Svara Nytt ämne
  1. 2005-06-09 08:03
    Svara | #1

Fullvärdig medlem Medlem: maj 2005
    234 inlägg

Hur skriver man en fullmakt?

Vi har köpt en fastighet, men säljaren har inte möjlighet att närvara på banken för att underteckna köpebrevet. Efter kontakt med banken och dennes jurist fick vi veta att detta går att lösa genom att säljaren utfärdar en fullmakt. Bankens jurist erbjöd sig också att skriva en sådan, men så klart för ett saftigt pris...

Min fråga är nu: man borde väl enkelt kunna skriva en fullmakt själv där i detta fall säljaren ger någon fullmakt att företräda denne i affären.

Några råd och tips på hur man ska skriva eller vad man inte bör missa i "texten"?

Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2005-06-09 08:13
    Svara | #2

Fullvärdig medlem Medlem: jun 2004
    36 år
    Stockholm
    340 inlägg
    Gillad 1 gånger

Re: Hur skriver man en fullmakt?

Om ni har en mäklare bör han kunna bistå med detta gratis, annars tror jag att det bör finnas färdiga mallar att köpa på bokhandel eller att ladda ner på internet
    /John
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2005-06-09 08:18
    Svara | #3

234 inlägg

Vi har ingen mäklare inblandad i affären.

Någon som har någon bra länk där vi kan hitta en mall? Eller någon som har andra tips att komma med?

4. 2005-06-09 08:41
    Svara | #4

Immobils avatar
    Gudfader Medlem: okt 2003
    Blekinge
    7 550 inlägg
    Gillad 23 gånger
    11 bilder

8) Såhär kan en fullmakt se ut:
    ------------------------------------------------------------------------

Fullmakt

Säljstad 9 juni 2005

Fullmakt för: Kalle Kula 780312-7890
    Kulgatan 1
    123 45 Kulstad
    tel 0123-456 78

Härmed ger jag angivet ombud fullmakt att på tillträdesdagen teckna mitt namn på de handlingar som erfordras för försäljningen av min fastighet: Säljstad Rucklet 7:8

Sälle Säljare
    Säljgatan 1
    123 45 Säljstad
    tel 0123-456 78

Sälle Säljares egenhändiga namnteckning bevittnas:

Anders Myndig
    Bevittningsgatan 1
    123 45 Snårstad
    tel 0123-456 87

Birgit Förståndig
    Klokgatan 2
    123 45 Klokstad
    tel 0123-465 87

------------------------------------------------------------------------

Hur mycket ville juristen ha för detta dokument? ???

5. 2005-06-09 08:44
    Svara | #5

234 inlägg

Immobil: tack för hjälpen!

Det var ungefär så jag själv hade skrivit. Och jag antar att det inte behöver vara mer än så. Men man blir ju samtidigt lite osäker på sin sak när jurist erbjuder sig att skriva det...då känner man att det kan ju inte vara så här enkelt.

Juristen skulle ha 1500:- för att skriva detta.

6. 2005-06-09 08:51
    Svara | #6

Immobils avatar
    Blekinge
    7 550 inlägg
    Gillad 23 gånger
    11 bilder

Jorg skrev
    Juristen skulle ha 1500:- för att skriva detta.
    : Jag nöjer mig med hälften. ;D

7. 2005-06-09 09:02
    Svara | #7

234 inlägg

Tackar ödmjukast...vilket kompispris! ;D

8. 2005-06-09 09:58
    Svara | #8

Senior medlem Medlem: nov 2003
    823 inlägg
    Gillad 1 gånger
    10 bilder

Ja, man får det man betalar för !!!!

Lycka till!
    Vi är en glad amatörbyggfamilj som står för det vi skriver och lovar att inget skrivs mot bättre vetande utan alla våra påståenden har substans i verkligheten. Sen tar vi hellre råd av noggranna och nyfikna amatörer än sämre proffs eller "bredflabbade bror-duktig personer".

9. 2005-06-09 10:16
    Svara | #9

Moderator Inloggad Medlem: feb 2005
    Stockholm
    23 137 inlägg
    Gillad 1 291 gånger
    7 bilder

Jag tror att det kan vara bra om fullmakten också ger fullmaktshavaren rätt att ta emot köpeshillingen, eller definierar vilket konto den skall sättas in på (efter avdrag för ev. lösen av lån etc.).

När jag köpte min första bostad för 20 år sedan så blev det strul eftersom säljarens fru inte kunde närvara, maken hade fullmakt. Min bank vägrade betala ut mitt lån om inte pengarna gick in på ett konto där båda säljarna behövde skriva på för att få ut pengarna. Banken menade att om maken tog emot hela beloppet själv så skulle hustrun kunna hävda att jag inte betalat hennes andel. Lösningen fick bli att han fick öppna ett nytt konto i "min" bank. Detta skulle tydligen ha löst sig smidigare om fullmakten även instruerat fullmaktshavaren hur pengarna skulle hanteras.

