L
LantbrukarN: [citat] Fiske i hav regleras av myndighet, vissa områden får nätfiske inte förekomma i hav, och ibland bara inte mellan vissa datum, mer info finns på http://www.svenskafiskeregler.se
34 svar · 10,3k läst
L
larka742: [citat] "Förutsättningarna närmiljö köpte tomten var att det var en naturlig slänt vi skulle bygga i där vi låg högst av alla" Det kan ju då inte komma som någon överraskning att grannen vill planera ut sin tomt till en jämn yta. Ni kommer förmodligen göra likadant. Så mycket tveksamt att ni kan söka kompensation. Sedan kanske ni tänker lite för mycket... "fallskydd" - för
7 svar · 1,8k läst
M
milimani: [citat] Någon som kan mer om planstridigt utgångsläge? Om alla fastigheter i en DP har beviljats det; då är det ju en praxis/norm i området. Borde det då inte gå att tolka som ett litet avsteg?
28 svar · 4,1k läst
G
Goran0: [citat] Du har ju tillgång till huset i din egenskap av delägare. Råka bränna ner det. Då upphör alla avtal.
185 svar · 112,0k läst
·
H
HSP: Har föreningen flera bostadsbyggnader så måste varje byggnad ha egen servis och en mätare. Men lägenheterna i varje hus kan gå under ett abonnemang. Men det krävs en del ombyggnationer i husets huvudcentral...
3 svar · 3,4k läst
H
hempularen: Om det inte redan är gjort, så anlita en besiktningsman. Det är svårt att förstå hur de har kunnat bygga så snett, stor risk att det är något värre fel. Och om de faktiskt har byggt väggen så sned, så har de troligen gjort minst lika fel på det mesta.
6 svar · 1,4k läst
D
dam-dam: Hej! Frågan är tillslut löst. Bostadsrättsföreningen hörde sig för med sina jurister (SBC) som i stort delade uppfattningen om att undertaken dels hör till bostadsrättsinnehavarens underhållsansvar, inte utgör en "väsentlig förändring" och heller inte kan anses medföra en "påtaglig skada eller olägenhet för föreningen". Fritt fram att riva undertaken alltså. Och förra helgen
18 svar · 8,0k läst
G
Anonymiserad 433451: [citat] behövs väl en för att avslöja allt..
462 svar · 99,2k läst
·
harry73
harry73: Man har i alla fall inte rätt till att använda pumphuset till något annat. Men om det inte stör dig för mycket, låt anläggningen vara kvar, annars tar du sakta bort det.
7 svar · 1,5k läst
·
David Rundqvist
David Rundqvist: Tack alla för era kloka råd! Mvh, /David
9 svar · 1,8k läst
H
Hallb: Tack alla för ert engagemang. Tänkte uppdatera: Arbetsledaren/chefen fick komma in och öka på fjärrvärmen, typ skruva på rattarna som ni skrev och sedan dess funkar det. Vi har dock blivit fakturerade 4 felsökningstillfällen samt material för felsökning. Och avseende installationen har vi nästan dubbla priset på allt material jämfört om man köpt det själv. Vi får se hur vi
83 svar · 25,8k läst
·
K
kindvall: Efter att ha tittat på Google StreetView kan jag nog också förstå föreningen. Det är en rätt smal infart till deras garage, inte en väg, så de vill nog inte ha dit någon genomfartstrafik. De vet ju inte om du säljer huset till någon som har en massa trafik till exempel.
11 svar · 3,6k läst
·
F
flouee: Tack för alla svar! Vi ska givetvis prata med kommunen först, innan vi ev. gör något själva. Hur kan man kontrollera om trädet på något sätt skulle vara fredat/skyddat? Det står på en skolgård så jag har svårt att se att detta specifikt skulle vara skyddat, om almar nu inte alltid är det.
21 svar · 9,6k läst
P
pmd: Att fördröjningen beror på att det inte finns ett markavtal? Det har jag från två källor. Dels från IP-only och dels från en annan källa med insyn i ärendet. IP-only har installerat rätt många fiberanslutningar i området runt oss. Det är just i närområdet det fattas ett markavtal. IP-only gick ut med ett erbjudande till alla i området, med brasklappen att de bara skulle sätta
8 svar · 2,0k läst
H
huggan: Särskild besiktning kommer ifrån AB 04 och ABT 06, sällan detta används i konsumententreprenader. Vill du ge lite bakgrundsinformation?
