Ulltand
Ulltand: Det ä ju din tomt! Men detta är ingen stig utan smal väg/gångbana. En stig uppstår naturligt genom att den regelbundet används by feet’s
82 svar · 47,5k läst
·
J
Johansson1234: [citat] Tack 😊 Härligt med både självinsikt och självdistans i ett kort inlägg 🥳🤪 Ja jag vet ju att det finns så mycket kompetens här inom olika områden, och att många är så hjälpsamma med att svara. Så nu känner jag att jag kan sitta lugnt i båten!
64 svar · 12,3k läst
A
AndersS: Beroende av tillbyggnads syfte och storlek samt om det inte finns badrum, kök eller eldstad så kan man slippa bygglov utanför detaljplanerat område. Vi kunde bygga in altan och göra tillbyggnad på 30 kvm utan bygglov utifrån att inget VA eller skorsten påverkades. Däremot krävdes godkännande av länsstyrelsen gällande strandskydd. Jag fick mejldialogen i godkännandet, där kommunen
23 svar · 1,2k läst
·
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: [citat] Ni blir som jag förstår det inte alls tvingade till någon nedläggning. Ni blir tvingade att betala för en ledning som ingen annan använder om ni vill ha den kvar. Det kan man förstås beklaga, men som lantmätaren sagt kan man förstås inte heller tvinga kvar fastigheter i samfälligheten om det inte finns någon nytta för dem med den. Jag antar att det finns ett missnöje hos de
4 svar · 772 läst
F
Filuran: Undrar vad ditt syfte med inlägget är? Anser du att ridning i naturen inte ska ingå i Allemansrätten? Om du anser att ridning orskar så stor skada på naturen, var drar vi i så fall gränsen för andra aktiviteter som kan anses skada naturen och inte bör ingå i Allemansrätten. 2021 beräknades det finnas 355000 hästar i Sverige och hästnäringen omsatte 12 miljarder. De få anlagda
320 svar · 35,3k läst
·
G
Genomklok: Om man ska kunna överklaga en dom måste man anses som berörd enligt juridiken.* Det blir en bedömning från fall till fall, men i princip ska ens fastighet bli påverkad mer än obetydligt av en tillståndsgivna verksamheten. Det kan tex vara att din fastighet är inom påverkansområde för buller eller grundvattensänkning. Oftast innebär det också att du fått möjlighet att yttra dig i
6 svar · 820 läst
·
RoTe
RoTe: [citat] Detta låter lite oroväckande och är ett genomgående tema i såna här trådar att säljaren är alldeles för kommunikativ och snäll så att köparen får intrycket att denne har något att hämta. Ofta tror jag såna här trådar startas när säljaren börjar inse att denne hamnat i ett underläge och om så är fallet måste du sluta vara en mjäkig svensk och sätta ner foten NU,
9 svar · 5,7k läst
M
Marrebarre1: Vill dom att du bara ska betala 1500? Då är det bara att betala och se glad ut. Finns en HD dom där både markägaren och entreprenören blev solidariskt ansvariga för skada på en kabel som Telia ägde. Markägaren hade inte begärt kabelutvisning och entreprenören hade grävt med den vetskapen. Men det var ingen elkabel då om det gör någon skillnad.
20 svar · 11,3k läst
Urbota
Urbota: En av de två viktigaste poängerna med GA framför avtalsservitut, ur lagstiftarens synvinkel, är att en GA är oupplöslig för fastighetsägarna. Endast Lantmäteriet kan bilda och upplösa en GA. Den andra poängen är att kopplingen av GA till de deltagande fastigheterna öppnat för möjligheten att skapa en positiv skyldighet (skyldighet att aktivt göra något) kopplat till dessa
35 svar · 4,2k läst
·
Fairlane
Fairlane: Jag uppfattar det inte ens som en fråga utan bara ett av TS vanliga röriga och obegripliga inlägg.
19 svar · 2,6k läst
·
S
sigge1000: Jag hade också problem med råttor i ett gammalt hus. Anticimex sa att det måste finnas, antingen ett plomberat rör, förr så proppade gärna in en trasa eller två och lät det vara kvar i väggen, eller så ha ett rör spruckit. Jag letade och först ett rör med trasor, men det var inte det. Sen tog en röris bort en gammal stam ned till källaren och då såg vi en liten spricka på
67 svar · 26,9k läst
·
N
nissebrun: [citat] …..onödig var ordet. 👍
41 svar · 18,9k läst
·
E
Emil_L: [citat] Okej, förändrar väl saken lite att rädda material så sett om man trodde starkt att företaget skulle gå i konkurs (iofs inte det du skriver men förutsätter att det är så det är då)
30 svar · 20,6k läst
P
pmd: [citat] Montera från grannens tomt, men på din tomt. Om grannen klagar svarar du att det var fult av honom att bryta er överenskommelse. Han vet ju att man inte kan acceptera något som är fult.
