Juridik
Claes Sörmland: I Österåkers kommun äger makarna M fastigheten X som 1947 styckades av från fastighet Y som ägs av AJ. Utfart för fastighet X går över Y och är tryggad av ett officialservitut för utfart från avstyckningen. Det lyder: ”[m]ed det avstyckade området följer […] rätt att begagna en tre meter bred markremsa längs stamfastighetens västra gräns för utfart” Ingen väg fanns där
pmd: [citat] Kostar det lika mycket att få ut uppgifterna på papper? Är det allmänna handlingar?
ibland1337: [citat] [citat] detta har säljaren nämnt, så han visste om detta.
Genomklok: [citat] Ja, det fanns tidigare. Nu hittar jag att det finns i WMS-tjänst (kräver i gis-program, finns vissa sidor som har läsning i webbläsaren också) som heter Fastighetsindelning visning. Den är avgiftsbelagd, från vad jag kan se. Ändrades i våras, om jag minns rätt.
Maria T: Tror jag varit medlem sen 2018, och har köpt säng och tillbehör från Kungsängen med 50& rabatt, samt fasadfärg från Flugger med samma, så jag upplever att jag tjänat på att vara medlem. Att de också (tidigare) var drivande emot fastighetsskatten gör att jag ändå tycker de gjort ett bra "jobb".
Helena Lillarve: [citat] Kan nog ligga en hel del i det skriver. Dock verkar det inte finnas någon möjlighet att få ”upprättelse” utan i och med att jag har betalat för ansökan så har jag ”godkänt” kostnaden enligt länsstyrelsen. Jag skulle istället ha dragit tillbaka min ansökan och avstått från att betala. Nu är det inget att göra åt och för deras del är ärendet avslutat i och med
Sala08: [citat] Det finns det alldeles säkert. Träden pryder sin plats och ser inte ut att stå i vägen. Obegripligt att de ska tas bort.
Maledictus: [citat] Rent formellt har du väl ingått ett muntligt avtal då? Sen att ingen skulle orka dra en sådan person inför skranket är väl en annan sak.
Henningelvis: [citat] Den här tråden finns ju. Det blir århundradets trådlyft.
Genomklok: Du ska läsa Mark- och miljööverdomstolens avgörande F 7573-25 från den 11 november 2025. Alltså rykande färsk. Jag har inte läst den själv, men rubriken är: Strandskyddet hindrar överföring av mark till bostadsfastighet.
gww: Jag har anlitat ett svenskt (?) företag för att lägga omtaket. Svenskt... de har iaf Organisationsnummer och från Skatteverket: Godkänd för F-skatt:JA Registrerad för moms:JA Registrerad som arbetsgivare:JA Jag upptäckte att fakturan anger ett utlandskonto i en Litauisk bank, Revolut Bank UAB I ett utdrag från den Litauiska banken anges kunden med en annan svensk adress än de som gjort
Stefan1972: Fast factoring företag köper ju inte vad som helst även om man kanske kan tro det............
Lasse Karlsson2: [citat] Tack
Ossian K Olsson: [citat] Jag beklagar! Nu tänker jag högt och med tanke din förlust kanske du vill glömma det fort. Då kan tycker jag verkligen du ska låta det sitta så det inte blir tjafs om det och sen åker du på att köpa nytt och sätta upp i den gamla lägenheten. Du får se det positiva, nu kanske du kan hitta en ny lösning och sätta i den nya bostaden!
hempularen: [citat] Man kan väl gissa här att det är meningen att det andra syskonet skall få "sin halva" på det här sättet. I många fall skulle det i så fall vara en för alla mycket bättre lösning om huset säljs på öppna marknaden, föräldrarna skänker pengarna till sina barn. Som sedan kan använda pengarna till att köpa det hus de verkligen vill köpa.
Thomas59: Gammal tråd som jag snubblade över. Skönt att det löste sig för dig/TS. Med tanke på att utföraren av jobbet gjorde flera fel undrar ja hur man justerade ”bakfallet” i det flytspacklade golvet? Bröt man upp hela golvet, tog bort tätskiktet, gjorde ny flytspackling med korrekt fall och nytt tätskikt, skarvat vid väggar enligt tätskiktstillverkaren anvisningar? Eller spacklade
Nötegårdsgubben: Nu var det ju två fall av lös egendom i exemplet, brunnen och pumpen. Brunnen kan jag tänka mig skulle kunna vara sådan lös egendom som omfattas av 1 kap. 2 § expropriationslagen (precis som bryggan i det aktuella fallet), medan pumpen rimligen inte är det. Så att de två kvarvarande brunnsintressenterna skulle kunna få den tredjes andel exproprierad och därefter få brunnen inrättad
Claes Sörmland: [citat] De har fel, du är inte ansvarig för yttre underhåll, alltså underhåll utanför din lägenhet som t ex stommen.
Troberg: [citat] I England kör alla mot färdriktningen...
Dublin: Och bäst är ju om ni kan ensa era viljor och driva ett gemensamt förslag mot Trafikverket.
Algol: [citat] Det är väldigt uppskattat med konkreta tips och du har säkert rätt att jag är onödigt nojig om faktiska problemet. Så uppskattar hjälp att komma ned på jorden :) Måste fundera hur jag ska få till lutningen eller annat för på en sida är garaget lägsta punkt så antingen måste jag gräva ett "dike/svacka" mitt på tomten eller försöka höja upp lite extra vid garaget. Har
Nytt användarnamn 1107: [citat] Ja, arvet delas i fem delar, inte fyra. När ett barn till arvlåtaren (i detta fall din farfar) har avlidit, träder dennes barn i förälderns ställe enligt den så kallade istadarätten i 2 kap. 1 § ärvdabalken. Det betyder att dina kusiner tillsammans delar på sin avlidne förälders andel. Exempel: Om din farfar lämnar efter sig 1 000 000 kr och hade fem barn, varav ett är
pmd: @GbgHisingen Hur är läget nu?
MrScanner: Ja det är mycket otydligt. Alltså han tog en bild och gick sen. Har inte hört något. Men blev ju orolig iom att ev fel på tätskikt kan ge mig noll vid en läcka
hempularen: På vilket sätt har den betydelse idag?
Kvackatore: [citat] [citat] Claes har tolkat det korrekt.
Björkskär: [citat] Hej Det är få branscher som har oligopol i mina ögon. Banker finns det minst ett drygt tjog som tillhandahåller bolån, säkert fler om man letar. Den mest utskällda branschen är kanske mataffärer. Vinsten ligger i snitt runt 3% vilket få företag skulle nöja sig med. Javisst finns det enskilda butiksägare som har hög vinst i kronor men inte i marginal. Exemplen är många men