1 353 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Jurist för bodelning
Jag och min fru ska skilja oss och vi ska inom en snar framtid göra bouppdelningen. Och då har jag lite frågor som rör detta.
1, Då vi är i stort sett överens, iaf i allt utom skulderna, som vi inte pratat om. Behövs en jurist? Eller kan vi sköta allt själva?
2, Var får man tag på giltiga papper och blanketter om man gör det själv? Jag gissar man tar med vissa papper till banken. Men vart skickar man dom andra?
3, Då jag ska lösa ut frugan från huset, är det något jag ska tänka på?
4,Är det bättre att även när man är överens så sammanställer man allt så gott man kan hemma och tar med det till en jurist och låter denna fixa iordning allt och tar kostnaden för vad han/hon ska ha?
5, Någon som vet någon bra jurist för detta ändamål i Jönköping?
Jag var nere i Halmstad och pratade med en jurist inom bodelning som min pappa varit hos, och då fick jag en bra inblick i var som komma skall. Men samtidigt var det ju väldigt mycke info att över sig på 1,5 timma.. Så all hjälp och tankar mottages gladerligen.
1, Då vi är i stort sett överens, iaf i allt utom skulderna, som vi inte pratat om. Behövs en jurist? Eller kan vi sköta allt själva?
2, Var får man tag på giltiga papper och blanketter om man gör det själv? Jag gissar man tar med vissa papper till banken. Men vart skickar man dom andra?
3, Då jag ska lösa ut frugan från huset, är det något jag ska tänka på?
4,Är det bättre att även när man är överens så sammanställer man allt så gott man kan hemma och tar med det till en jurist och låter denna fixa iordning allt och tar kostnaden för vad han/hon ska ha?
5, Någon som vet någon bra jurist för detta ändamål i Jönköping?
Jag var nere i Halmstad och pratade med en jurist inom bodelning som min pappa varit hos, och då fick jag en bra inblick i var som komma skall. Men samtidigt var det ju väldigt mycke info att över sig på 1,5 timma.. Så all hjälp och tankar mottages gladerligen.
Min bank ville ha näsan 10.000kr för bodelning och allt därikring, så jag tog tag i det själv och fixade bodelningen själv. Gick jättesmidigt och det var tummen upp från Lantmäteriet, OM ni är hyfsat överens så rekommenderar jag er att göra det själva, du kan få en färdig mall av mig som jag använde vid bodelningen.
Mvh Kim
Mvh Kim
Klicka här för att svara