206 svar · 70,7k läst
·
E
Eldräven: [citat] Här kan du se handläggningstid för inskrivningsärenden hos Lantmäteriet https://www.lantmateriet.se/sv/fastighet-och-mark/kopa-aga-salja-eller-ge-bort/registrera-agare---lagfart/Handlaggningstid-for-Inskrivningsarenden/
7 svar · 2,6k läst
Anna_H
Anna_H: [citat] Nu finns det ju ett tydligt testamente, så det behöver inte diskuteras. Frågan är vilket ansvar TS och hennes farbror har för att lösa det juridiska, fixa begravning och röja ur hemmet. Jag hade kontaktat en begravningsbyrå och frågat dem. De har koll och ofta även kontakter med jurister, kommunen, auktionsfirmor mm.
30 svar · 11,8k läst
M
MaKrBr: [citat] Sannolikt inte, huset var långt under vår budget så det finns goda marginaler. Stormtrivs i huset nu ett år senare.
211 svar · 88,6k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Man får inte genomföra åtgärder som strid mot planens bestämmelser. Men man får göra saker som strider mot planbeskrivningen som ju bara är ett scenario som målas upp vid planläggningen. Marken är förvisso punktprickad med bestämmelsen "Marken får ej bebyggas". Jag är osäker på om det stoppar laddstolpar, jag tror inte det. Det stoppar andra anläggningar som t ex murar
25 svar · 1,8k läst
·
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: En vecka. https://www.lantmateriet.se/sv/fastighet-och-mark/kopa-aga-salja-eller-ge-bort/registrera-agare---lagfart/Handlaggningstid-for-Inskrivningsarenden/#anchor-0 Välkommen till forumet! Nästa gång: starta en egen tråd. 👍
11 svar · 1,3k läst
S
SueCia: [citat] Vad i hela friden skulle det vara bra för nu?
94 svar · 36,5k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Är det möjligtvis kommunens ABVA som kommunfullmäktige har beslutat om? Eller VA-taxan. Det är två dokument man förväntas man känna till när man har del i en VA-anläggning. Och de uppdateras regelbundet.
7 svar · 2,0k läst
M
Målarenfixar: [citat] Schrödingers Hönshus?
31 svar · 14,2k läst
·
H
hempularen: Men för grundfrågan i tråden, har köparen kommit med anspråk i tid? De har tydligen anmält till säljaren att det läckt in vatten redan i Juli -24. Utan att direkt ställa krav. Frågan är väl då om det kan ses som att de därmed anmält felet inom skälig tid. Tror det kan vara en gråzon. Hur explicit måste kravet vara. Kan tänka mig att en acceptaqbel ordning som de i så fall har
5 svar · 912 läst
H
hempularen: Kan nog vara svårt att dela upp ett takbyte så att ex. halva jobbet sker före nyår och andra halvan efter nyår. Och börjar man fiffla med faktureringen så är risken stor att man betalar för mycket före nyår, så att man i praktiken har förskottsbetalat halva takbytet. Med de stora risker det ger.
4 svar · 564 läst
P
pmd: [citat] Det är i stort sett dåliga regler. Lokala relationer behandlas bäst av de som relaterar. I storpolitiska sammanhang brukar det kallas för subsidiaritetsprincipen. Att blanda in potentiella framtida fastighetsägare är att hindra nuvarande fastighetsägare att agera för sina respektive bästa. I det exempel vi diskuterar bör framtida fastighetsägare kunna komma överens om att riva
173 svar · 98,7k läst
·
N
Nerre: Inkasso kan väl egentligen inte göra mer än vad fordringsägaren kan göra? I slutänden måste de väl lämna över till Kronofogden, och de går ju inte vidare med en tvistig fordran utan då får fordringsägaren dra dig till tingsrätten för att få nåt (varken inkasso eller Kronofogden kan dra dig till tingsrätten såvitt jag förstått, Kronofogden kan dock hjälpa fordringsägaren
3 svar · 1,0k läst
J
Jansson69: Det ger sig ganska enkelt för det är ju i grunden byggherrens ansvar.. Byggherren ska utse Bas-U redan i tidigt skede vid projekteringsskedet. Bas-P börjar att jobba med arbetsmiljöplanen och riskbedömningen och dom särskilda riskerna, detta görs innan något händer i verkligheten.. Du får nog svårt att få en enskild entreprenör att ta Bas-P ansvaret då det inbegriper allt ifrån
13 svar · 720 läst
Discoman
Discoman: Jag hade bara lagt ut några stora stenbumlingar så dom inte kan parkera. Du hindrar ingen från att gå där. Men sen är jag lite lagd åt frifräsar-hållet.
17 svar · 1,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.