Står i begrepp att skriva ett servitut med grannen om att vi får anlägga väg på hans mark. När jag tog upp idén om servitut (till skillnad från att vi styckar av en remsa mark) så sa han att det låter intressant, att han skulle kunna använda den som "rundväg" (han har redan väg på marken). Vår tanke var ju dock inte att bygga en väg som han ska nyttja (vägen kommer gå precis på hans sida tomtgränsen, trafik från hans sida kommer störa oss mer än det gör idag), vi hade även tänkt att skriva in en häckplantering för att dölja hans tomt - som består av ett gammalt garage samt en plan med diverse maskiner och skrot uppställt.

Frågorna:
Kan vi neka honom tillträde på vår väg?
Eftersom vägen anläggs för vår nytta så blir ju vi underhållsskyldiga, men måste vi underhålla - och hålla vägen öppen - även för hans bruk? På vintern kan det nog hända att vi ställer bilarna nere vid den kommunala vägen och därmed hindrar infart på vägen...

Jag tror (med betoning på tror) att han har full rätt att använda vägen, och att ni inte får blockera vägen. Såvida ni inte gör någon form av sammfällighet eller liknande så kan ni heller inte tvinga honom att bidra till underhållet av vägen. Om han därmot direkt kör sönder vägen med ex. en stor transport så blir han skyldig att reparera.

Vi har inte tänkt att kräva honom på underhåll, det tänker vi sköta själva. Men det kan ju hända att man inte hinner/orkar röja snö varje gång exempelvis...

Tanken är att han ska ha sin (nuvarande) väg för sig och slippa ta hänsyn till oss, och vi ska ha vår nya väg och slippa ta hänsyn till honom (eller vara beroende av honom).

I värsta fall får vi väl gå på hans ursprungliga idé och köpa loss marken, vi får ett säkrare läge, och lantmäteriet får en intäkt...

Vad jag menade med unerhåll, är att om han skulle börja använda "er" väg mycket så är det ju rimligt att han är med och betalar för slitaget, men det är han inte skyldig att göra. Därmot så har ni givetvis ingen skyldighet gentemot honom att hålla vägen farbar med snöröjning etc.

hempularen skrev:
Därmot så har ni givetvis ingen skyldighet gentemot honom att hålla vägen farbar med snöröjning etc.
Det låter ju bra. Nu gäller det bara att hitta en lösning som gör att han inte alls använder vägen. Underhållen eller ej...

hempularen skrev:
Jag tror (med betoning på tror) att han har full rätt att använda vägen, och att ni inte får blockera vägen. Såvida ni inte gör någon form av sammfällighet eller liknande så kan ni heller inte tvinga honom att bidra till underhållet av vägen. Om han därmot direkt kör sönder vägen med ex. en stor transport så blir han skyldig att reparera.
En vägrättighet är väl alltid ett positivt servitut innebär fritt nyttjande för båda parter.

Efter beskrivningen av situationen skulle jag nog köpa loss den del av grannens tomt som detta gäller. Känns underligt att vilja neka någon nyttjande av dess egen mark, samt eventuella överenskommelser med grannen kanske inte accepteras av framtida ägare.

//H

Men skulle ni inte ta bort den andra änden av vägen? Så att det inte är "rundväg" längre?

Att köpa maren förändrar ju egenligen inget mer än att till viss del har ett rättsligt skydd, men han ju skita i det ändå...

m96olsen skrev:
En vägrättighet är väl alltid ett positivt servitut innebär fritt nyttjande för båda parter.

Efter beskrivningen av situationen skulle jag nog köpa loss den del av grannens tomt som detta gäller. Känns underligt att vilja neka någon nyttjande av dess egen mark, samt eventuella överenskommelser med grannen kanske inte accepteras av framtida ägare.

//H
Ett servitut får inte innebära att markägaren förlorar sina egna rättigheter till marken, sådana krav skulle göra servitutet ogiltigt.

mycke_nu skrev:
Ett servitut får inte innebära att markägaren förlorar sina egna rättigheter till marken, sådana krav skulle göra servitutet ogiltigt.
Det är inte rundväg nu, men det kan bli när vi anlägger den nya vägen. Vi ska förklara för grannen att syftet med lösningen är att: han inte ska behöva ta hänsyn till oss på den befintliga vägen, samt att vi inte ska vara beroende av honom. Men också att vi inte ska behöva ta hänsyn till honom. Vi ska helt enkelt göra två separata lösningar.

En tänkbar lösning är kanske att servitutet även innehåller en häckplantering eller plank längs hela den nya vägen. På så sätt gör man det "lagligt"? Han kan ju fortfarande nyttja sin mark, men han har ingen nytta av det...

Det tråkiga är väl att om vi nu skulle återgå till förslag 1 - att köpa loss marken - så tror jag hans benägenhet att dela på kostnaden har minskat betydligt...

Sen misstänker jag att han har en överdriven syn på markpriset dessutom.

Ni kan ju alltid träffa ett sidoavtal med grannen som begränsar hans användning av vägen, men som m69olsen skrev faller separata sidoöverenskommelser när någon av fastigheterna säljs och man får då försöka komma överens med den nye ägaren. Der är bara servitut som överlever en försäljning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.