Byggahus.se
Jag och min sambo fick tillträde till vårat hus för ca två veckor sedan. Under den nu pågående renoveringen har vi funnit att huset är angripet av husbock. Vi kontaktade Anticimex som konstaterade att rör sig om ett väldigt omfattande angrepp, bärande balkar, ytterväggar och innertak är mycket ätna (pulveriserade),och huset måste kläs in i en plastpåse och gasas. Förra ägaren har en husbocksförsäkring som kommer att användas för saneringen. Vi blev mycket ledsna att vi hade köpt ett så illa åtgånget hus men samtidigt glada att det fanns en försäkring som täckte saneringen. Vi ställde in oss på detta och dagarna gick. Vi började prata med grannen mittimot om problemen med husbocken och hans svar blev "Det vet jag om, förra ägaren har berättat att när dom köpte huset prutade de på köpeskillingen för att det var angripet av husbock" Vi blev mycket arga att höra detta. Förra ägaren har inte nämt något till oss om husbock varken i frågeformuläret som är bilaga till köpekontraktet eller muntligt.
Vi känner oss nu väldigt lurade. Vi tycker att förre ägaren brustit i sin upplysningsplikt och att värderingen på huset inte blivit rätt med tanke på det svåra husbocksangreppet. Hade vi vetat om husbocken hade vi inte köpt huset. Nu är frågan, kan man begära tillbaka pengar av köpeskillingen för felvärdering, framtida värdeminskning samt att vi kommer att få dubbelt boende någon månad pga försening av renoveringen. Vilken summa är då rimlig att kräva tillbaka? Huset var värderat till 850000:- och vi bjöd 970000:- Men vårat pris var ju baserat på det vi visste genom besiktningsprotokollet och att huset var friskt förövrigt.

Hoppas någon kan hjälpa oss :'(
 
Tråkig erfarenhet! Jag tror att Ni har svårt att komma någon vart eftersom det verkar som om förra ägaren åtgärdar det hela genom sin försäkring.

Risken finns att hans försäkringsbolag får reda på det hela och vägrar sanera? Jag menar om det redan fanns då han köpte huset och kunde reducera prise p.g.a detta.

För mig låter det som försäkringsbedrägeri!

Hoppas det löser sig för Er.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.