Svara Nytt ämne
  1. 2003-07-28 15:49
    Svara | #1

ama
    Senior medlem Medlem: sep 2002
    851 inlägg
    Gillad 1 gånger

Trasig Nibe Fighter 310P, vad göra?

Kände att jag behövde ett bollplank. Kom med kommentarer och råd:

I helgen undersökte vi varför vår Nibe Fighter 310P låter så konstigt, vi kom hem från en resa på 5 dagar och märkte att varje gång kompressorn till frånluftsvärmepumpen går igång så låter det något gräsligt. Efter felsökning och prat med servicefirma (som inte kan komma förrän 12:e augusti) så verkar det som att köldmediat läckt ut. Hela paketet är 5 år och 4 månader gammalt. Garantin är antingen 2 eller 5 år, har inte hittat något säkert eftersom pannan kom med huset.

Jag kan tillägga att detta förklarar varför vår elförbrukning gick upp i vintras från cirka 10000 kWh/år till 15000 kWh/år, vi har antagligen värmt vattnet med elpatronen mer och mer för varje dag som gått och varje dag har lite mera köldmedia läckt ut och frånluftsvärmepumpen har värmt mindre och mindre av vattnet.

Detta är dock något som varit svårt att felsöka (jodå vi har släckt lampor och försökt hitta orsaken, men inget har motiverat den enorma ökningen), kompressorn har inte fört oväsen förrän nu. Egentligen gick den sönder redan i vintras när garantin gällde, men vi har inte haft rimlig möjlighet att hitta felet förrän nu när garantin gått ut (om man antar 5 års-garanti).

Tror ni att man har chans att få det att gå på garantin? Det är ju inte speciellt bra reklam för Nibe om pannan bara håller i 5 år så man kan ju hoppas. Har någon råkat ut för liknande?

/ama
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2003-08-04 19:40
    Svara | #2

Fullvärdig medlem Medlem: jan 2003
    280 inlägg

Re: Trasig Nibe Fighter 310P, vad göra?

Kolla med Er hemförsäkring! Den brukar täcka för 10 år. Men de har säkert undantagit kompressorn.

Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2003-08-12 19:32
    Svara | #3

ama
    851 inlägg
    Gillad 1 gånger

Har redan kollat med försäkringsbolaget (If) , efter 2 år räknar de bort 10% för varje påbörjat år så en värmepump som är 5 år och 3 månader ersätts med
    kostnad - 40% - självrisk=peanuts. Kul.

Fortsättning följer (får se vad NIBE säger), antagligen i Värme, vatten, ventilation-tråden.
    Jag kollade förresten upp garantin på 310P, 2 år var den åtminstone 1998, den kan vara längre idag.

/ama

4. 2003-08-12 20:27
    Svara | #4

Jesca_js avatar
    Forumgud Medlem: maj 2003
    Västerbotten
    3 004 inlägg
    Gillad 8 gånger
    5 bilder

Var garantin två år när den var ny så är det ju det som gäller tyvärr.
    Men det går väl att laga pumpen och fylla på nytt kylmedia?
    Det måste ju finnas delar att köpa till dessa apparater.

5. 2003-08-14 10:46
    Svara | #5

ama
    851 inlägg
    Gillad 1 gånger

Jodå, det går att reparera, men kostnaden är preliminärt 10 000 kronor. Vi väntar på offert från servicefirman, men i värsta fall blir den egna kostnaden:

10000*40%(åldersavdrag)+1500(självrisk)=5500 kronor, resten betalar hemförsäkringen.

Denna reparationskostnad på en pump som är 5 år och 3 månader...

Fortsättning följer när jag har pratat med NIBE.

/ama

6. 2003-08-27 07:17
    Svara | #6

MathiasSs avatar
    Gudfader Medlem: jan 2003
    Stockholm
    17 816 inlägg
    Gillad 1 449 gånger
    196 bilder

Hur är det med SVEP's försäkring? Kan det finnas någon sådan?

www.svepinfo.se

7. 2003-08-27 08:01
    Svara | #7

ama
    851 inlägg
    Gillad 1 gånger

Försäkring? Berätta mera!
    Jag skummade igenom
    sidan men hittade inget, däremot har jag funderat
    ett tag på deras reklamationsnämnd, finns ett litet
    krux med att reklamera dit, det kostar 1500 kronor och jag har ännu inte fått offerten från reparatören...
    Nu lät jag rörig, men ni fattar vad jag menar?

