Elarbetsansvarig
m.m.
|
2008-03-22, 15:01
|
|
|
Nykomling
Medlem: jan 2007
|
Faktura som saknar grund.
Hej.
Har ett smärre problem. Vårat hus/entreprenaden blev försenad på olika faktorer. Vi som kunder hamnde då i ett taskigt läge. Byggledaren sade till oss att dom från deras sida skulle odna tapetsering och målning åt oss med tanke på att vi hade valt ett målningsförberett hus. Ok sa vi, det är ju bra eftersom att vi kommer ha svårt att uföra det eftersom tidsplanen sprack, p.g.a försening av entreprenaden. En målare kom, vi gick igenom hur vi ville ha det. Målaren utförde målning och tapetsering. Besikting kom, vi flyttade in i november. I slutet av mars kommer en räkning på över 25000 till oss från hustillverkaren. "Målning och tapetsering utöver standard." (Vi stod själva för materialet.) Det lustiga är, att ingen har frågat oss om vi är beredda att betala, vi har inget kontrakt, ingen har någonsin nämnt att vi ska ens betala en liten del av kakan. Nu kräver dom oss på 25000 kronor. När man ringer och frågar vad detta handlar om, så börjar det som vanligt i detta husföretag, alla skyller på varandra. Enligt säljaren som enligt byggledaren fixat detta så blev det dyrare än vad som va tänkt, och bara för det så fick vi en faktura på på över 25000 i efterhand. Så vad gör man. River man fakturan, ska man stämma dom. Är ganska förbannad. Hoppas någon kan hjälpa till med svar. |
|
2008-03-22, 18:29
|
|
|
Forumgud
Medlem: sep 2005
Län: M
|
Som jag ser det så har Ni kontrakt. Detta säger målningsförberett hus. Om det nu skulle bli en tvist i domstol om fakturan på 25.000:-, så kommer man där att undra varför Ni inte själva målat och tapetserat, som avtalet säger. Ni förklarar läget med överskriden tid, och i utbyte fick målat och tapetserat. Saken är Oskar, Ni skall inte betala något. Om motparten försöker få betalt för jobbet, så får dom visa vad som avtalats om detta= finns inget. Ni behöver inte göra annat än att vänta och se om motparten vill gå till domstol för dessa 25.000Kr. Ni bestrider fakturan, ni kan även rekommendera motparten att vända sig till domstol, då ni önskar att ärendet avgörs där.
2008-03-22, 18:39
|
|
|
Senior medlem
Medlem: feb 2004
|
Du skall omgående skriftligt bestrida fakturan. Detta gör du genom att skriva ett brev (som gärna sänds med mottagningsbevis) och förklara att du inte betalar fakturan eftersom du av byggledaren fått löfte om att företaget skulle stå för målning och tapetsering som kompensation för förseningen. Du skall betona att du inte beställt arbetet. Skicka tillbaka fakturan tillsammans med bestridandet.
Att det blev dyrare än vad de kanske tänkt är ingen ursäkt för dem. Du kan också tala med målaren och höra hans version, om hur det gick till när han fick beställningen. Om företagets representant då sagt något om att arbetet skulle vara en sådan kompensation. Vad gäller frågan om stämning så är det inte du som skall stämma dem. Du har ju ingen fordran på dem. Det är i så fall de som skall stämma dig, men jag kan inte tänka mig att de på dessa grunder och med ett så pass litet belopp gör det. Skulle detta ske så kanske målaren kan vara ett viktigt vittne som kan styrka din version av händelseförloppet. Lycka till! |
|
2008-03-24, 00:18
|
|
|
Senior medlem
Medlem: feb 2007
|
Accepteras muntliga överenskommelser (där ord alltid står emot ord i en tvist) skulle jag spela in säljare och få honom att säga exakt dessa ord per telefon, sen luta mig tillbaka i soffan och ta en kopp kaffe. Givetvis ska ni bestrida skriftligen, och häri anger ni grunderna för bestridande, dvs att inget avtal om tilläggsbeställning finns, (med rekat brev kanske för säkerhets skull) så att ni får mottagarbevis, alternativt begär ni att bifogat mottagarbevis återsänds med underskrift från behörig firmatecknare. De har förmodligen kravrutiner så förbered er på ett stort antal brev från inkassoföretag och bestrid kort och gott vart och ett av dem (det räcker med att man bestrider, man har inte skyldighet att uppge varför). De lämnar ärendet över till Kfm och där bestrider ni också kort och gott. (inte heller här behöver man uppge varför). Det är därefter upp till dem att väcka talan i enlighet med avtalet som rimligen är TR, då fordran är tvistlig. Då, inför TR bestrider ni ånyo med angivande av grunder och åberopar det tidigare inspelade samtalet med säljaren där han kort gott säger att de skickat en faktura till er enbart pga av att det blivit dyrare för dem än vad de själva hade tänkt sig. Man kan samtidigt ge motparten det goda rådet att återkalla sin talan, alternativt begära dom på att betalningsskyldighet ej föreligger (eventuellt i förlikning). |
|
2008-03-25, 09:43
|
|
|
Nykomling
|
Har bestridit fakturan.
Hallå alla som hjälpt till med svar.
Vi har bestridit fakturan till den mail adress som hustillverkaren hänvisar till på fakturan. "Vi bestrider faktura nr - kundnr -. Ni har avtalat med målarfirman att utföra måleri och tapetsering Våran betalningsskyldighet saknar därmed grund. Ni får ta ansvar för ert agerande" Hoppas att detta ska räcka. |
|
2008-03-25, 21:32
|
|
|
Senior medlem
Medlem: feb 2004
|
Ja, för att ni verkligen skall kunna visa att ni bestritt fakturan bör ni göra det via ett brev som ni sänder med mottagningsbevis.
Då får ni ett kvitto på att man mottagit bestridandet. Ett mail sänt till ett företag centralt kan lätt bli förbisett. Många har dålig mailkultur. Ni bör också, precis som jag skriver i mitt inlägg ovan, påpeka grunderna för bestridandet nämligen att byggledaren lovat att företaget skall stå för kostnaden och att ni inte beställt arbetet som ett tillägg i entreprenaden. Och, som jag också skriver, tala med målaren om hur han uppfattade beställningen. |
|
2008-03-26, 00:33
|
|
|
Nykomling
|
Hallå där.
Har pratat med målaren, och vad han säger är att det enda han fått till sig är "gå in i huset och gör som dom vill ha det." Vill även påpeka att det är inte första gången det lovats saker från företaget. När ingenting sedan hänt och man kontaktar personer högre upp svarar dom "Tja har han lovat det så får det stå för honom" Nivån är rätt låg. Men hur som helst, har vi ännu inget svar fått. Får se i morgon om någon ringer eller hör av sig., eller så drar dom ut på det hela så man ska tröttna som vanligt. |
|
2008-03-28, 01:34
|
|
|
Nykomling
|
Fick en bestridningsbekräftelse till slut.
Som du ser nedan bestrider kund faktura med beloppet ----- kr. avseende kostnad tapetsering och målning utöver standard. Kontakta kund och red ut. Återkom om hur vi går vidare. Återstår att vänta på vidare info, Detta ska bli ytterligt intressant. |
|
Posta svar
Nytt ämne
|
| Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
| Ämnesverktyg | |
|
|