7 613 läst ·
16 svar
8k läst
16 svar
Servitut!!!
Sida 1 av 2
I vårt avtal med säljaren så står det att vi har servitutfritt och nyttjande fritt på vår tomt. Vi har ett stort kopplingsskåp på vår tomt men fick veta av säljaren att det inte var i bruk och att det skulle tas bort. Med detta som grund skrev vi på avtalet. Efter ett par månader så visade det sig att vi har två servitut på tomten!! En 20 000 volts kabel ???och en mindre elkabel. Den ena kabeln är alltså en kraftkabel, vi har tom varningsskyltar på tomten pga denna kabeln. Vi såg inte dessa skyltar vid köpet då de stod inne i en stor häck som nu är borttagen. Enligt kommunen så är detta servitut så starkt att Vattenfall har funderingar på att göra kopplingsskåpet till sin fastighet på vår vastighet!! Snacka om att vi är grundlurade
. Det känns fruktansvärt obehagligt att bo kvar i huset om inte kraftkabeln tas bort då man inte vet hur farlig strålningen är. Pratade med kommunen senast förra veckan och enligt dom så är hela vårat område olämpligt att bygga på pga kraftkabeln. Hur kan dom säga så när det är dom som har beviljat byggloven!! Vi har advokat inkopplad men allt tar så lång tid. Vi byggde huset förra året och vill så klart göra gräsmatta i år men vi får nog avvakta. Är det någon som varit med om något liknande eller som vet hur stora chanser vi har att få bort kabeln och kopplingsskåpet. Skadestånd får vi nog då avtalet är brutet men är det klokt att bo kvar i huset?? Vi får det kanske aldrig sålt i framtiden pga strålningsrisken. Det forskas ju i detta. Vad tror ni??
/orolig husägare
/orolig husägare
Om jag förstått det rätt så är kablarna nergrävda i marken. Strålningen från nedgrävda kablar är betydligt mindre än luftkablar. Om ni är oroliga för strålningen tycker jag att ni ska göra en mätning för att se hur stor strålningen verkligen är i huset.
Sedan är det ju klart att ni ska klämma säljaren på en rejäl ersättning som minst motsvarar (den eventuella) värdeminskningen på fastigheten plus lite extra för sveda och värk.
Sedan är det ju klart att ni ska klämma säljaren på en rejäl ersättning som minst motsvarar (den eventuella) värdeminskningen på fastigheten plus lite extra för sveda och värk.
Försök att få en oberoende mätning gjord av strålningen för att bedöma om det finns grund för att oroa sig. Är värdena tillräckligt höga borde kommunen ta sitt ansvar. Är nivån under gränsvärdena men tillräcklig för att ni skall känna obehag kommer ni ju knappast att trivas. Huruvida ni kan få någon kompensation från säljaren/mäklaren pga avtalsbrottet bör er jurist kunna klara ut.
När vi köpte tomten så fick vi en färgbild över området, en situationsplan över området där inga kablar är utritade och vi fick en bilaga som visade hur stor tomten är. Då det står i avtalet att tomten är servitutfri och nyttjande fri, då säljaren sa att kopplingsskåpet på vår tomt ej var i bruk och skulle tas bort och då situationsplanen ej visade några kablar så undersökte vi inte saken närmare.
/Elise
/Elise
Officialservitut gäller mot ny ägare av fastighet även om de inte är inskrivna i CFD. De flesta officialservitut som tillkommit före 1972 är oinskrivna. Ofta framgår de bara av någon av de gamla förrättningsakterna. Enligt ett ganska färskt utslag är mäklaren skyldig att utreda dessa.
I detta mål konstaterar hovrätten att en mäklare måste kontrollera vem som har rätt att förfoga över en fastighet och vilka servitut, inteckningar och andra rättigheter som belastar fastigheten. Undersökningsplikten omfattar även servitut som inte finns med i fastighetsboken utan som exempelvis har skapats vid en fastighetsbildning. Enligt rätten har mäklaren åsidosatt sina förpliktelser som fastighetsmäklare. Servitutet innebär att grannarna har rätt att köra på en väg över fastigheten, men servitutet innebär ingen ekonomisk skada för köparna och de har därför inte rätt till skadestånd finner hovrätten.
