3 227 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Brygga-strandskydd
Har läste en del trådar angående detta ämnet och undrar om någon kan ge mig lite mer klarhet i detta.
Först och främst, vart skickar man sin ansökan att få bygga en brygga?
Min tomt slutar omkring 40 meter från vattnet. Den strandremsan samt vattnet utanför tillhör kommunen. Det är så att det här har funnits en brygga en gång i tiden och den finns kvar på gällande nybyggnadskartor. I verkligheten finns bara några fundament kvar. Här skulle det passa perfekt att återupp bygga denna brygga och göra några båtplatser. Tror förutsättningarna är ganska gynsamma då det finns andra bryggor samt småbåtshamnar runt omkring. Man stör ingen allemansrätt då ingen badar eller kan ta sig hit egentligen.
Vad jag undrar lite är hur man ska skriva en sån här ansökan. Vad ska man tänka på samt undvika att nämna mm? Nån som vet?
Vidare undrar jag. Om man får tillstånd och bekostar bryggan kan man säga att bryggan är sin egna då? Eller gäller några särskilda regler?
Vore kanon om nån visste och hade erfarenhet av detta.
/Backis
Först och främst, vart skickar man sin ansökan att få bygga en brygga?
Min tomt slutar omkring 40 meter från vattnet. Den strandremsan samt vattnet utanför tillhör kommunen. Det är så att det här har funnits en brygga en gång i tiden och den finns kvar på gällande nybyggnadskartor. I verkligheten finns bara några fundament kvar. Här skulle det passa perfekt att återupp bygga denna brygga och göra några båtplatser. Tror förutsättningarna är ganska gynsamma då det finns andra bryggor samt småbåtshamnar runt omkring. Man stör ingen allemansrätt då ingen badar eller kan ta sig hit egentligen.
Vad jag undrar lite är hur man ska skriva en sån här ansökan. Vad ska man tänka på samt undvika att nämna mm? Nån som vet?
Vidare undrar jag. Om man får tillstånd och bekostar bryggan kan man säga att bryggan är sin egna då? Eller gäller några särskilda regler?
Vore kanon om nån visste och hade erfarenhet av detta.
/Backis
Det bästa är nog att prata med kommunen. Fråga om du får rusta upp bryggan där nere, hålla den i gott skick, mot att du har ett servitut till att använda den för båtplats? Har tyvärr ingen kunskap i ämnet men frågan bör inte uppröra någon på kommunen.
Börja med kommunen eftersom det är deras mark. Sedan kommer det med all sannolikhet även att krävas en strandskyddsdispens från Länsstyrelsen. Bygga upp nedbrunna/förstörda anläggningar brukar man få lov att göra inom två år.
Medlem
· stockholms län
· 51 inlägg
1. kolla i fastighetsregistret om det finns ngt servitut för dig att ha brygga.
om det gör det ansök om lov att återuppföra gamalbrygga
om det inte gör det tala med någon på kommunen om du inte kan få ett arrendekontrakt och möjlighet att rusta upp bryggan.
Om det är som du beskriver så ligger ärendet i gränszonen om man skall behöva strandskyddsdispens.
om det gör det ansök om lov att återuppföra gamalbrygga
om det inte gör det tala med någon på kommunen om du inte kan få ett arrendekontrakt och möjlighet att rusta upp bryggan.
Om det är som du beskriver så ligger ärendet i gränszonen om man skall behöva strandskyddsdispens.
Klicka här för att svara