Banken var inte nöjd med att fullmaktens ganska allmäna formulering (som ovan) gav honom rätt att kvittera köpeshillingen. Ett kvitto kan tydligen underkännas som bevisning om man inte kan påvisa att betalning faktiskt skett.

10. 2005-06-09 10:31

Senior medlem Medlem: nov 2003
    823 inlägg
    Gillad 1 gånger
    10 bilder

Precis som hempularen anger finns det vissa svagheter i fullmaktsförslaget från Immobil; ...men som sagt man får det man betalar för.

Lycka till!
    Vi är en glad amatörbyggfamilj som står för det vi skriver och lovar att inget skrivs mot bättre vetande utan alla våra påståenden har substans i verkligheten. Sen tar vi hellre råd av noggranna och nyfikna amatörer än sämre proffs eller "bredflabbade bror-duktig personer".

11. 2005-06-09 10:39

234 inlägg

Här är mitt egenkonstruerade förslag till fullmakt:

Undertecknad, AA, ger härmed min dotter, BB, fullmakt att företräda mig i allt som rör försäljningen av min fastighet i X med fastighetsbeteckning Huset 1:1.

BB äger rätt att å mina vägnar underteckna samtliga erforderliga dokument och handlingar rörande försäljningen av Huset 1:1.

Betalning för fastigheten skall ske via postväxel utställd på mig, AA.

Det är min vilja att fastigheten skall överlåtas till CC, 700101-0101. Köpekontrakt är upprättat 2005-X-X.

Denna fullmakt gäller t.o.m. 2005-07-01.

[Undertecknande och bevittnande]

Synpunkter, någon?

12. 2005-06-09 13:39

Immobils avatar
    Blekinge
    7 550 inlägg
    Gillad 23 gånger
    11 bilder

hempularen skrev
    Min bank vägrade betala ut mitt lån om inte pengarna gick in på ett konto där båda säljarna behövde skriva på för att få ut pengarna. Banken menade att om maken tog emot hela beloppet själv så skulle hustrun kunna hävda att jag inte betalat hennes andel.
    > Det var det dummaste jag har hört på länge.

Banktjänstemannen har inte ett dugg med att göra vilket konto pengarna ska sättas in på. Säljaren hade ju fullmakt från frun att kvittera köpeskillingen på köpebrevet. Köpebrevet är ett kvitto på att betalning har skett.

Skulle säljaren sedan inte vilja dela stålarna med sin fru är varken ditt eller bankens problem.
    Misstänker att banken just då hade en intern kampanj att skaffa så många nya kontohavare som möjligt. Därav banktjänstemannens agerande.

13. 2005-06-09 13:43

Immobils avatar
    Blekinge
    7 550 inlägg
    Gillad 23 gånger
    11 bilder

Jorg skrev
    Synpunkter, någon?

8) Det ser OK ut.
    Fast stycket: "Det är min vilja att fastigheten skall överlåtas till CC, 700101-0101. Köpekontrakt är upprättat 2005-X-X."
    ...kan du slopa. Eftersom överlåtelseförklaringen redan finns i kontraktet.

Glöm inte att ange dotterns personnummer!

14. 2005-06-09 13:51

Moderator Inloggad Medlem: feb 2005
    Stockholm
    23 137 inlägg
    Gillad 1 291 gånger
    7 bilder

Nja,

Hade faktiskt ett liknande problem några år senare, när vi skulle sälja min frus lägenhet och köpa hus. Köparens bank vägrade betala ut lånet till mitt konto, där resten av pengarna vi skulle använda senare samma dag för husbetalningen stod. Då var det inga problem eftersom min fru ju var med på banken.

Argumentet från banken var det samma, om det finns ett kvitto på att köparen betalat till min fru så skall det gå att spåra att betalning faktiskt skett (skall tilläggas att vi var inte gifta på den tiden).

Och det var inte samma bank.

Nu är det möjligt att det är lite hårdare vid lägenhetsaffärer än vid fastighetsaffärer. Anledningen är att en lägenhet är juridiskt sett lösöre, och eftersom det inte går att stoppa ner lägenheten i fickan så är ägandebegreppet lite svårare att greppa än om man köper ett hus.

Edit: Banken intresse är ju att säkerställa att bostadsrätten faktiskt byter ägare annars är deras pant värdelös. Och om det finns någon som helst tveksamhet i affären som skulle kunna "ogiltigförklara" överlåtelsen så ligger det i bankens intresse att täppa till alla tveksamheter (för att inte tala om köparens intresse).

15. 2005-06-09 23:09

Nykomling Medlem: jun 2005
    5 inlägg

Finns det fullmakt från frun/sambon ska det inte vara några problem för den ene parten att ta emot pengarna. Kan däremot förstå om banken vänder sig emot att det saknas samtycke från make/sambo, även om bostadsrätten/fastigheten ägs av endast den ene parten. Saknas detta så anses affären ogiltig.

Liknande ämnen

1. Uprätta en fullmakt
    av Gabbe1 i forum Juridik
  2. Hur skall en fullmakt se ut
    av hempularen i forum Juridik
  3. Hur kontrollera fullmakt?
    av rickardg i forum Juridik