/ama

8. 2003-10-07 08:23
    Svara | #8

ama
    851 inlägg
    Gillad 1 gånger

Hallou, en liten uppdatering av ärendet. Det visade sig att vi drabbats av totalt, komplett kompressorhaveri. Varför? Jo, det är tydligen rätt vanligt att värmepumpar som är 0-5 år gamla bara går sönder. Vår omfattades inte av de extragarantier och försäkringar som numera finns, och preliminärt reparationspris inklusive ny kompressor gick på runt 10000 kr (efter ersättning från If skulle vi fått betala runt 6000 kr).

Hur som helst blev jag aningens sur och skrev ett brev till NIBE. De tog brevet på allvar och gav oss en ny kompressor som en goodwillgrej, installationen fick vi dock betala själva.

Just nu verkar slutsumman, efter ersättning från försäkringsbolaget If, sluta på runt 4000 kr. Det är inte bra, men det kunde varit värre. Det man lär sig av detta är att även om en värmepanna med frånluftsvärmepump borde fungera längre än kylskåpet så gör den inte det. Värmepumpsbranschen lider fortfarande av många barnsjukdomar och man skall köpa till de försäkringar som finns, annars blir det dyrt. Man lär sig också att det lönar sig att klaga även om man inte har någon egentlig rätt till ersättning.

Rent juridiskt hade vi inget case, ingen garanti eller extraförsäkring innebär kallt att man själv står för nästan alla kostnader. Det som ändå var positivt var att NIBE tog sitt ansvar för en produkt som lider av seriefel och ersatte "hårdvaran" utan problem. De hade inte behövt göra det.
    Det som inte är bra är att försäkringsbolaget insett att pumparna går sönder och börjar göra åldersavdrag efter 2 år, samma villkor som för kylskåp och spis.

/ama

9. 2003-10-29 07:13
    Svara | #9

MathiasSs avatar
    Gudfader Medlem: jan 2003
    Stockholm
    17 816 inlägg
    Gillad 1 449 gånger
    196 bilder

Så bra att det löst sig ändå! Jag tycker ni ska vara nöjda med att ha fixat en ny kompressor gratis. Bra jobbat!

Angående åldersavdraget så är det ju just detta som försäkringen skall täcka.... iaf den jag fick när jag köpte pumpen.

10. 2005-01-10 17:07

Nykomling Medlem: jan 2005
    1 inlägg

Nibe 310 P installation hus 1, sönder efter 3 år.
    Nibe 310 P installation hus 2, sönder efter 3 år.
    Nibe 310 P installation hus 3(vårt), sönder efter 4 år.

I julhelgen gick vår kompressor sönder på vår Nibe 310P. I vårt område så byggdes det 7st hus under 2000 samt 2001. Alla installerade Nibe's frånluftsvärmepump. Av dessa så har 3st haft exakt samma fel på kompressorn. Nibe har ersatt mina grannars men "funderar" på om de skall ersätta min. Det är uppenbart att de har barnsjukdomar och de borde ta sitt ansvar att ersätta/fixa detta problem.

Det lutar åt att Nibe har haft konstruktionsfel på deras kompressorer i samband med att de byte kylmedium(miljökrav).

Nibe har ersatt kompressorerna inkl. arbete i hus 1 och 2. Vår kompressor skall vi enligt Nibe betala själva alt. ta på försäkringen! :-(

Är det verkligen OK att man som kund skall behöva täcka en rep. kostnad på 10 000 bara efter 4 års drift?

/mvh Carl

11. 2005-01-10 18:20

ama
    851 inlägg
    Gillad 1 gånger

Nej, det är inte ok! Det kan vara svårt att övertyga tillverkaren om det, men som kund kan man i sista hand rösta med fötterna, dvs lägga pengarna för nästa värmepump hos någon annan. Om man på ett snyggt sätt (inte "Ge mig, annars!" utan mera "Vi är ju civiliserade människor allihopa, det här är ju helt otroligt, inte sant? Visst går detta att lösa smidigt, jag vet och ni vet att ni är ett bra företag.") kan förmedla detta så händer det att man faktiskt får ersättning som goodwill. Om det inte funkar kan det vara värt att prata med sitt försäkringsbolag om vad de tycker att 3 st pumpar gått sönder efter 3-4 år och ifall de kan hjälpa till med diskussionerna med tillverkaren.

I mitt fall lyckades jag skriva ett brev till NIBE där jag lugnt och vänligt berättade hur stolt jag var över min värmepump och hur ledsen jag blev när kylskåpet höll längre (kylskåpet har inte krånglat än). Dessutom skrev jag som det var, jag hade rekommenderat pumpen till kompisarna och vad 17 skulle jag säga till dem nu? Den håller i 5 år och sedan kostar det 10 kkr till, köp den!

