Juridik
Stefan1972: Det ska ju poängteras att det går alldeles utmärkt (och man bör även ha det) att ha ett företagskonto även på enskild firma. Att man ska hålla isär det privata och företaget har alltså inget med att göra att man på nåt vis normalt sett fyller pengarna i samma skål. Det hoppas jag ingen gör även om jag förstår att det är vanligt. Har man ett firmakonto och ett firmakort och
kindvall: [citat] Om Skatteverket kommer fram till att du kände till eller borde känt till att företagaren inte var godkänd för F-skatt/moms går du inte fri. Det är rätt enkelt att kolla upp F-skatt och moms vilket sänker tröskeln.
JAJansson: Uppklarat det är samma bolag med lite olika namn.
245 Lux: [citat] Låter som en mycket rimlig väg att gå. Vi får börja med att be om en noggrannare beskrivning av säljaren, då det nämndes i förbifarten. Sen höra med besiktningsmannen om vad han tror. Troligtvis oroar vi oss i onödan, men sånt räddade våra förfäder från sabeltandade tigrar och spanska inkvisitionen. Tack för era funderingar och goda råd!
Krilleman: [citat] Vad skulle kalaset gå på? Jag hoppas du inte betalade i förskott!
Harrison: Min granne nedanför har anklagat mig två gånger med 25 års mellanrum, för att ha orsakat en fuktskada i deras gäststuga. Grannens gamla mor och senare grannfrun råkade trampa igenom golvet i deras gäststuga, med en skada i benet som följd. De har hävdat, att vår gäststuga, som ligger 8 m från tomtgränsen och har endast sommarvatten och en pentry, har släppt ut vattnet, som har
Hemmakatten: Men oavsett att tråden är gammal, så är frågeställningen fortfarande intressant.
tio_Pepe: Upplösningen finns i den här tråden: https://www.byggahus.se/forum/threads/staemma-parhusgrannen.132450
Thomas59: Grattis till ersättningen. Ännu ett bevis på att man inte behöver HA ”rätt” för att FÅ rätt. En lite slugare säljare skulle lätt ha kunnat komma undan betala då köparen(TS) tyvärr hade ett svagt case. Skulle tro att mäklaren utövat lite press på säljaren, som kanske inte kan reglerna och litar på mäklaren, att betala, trots att det nog kan anses att det är mäklaren som
Byggdjuret: [citat] De måste slarvat med friskrivningen alltså... Friskrivningar sker oavsett vilken typ av besiktning du köper. Det finns ingen variant som är utan friskrivningar. Det handlar nog mer om hur bra besiktningsman som man har. Sen är det förstås om du betalar för att de ska besiktiga taket så är det svårare med friskrivningar, men det lär förekomma.
Demmpa: @lundsbo nu gäller det inte en P-plats nära hemmet utan nära jobbet. TS bor kanske redan på landet, han verkar iaf inte bo nära jobbet där det är on om P-platser.
civilingenjören: Funderade på vad staten (som länsstyrelsen ingår i) kan tänkas anse vara lämplig bebyggelse intill en nationalpark. Bildsökte på Naturum Fulufjället (ägt och byggt av staten så vitt jag vet): [bild] [bild] [bild] Om inte denna stil godkänns borde rimligen obehandlade timmerväggar (som fäbod) passa? Torvtak kan smälta in bra i naturen. Här ser man knappt var taket börjar och
M911: [citat] Stort tack för dina svar Claes! Det har varit till stor hjälp!
Secret: [citat] Nej det är inte längre godkänd med "klack" ska detta bli godkänt och enligt säker vatten måste det bilas så pass att du kan få upp rören med 100mm cc mellan rören och slätände dvs skyddsrör typ 32mm pvc rör brukar vi använda.
Takläggare: Liknade problem när man köper ett förbesiktat hus, där säljaren låtits göra besiktningen, en så kallad dolda felförsäkring . Man litar på den istället ,för att göra en egen jordabalksbesiktning, den kostar mellan 12-17 tusen o göra, bara någon % av husets totala kostnad, så väljer många att strunta i sitt egna besiktnings ansvar, bara för o spara in någon tusen lapp.trotts
daVinci: [citat] En bra kommentar tycker jag. Jag undrade samma sak när jag läste detta i tråden tidigare. Varför har man så mycket kontakter med banken? Själv försöker jag ha så lite kontakter med banken som möjligt. (Men man bör ju vara försiktig med att utgå från sig själv för mycket). Nog får man intrycket att pojkflickan försökte få private banking service av personal som inte var
artvandeley: [citat] Slangen skulle behöva löpa längs med vägen ca 50-70 meter. Vi kör traktor på vägen under höskörden, men annars används den inte av någta fordon alls. Är det risk att slangen skadas ändå? ”Vägen” är gräsmatta/äng utan dike, så det blir nog ej så mkt att återställa i alla fall.
Skånematte: [citat] Har bytt syll i hjärteväggen i samband med att jag ändå skulle renovera sovrummet. Bytt gips, isolering och golv där. Lukten verkar ha kommit av framförallt gipset där det inte varit luftspalt från golvet, troligtvis har gipset fått lättare att absorbera upp fukten från plattan och därför luktat.
Daniel 109: [citat] Har man fått asfalteringsbidrag gissar jag att det medför vissa krav.
Anonymiserad 239657: [citat] Vad är det du tycker är dåligt med deras internetbank? Jag har deras visa och har bara haft problem 1 gång pga chipet gick sönder men remsan och blipp fungerade. Det var visas fel. Jag är mycket nöjd.
petersthlm: [citat] Jag kollade upp det. https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/anmalningsplikt/bygglovbefriade-atgarder/tillbyggnad-max-15-m2/ "Attefallstillbyggnaden får vara planstridig" Plan- och bygglag (2010:900) 10 kap 2 § 2 § Om annat inte särskilt anges i denna lag eller i föreskrifter som meddelats med stöd av lagen, ska en åtgärd som avser ett byggnadsverk, en tomt
Jonatan79: Källare är ok om det inte står förbud i planen men det blir en väldigt dyr yta. Försök planera in teknikrum och förråd på första våningen ist.
Stefan1972: Det måste inte vara fuktskador bara för att det ser ut som det gör..............fördelen med gamla badrum är att det torkar upp, inget är inkapslat. Rev två gamla badrum i vårt hus som senast "renoverades" på 70talet kanske och det har duschats flitigt ända upp på 2000 talet och inte så mycket som en svullnad i spånskivorna fast mattor och kakel glipade. Ingen skada var såklart
Putte 9497: [citat] De tycks ha ett fast pris för resan men de borde kanske byta namn på den posten till resekostnad
Pappa1986: [citat] Härligt och stort grattis till allt nu ha fallit på plats Jo, vi har koll på hur vi vill ha det, sen kan ju allt ändras allt eftersom men det får man ta efterhand Först saknas det bara en liten liten detalj.... gården hehe
Nötegårdsgubben: Det är som sagt anmärkningar mot fakturan, inte mot arbetet, som avses. Så är fakturan ok skulle jag bara betala. Sen kan man förstås ifrågasätta om villkoret är giltigt i sig, men det blir oftast bara en akademisk övning.
Svartadimman: [citat] Valde att inte gå vidare med detta köp, var för många frågetecken :(
Anna_H: Hur gick det med detta? Filmen visar ingen vattenskada, om inte fukten kommer från grannen. Tätskiktet sitter ju bakom kaklet. Har du gjort något med kaklet eller fogarna? Eventuell vattenskada syns på andra sidan, inte inne i badrummet, utan snarare i taket hos grannen under dig.