1 svar · 863 läst
H
hempularen: Om vi antar att sonen har något av de "lagenliga" skälen att hyra ut, så tror jag inte att föreningen kan sätta en minimum gräns. Man kan ju lätt tänka sig att en student tar sommarjobb på annan ort. Det är typiskt ett tidsbegränsat arbete på annan ort. Et klassiskt skäl för uthyrning som föreningen är skyldig att godkänna. Däremot så tar ju många föreningar idag ut en avgift
10 svar · 1,6k läst
D
Daniel 109: Det kan vara bra om man läser inläggen i tråden också. [citat]
28 svar · 4,0k läst
R
robinnn: [citat] tack, precis det jag tänker göra :) Jag märkte att det antagligen inte blir så mycket jobb, var mest irriterad över hur de hade gjort från början..
13 svar · 4,1k läst
harry73
harry73: Göran Persson har en 40-år gammal flyttbrygga på sin gård, som saknar rätt tillstånd. Länsstyrelsen ville därför att bryggan tas bort. Nu gjorde Mark och Miljödomstolen en annan bedömning och bryggan får vara kvar https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9OPLLE/goran-persson-vann-strid-om-40-arig-brygga Det verkar alltså att ett svartbygge även i strandskyddat område kan preskriberas
0 svar · 3,5k läst
L
Ludde67: Det är bara en registrerad samfällighetsförening som har rätt att kräva in avgifter från medlemmar (förmånsrätt) enligt Lag(1973:1152) om förmånsrätt för fordringar enligt lagen (1973:1150) om förvaltning av samfälligheter. Och detta kan endast ske via andelstal som finns registrerade i fastighetsregistret. Dessa andelstal sätts vid förrättning av respektive GA. Dessa andelstal
15 svar · 5,7k läst
shiwami
shiwami: [citat] Min frus förslag . Kan ha lägenheten till försäljning om två veckor. Men den är svår att hitta när känslorna svallar. Erkännt är dock min fru smartare än jag. men någonstans får jag det svar jag frågat jurister. Är jag ansvarig för att läckan lagas. och någonstans finns en gräns där jag gjort mer än situationen kräver och bara jag är över den. Då är det en
51 svar · 10,2k läst
·
B
Bror9: Jag håller med att det finns mycket mer att säga om detta vilket jag kanske återkommer om senare . Bra att du inser att du bör välja dina strider. Rätt ska vara rätt Just nu har jag inte tid med trams. Läs lagboken och förarbetena till fastighetsbildningslagen, jordabalken, äldre jordabalken och Jordelningslagen samt förvaltningslagen och Grundlagarna. Försök att förstå vad
26 svar · 3,6k läst
J
Jocke Best: [citat] Inte offerter, utan kostnadsförslag i så fall. En offert är fast och ändras inte på. Ett kostnadsförslag får ökas på max 15%.
24 svar · 9,1k läst
G
Gornor Ulragh: Vite vid försening är det bästa som finns för alla parter. Men svårt att få med. Skall finnas i ditt ABS. Att i efterhand få inser går ju inte det men du kan få skadestånd om du kan visa att du lider ekonomisk skada av att inflytten försenas. Prata med en konsumentvägledare och /eller jurist, visa ditt kontrakt och andra ev överenskommelser ex korrespondens. Du kan säkert ha gratis
4 svar · 1,0k läst
K
kindvall: Ni lär väl nog få betala för de timmar han gjort. Är det ett timpris ni kommit överens om? Det trista är väl att det som gjorts är enbart rivning, något man ofta skickar mindre kvalificerat folk på. Då vill man ju inte betala en snickarpeng.
3 svar · 3,0k läst
N
nybyggarn3: [citat] Intressant fråga tycker jag
59 svar · 36,1k läst
N
Nirre: [citat] VET vi att han SÅLT fakturan till Eurofinans? Eurofinans erbjuder även tjänsten Factoring (fakturaBELÅNING). Finansbolag är inte glada när fakturor bestrids. Oftast finns en regressrätt gentemot deras kund (grävaren i det här fallet). De lär då jaga grävaren med blåslampa för att få tillbaka sina pengar. Vanligt är också att finansbolagens kunder måste ställa ett
38 svar · 12,0k läst
H
hempularen: Jag har uppfattat att en del kommuner går ”all in” för att hävda att man skall hålla sig till tomtens/naturens förutsättningar. Men det är ju möjligt att de då har en skrivning om det i det. planen för området. Men att de alltså stoppar stora utjämningsprojekt, och vill att man istället gör mindre terrasseringar.
7 svar · 1,9k läst
M
Mörby Handen: krita består väl av kalk [citat]
45 svar · 22,9k läst
·
D
Daniel 109: 15cm är inget att bråka om.
8 svar · 2,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.