Det gäller att få tag i rätt person på företag man klagar hos, någon som jobbat länge med kundrelationer och inte stirrar sig blind på garantidatum. Att ersätta en ledsen/sur kund ger så mycket mera bonuspoäng, än om man säger "Nä, garanti i 2 år, nääänänäänänääänääää.". Förr eller senare blir ju en missnöjd kund+en missnöjd kund+en missnöjd kund=marknadsandelar.

Jag kan bara önska er lycka till, jag hoppas att det löser sig och man skall in i det längsta vara trevlig och "Nämen, det måste ju röra sig om måndagsexemplar, inte kan väl alla era pumpar vara så dåliga? Jag förstår att ni är angelägna om att undersöka min pump för ert kvalitetssäkringsarbete, när kommer ni?". Företag _är_ måna om kvalitet på produkterna, på värmepumpsmarknaden har de inte råd med att få "kassa prylar"-rykte, det finns så många konkurrenter.

/ama

12. 2005-01-10 23:22

ama skrev
    Företag _är_ måna om kvalitet på produkterna, på värmepumpsmarknaden har de inte råd med att få "kassa prylar"-rykte, det finns så många konkurrenter.
    Problemet är att det inte är aldeles säkert att konkurrenterna har bättre produkter. Undersökningar som Folksam gjort antyder att detta kan vara ett allmänt problem när det gäller värmepumpar (det är dock svårt att dra några säkra slutsatser då tillverkarna håller försäljningssiffrorna hemliga).

http://www.folksam.se/folksam/miljo/varmepumpar.htm

13. 2005-05-17 21:25

Nykomling Medlem: feb 2005
    2 inlägg

Nu har min kompressor rasat igen på min 310P

Pumpen är från 1997. Kompressor med material byttes 2001 och nu har den rasat igen.(2005).

Detta innebär att kompresson endast klarar 4 år.

Skall nu ta ett alvarligt snack med Nibe och se vad de kan göra. Har inte lusta att yttligare ta denna kostnad.

Frågan är om försäkringen värderar från 97 eller 2001 då kompresson byttes om detta blir nödvändigt.

Magnus

14. 2008-05-21 20:11

Nykomling Medlem: maj 2008
    Gotland
    2 inlägg

Trasig Nibe Fighter 310 P

Jag köpte och installerade en Nibe Fighter 310 P i dec 2002. I dag har vi den21 maj 08
    Nu har kompressorn rasat, låter som det sitter någon med vinkelslip inne i pannan.
    Service personal har idag varit på plats och sagt att kompressorn har rasat, ska bytas + lite annat.
    Kostnad ca: 10.000 - 12.000:- , svårt att hålla mig för skratt.
    Tydligen är det många som har haft problem med denna panna, eller hur är det???????
    Jag skulle aldrig köpa Nibe idag.

15. 2008-06-02 22:52

Nykomling Medlem: jun 2008
    Västra Götaland
    3 inlägg

dags för en bojkott gott folk.

Hej

Börjar med fakta....
    Nibe fighter 310p årsmodel 1998

2002 - vibrationer, byte av kopplingar, rör bytt mot slangar kostnad 3233:-

2002 - kompressor kass, CPU-kort kass 11084:-

2005 - Larm felsökning ej funnit fel, fyllt på köldmedium Saknar denna faktura

2006 - Samma larm exp.ventil hänger sig åtgärdat Inkluderas i nästa faktura

2006 - Samma larm, byte av exp.ventilsats 6963:-

2008 - Japp, då var kompressorn kass igen ??? (10000:-)

När man läser på webben så kan man inte annat än konstatera att produkten inte håller måttet. Försäkringsbolagen borde agera och kräva bättre garantier från tillverkarna. Om jag nu blir tvungen att byta är det lika illa med andra fabrikat?

När de bytte kompressorn sist sa det att vid byte av köldmedium i slutet av 90-talet blev kvaliteten lidande men att min nya kompressor från 2002 skulle vara bättre, men jag kan inte påstå att det är någon större skillnad.

Snälla hjälp mig, jag är helt uppgiven, och känner att byta ut pannan för 45000:- är för kostsamt. Pannan har kostat över 21000:- redan även om försäkringen bidrog med 6000:- vid första tillfället.

Liknande ämnen

1. Hur ljuddämpa en Nibe Fighter 310P?
    av steve5432 i forum Värme allmänt
  2. Vattenläckage Nibe Fighter 310p
    av pjn i forum Värmepumpar
  3. Nibe fighter 310p
    av kenivel3000 i forum Värme allmänt
  4. Nibe Fighter 310p + FJVM120
    av HåkanG i forum Värme allmänt
  5. Nibe Fighter 310P
    av richard_alunda i forum Värmepumpar