Källa: LRF Konsult AB
I detta mål konstaterar hovrätten att en mäklare måste kontrollera vem som har rätt att förfoga över en fastighet och vilka servitut, inteckningar och andra rättigheter som belastar fastigheten. Undersökningsplikten omfattar även servitut som inte finns med i fastighetsboken utan som exempelvis har skapats vid en fastighetsbildning. Enligt rätten har mäklaren åsidosatt sina förpliktelser som fastighetsmäklare. Servitutet innebär att grannarna har rätt att köra på en väg över fastigheten, men servitutet innebär ingen ekonomisk skada för köparna och de har därför inte rätt till skadestånd finner hovrätten.
Källa: LRF Konsult AB
Den mäklare ni anlitade borde inte vara mäklare längre. Anmäl honom till Fastighetsmäklarnämnden om det inte redan är gjort. Om mäklaren blir fälld finns det möjligtvis en möjlighet för er att begärar skadestånd, men allt detta har ju er advokat hand om.
Oops, sorry! Såg just att det inte var en mäklare utan en säljare (från husbolaget antar jag) inblandad. Vet ej deras skyldigheter, men rimligtvis borde han ha tagit reda på servitut o andra belastningar på fastigheten. Han kiommer natruligtvis att hävda att ni i vart fall borde ha kontrollerat detta. Men er advokat är förhoppningsvis på hugget.
Jag har växt upp där och jag mår bra.Sophia skrev:
Du råkar inte vara motståndare till alla 3G master oxå? För du vet väl hur mycket dom strålar? :
Tycker det är ett jäkla gnäll. Vem vet, du kanske har en granne som är radioamatör som sänder ut flera kilowatt utan att du vet om det. Det man inte vet skadar en inte.
Helt fri från strålning och elektromagnetiska fält kan vi inte bli här i världen.
Ja 3G-master precis invid bebyggelse är jag helt klart emot! Om de står i skogen eller längre ifrån bostadsområden är det ok.RoTe skrev:Jag har växt upp där och jag mår bra.
Du råkar inte vara motståndare till alla 3G master oxå? För du vet väl hur mycket dom strålar? :
Tycker det är ett jäkla gnäll. Vem vet, du kanske har en granne som är radioamatör som sänder ut flera kilowatt utan att du vet om det. Det man inte vet skadar en inte.
Helt fri från strålning och elektromagnetiska fält kan vi inte bli här i världen.
Högspänningsledningar har ju ett visat samband med leukemi hos barn, det tycker inte jag att man skall bortse ifrån. Hur långt ifrån det anses vara "säkert" att bo kommer jag inte ihåg, men precis under bör man INTE bygga sitt hus.
Sen är det väl så att var och en väljer vilken information man vill lyssna på. Själv så utsätter jag mina barn säkert dagligen för farliga saker som andra människort tycker är helt vansinnigt då de klättar och har sig, det väljer jag att försöka bortse ifrån, jag kan inte skydda dem mot precis ALLT. Även om jag bra gärna skulle vilja... :
Du har vuxit upp där och du mår bra, vad bra!
Så länge dom inte syns skadar dom inte eller vadå?Sophia skrev:
Tänker du ställa dom längre bort måste så klart effekten på sändarna öka för att täcka in det större mellanrummen mellan sändarna. Även mobiltelefonernas sändning måste öka i styrka för att få bra täckning vilket skadar användarna ännu mer.
Vill du minska strålningen så ska du absolut inte titta på TV (både elektromagnetiskstrålning och radiostrålning), absolut inte använda mikrovågsugn (läcker mikrovågor som ett såll med enorm effekt 800 W), ha en klockradio nära sängen eller använda en DECT telefon. Dessa saker har högre strålning en 3G-mast. Därmed inte sagt att en 3G-mast är ofarlig, för det vet jag inget om.
Mer info om detta
http://medlem.spray.se/nacka3g/Kalle.htm