håller med. Anger anläggningsbeslutet att vägarna ska vara öppna för motortrafik året om så ska de det, i alla fall för delägarna. En gemensamhetsanläggning är ju enskild och för enskilda ändamål. D v s sätts t ex en bom upp så får man ge delägarna kod, nyckel, kort eller hur man nu öppnar den. Sen det där med allmän plats. Jag tror inte det faktum att marken har
Snigla: [citat] Fel firma kan vara den största och "bästa" också... därför vi slutade med offerterna. Alla är mänskliga och kan göra fel och det är eg inget större problem (i de allra flesta fall), men det som avgör om ett företag är bra eller dåligt är hur de löser ev uppkomna problem/fel!
TRJBerg: Överhuvud att få beställda saker gjorda och levererade på en särskild tidpunkt är svårt. Och speciellt om man vill få "full" ersättning gör de problem/skador/kostnader som uppstår pga förseningen. Det senare är i regel omöjligt när det gäller stora summor. Man kan ha vitesklausuler men de brukar inte täcka stora kostnader. När jag behöver ha något färdigt en viss tidpunkt
Dansson: [citat] Det gick då inte i det här fallet. Och jag är inte blyg av mig
Claes Sörmland: Här är tråden du vill läsa om ett liknande fall i MÖD: https://www.byggahus.se/forum/threads/samfallighetsforening-upplater-servitut.503256/ (Vi börjar få en bra samling rättsfall i BHs gamla trådar om de här frågorna.)
martin.sveg: [citat] Vi har kommit in på detta rättsfall i denna tråd också: https://www.byggahus.se/forum/threads/andring-av-andelstal-genom-stammobeslut-43a-al.575258/post-6638006
Claes Sörmland: [citat] Du vill bygga en komplementbyggnad utan bygglov inom 4,5 m från gränsen? Ja då krävs ett skriftligt grannemedgivande från kommunen som är huvudman från den allmänna platsen. Är det dessutom en statlig väg så krävs tillstånd enligt väglagen.
Lindgrenski: Hur gick det med detta?
hempularen: Vet inte om det riktigt täåckts av diskussionen, hur länge ett medgivande kan dras tillbaka. Jag tror jag har förstått att dte är försent om bygget påbörjas? Men vad är "påbörjat"? Antag att man beställer en färdig stuga, med 3 - 4 månaders leveranstid. Är bygget på börjat iom. beställningen? Det är ju försent för beställaren att backa. Skulle ju kunna bli det ultimata
pmd: [citat] Föreningar skulle inte förbjudas att viga par, men det skulle inte ha någon juridisk betydelse. Det skulle behöva bli nödvändigt att registrera sitt äktenskap hos staten för att äktenskapet skulle erkännas av staten. Det vore en förbättring, tycker jag. Friskolor skulle förstås få sätta betyg, men betyg är inte det viktigaste en skola gör så även så inte vore fallet
KB Ason: Tack för svar. Känns lite lugnare
BirgitS: [citat] Se till att båda parter fyller i formuläret för kundkännedom så att det framgår att den typen av transaktioner kan förekomma. Bör minska risken för problem just vid betalningen.
Claes Sörmland: Här är vad som står i Lantmäteriets Handbok FBL, den sammanställning av gällande rätt som är en handbok för förrättningslantmätare: [bild] s 196: https://www.lantmateriet.se/globalassets/om-lantmateriet/rattsinformation/handbocker/handbok-fbl.pdf
D_ReSk: Säljaren betalar alltid fakturan från Hemnet. Mäklaren ger signal till Hemnet och säljaren får mail som denne väljer paket.
pmd: [citat] Risken för ekonomiska svårigheter blir betydligt större för den fattige än för den rike. Det rimmar illa med principen om att det offentlige ska behandla alla medborgare lika.
slothy: [citat] Håller helt med. Finns en bra xkcd om sånt.
Nötegårdsgubben: [citat] Ja, med stor sannolikhet är det privatuthyrningslagen som gäller här. Men oavsett lagrum för uthyrningen så måste ju en avhysning ske på korrekt sätt om hyresgästen vägrar flytta.
Du och 19till: [citat] Vill bara nämna i denna gamla tråden att ett lastväxlarflak eller container inte alls rullas ut. Flaket har två små hjul längst bak, men normalt sett så ska dem inte röra på sig. Man ställer ner flaket och låter bilen rulla för vid av och på lastning. Detta för att inte påfresta lastväxlaren lika mycket, även för att inte skada underlaget. Man får helt enkelt använda
Kadabra: Vår lysande stjärna Claes, ett givet instrument/parameter i flera forum.. Hur tänker du ev panel bakom om vad som är de givna parametrar vi ska /bör uppnå ,innan frågan ställs ? Har vi hemläxa innan vi ställer vår fråga? Mvh
AndersS: [citat] Samma här detta med fullmakt, påstod att det inte räckte med bevittnat vilket jag fick dem att läsa. Då accepterade de att ringa till personen som gav fullmakt och efter samtal blev det godkänt. Gällande transaktioner så går det att få dem skickade månadsvis enligt tfnsupport, men tackade nej till papperskickande. Men hantera fonder är inga problem, sälja, köpa eller byta.
Claes Sörmland: [citat] Då är vi överens om förståelsen av PBL och hur tillsyn går till. Det är mycket osannolikt att byggnadsnämnden skulle vara så stollig att den fattar beslut att beskära träd inne på folks tomter. Även om man hypotetiskt kan tänka sig att göra det om ett rättelseföreläggande inte följs. [citat] Så då håller du ju med mig även där. Det finns i praktiken inget ansvar
martin.sveg: [citat] Om Lantmäteriet inte har godkänt de nya andelstalen ännu så skulle jag rekommendera att du tar upp med Lantmäteriet att du anser att de nya andelstalen strider mot anläggningslagen, att medgivande saknas från de som tar den större kostnaden när 15 § i anläggningslagen åsidosätts och att ändringen är i praktiken ett byte av beräkningsmodell. Det är inte säkert att varje
fr3ddy: Hej! Vi vill köpa en villa som ska användas som generationsboende, men vi vill också kunna hyra ut en av delarna i framtiden. Varje del har bad och kök, var sin ingång och nödutgång. Mellan enheterna är det en vanlig dörr. Om vi skulle hyrt ut en av delarna i framtiden, så kommer vi såklart låsa denna dörr. När jag googlar så uppfattar jag det som at det ställs väldigt höga krav
HJ-C: Hantverkarfirman har ju fakturerat och fått betalt precis som vanligt (oavsett vem som betalat) så de bör ju lämna samma garanti ändå. Dock verkar ju detta mer handla om reklamationsrätt, och det har man såklart som vanligt.