Hej allihopa!

Husägare i snart 2år. Underbara grannar. Förutom en person. Personen i fråga har en hund av större modell som mer eller mindre vandrar fritt på våran tomt. Skiter i pärlandet, och är allmänt dåligt uppfostrad.

Påpekade detta till ägaren flera gånger i höstas. Men han hävdar olika saker, ibland är det en annan grannes hund som ser likadan ut. Att hans hund aldrig skulle gå in på vår tomt osv.

Börjar känna att tala med honom inte är någon lösning. Nämnde åt honom att ifall hunden inte kan hålla sig på sin tomt måste jag sätta upp något form av staket på vår tomt.

Hur ska jag göra? Tala med kommunen?

Jag tror att du har all rätt att avliva skadedjur på din tomt. Tala om det för grannen.

Andreas_H skrev:
Jag tror att du har all rätt att avliva skadedjur på din tomt. Tala om det för grannen.
Ta det lite lugnt med förslag som detta. Det är inte konstruktivt för TS. Nej, hund är inget skadedjur, och även om det vore det så har TS ingen rätt att skada det. Och att hota med att mörda grannens hund. Vad leder det till? Tror inte grannen kommer bli ett mindre problem.

Mvh

Stefan, Moderator

• Gilla
timme och 3 till
  • Laddar…
Värt att betänka är att många hundägare inte verkar klara kritik mot deras hund, ibland så känns det som att det är värre att kritisera någons hund än barn och de går i nån form av försvarsställning som gör dem oemottagliga för synpunkter och idéer oavsett hur vettiga de kan vara.

Är grannen väldigt förtjust i hunden kanske det går att skrämma honom lite. Dra nån historia om att ni gödslat rabatterna med något som kan vara farligt för hunden eller att det har läckt ut glykol eller nått annat hemskt farligt för hundar.

Bor ni inom detaljplanerat område så har säkert kommunen regler om koppeltvång, men det brukar vara en lång o byråkratisk väg...men man kan faktiskt ringa polisen o berätta om den stora hemska hunden i ens trädgård som gör så att ni inte vågar gå ut. Med ordentligt flax så är de i närheten och hinner komma medans "besten" är kvar.

Jag är själv hundägare, men här har vi staket både för vår skull och för eventuella grannars skull. Även den mest väldresserade hund kan lätt "rinna iväg" lite för långt om det inte finns tydlig markering.

När hunden går in på din tomt har du rätt att koppla den och köra den till polisen där ägaren får hämta ut den. Detta brukar få folk att vakna utan att någon tar skada.

Skada hunden är det sista jag vill. Har oxå klurat på att ta fast den. Men ska väl ringa polisen och höra avd dom säger

Hej! Är själv hundägare så jag vet mina skyldigheter, med det sagt så behöver ingen tvivla på var jag står i frågan. Men till saken om grannen inte har sin hund under sådan uppsikt att den gör något som den inte får, så är det som redan nämnts koppla hunden och lämna den till Polisen det är det enda man har rätt att göra, och det är rejält jobbigt att bara hämta en ofrivilligt bortsprungen hund hos Polisen så det tar nog även på TS granne.
Alla okunniga som pratar om att skjuta en hund är mycket fel ute, rentav rättshaverister. Det finns bara en enda situation som man kan ha rätt att skjuta en hund, och det medför också att man är skyldig att lämna hunden till Polisen och anmäla vad och varför man gjort detta.
Att som någon skriver att man lagt ut något som är giftigt eller på annat sätt är farligt är ju rent dumt. Vad skulle då hända om det framkommer till någon myndighetsperson som avkräver intyg på att sanering eller liknande utförts. Jag kan verkligen hålla med om att det finns alldeles för många olämpliga hundägare som inte har vett att se till sina hundar.

• Gilla
sj6 och 1 till
  • Laddar…
Nästan lika dumt som att hota att skjuta grannens hund vore kanske att bjuda den på choklad när den är inne på din tomt.

Gör inte det!
Hundar tål inte choklad, fast de tycker det är gott, och kan dö om de inte spyr upp chokladen.

http://www.giftinformation.se/article.asp?CategoryID=7125

Man vill ju ha ett bra förhållande med sina grannar, så det är dumt att eskalera konflikten mer än nödvändigt. Så låt glykolen vara till kylarvätskan och inget annat :).

Om TS är komfortabel med att koppla hunden (den kan ju vara aggressiv) så tror jag att det är bättre att gå över till grannen med hunden de första tre gångerna istället för att gå till polisen. Grannen har ju förnekat alltihop och kanske skärper sig då hunden blivit tagen på bar gärning.

Redigerat:
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
Jag är inne på Pelpets spår här, om du vågar, koppla hunden. Bind fast den inne på grannens tomt med en lapp där det står "lämna tillbaka kopplet i vår brevlåda" eller liknande. Då lär grannen förstå att ni inte vill ta hand om grannens hund.

Annars tror jag att kommunikation är nyckeln. Börja med att resonera, fungerar inte det, resonera mer, fungerar inte det bli arg, fungerar inte det, skäll ut :) Någonstans långt efter det tycker jag polisen kan kopplas in. När det börjar hotas med polis, eller anmälan verkligen görs så är all möjlighet till god grannsämja borta, troligen för all framtid. Det är kanske inget man bryr sig om, men det är bra att ha det med sig i alla fall

Redigerat:
Att koppla hunden och gå till polisen med den kan ju vara en bra ide, om grannen blir sur är det ju bara att säga att ni inte trodde att det var deras, då grannen själv sagt att deras hund aldrig skulle gå in på er tomt...

• Gilla
Marcus_L och 7 till
  • Laddar…
Erikoolio skrev:
Är grannen väldigt förtjust i hunden kanske det går att skrämma honom lite. Dra nån historia om att ni gödslat rabatterna med något som kan vara farligt för hunden eller att det har läckt ut glykol eller nått annat hemskt farligt för hundar.
Känner att ett förtydligande är på sin plats. Menar verkligen INTE att man ska försöka förgifta nån hund. Som jag skrev, "Dra en historia" d.v.s. få grannen att tro att det kan finnas något farligt för hunden i er trädgård.

Vatten är bra. Gärna kallt och mycket via slang. Hunden försvinner förmodligen då de inte brukar gilla att bli blöta om de inte väljer det själva. Sen får kanske grannen en aha upplevelse när det kommer in en dyngsur hund och hoppar upp i fin-soffan.Enkla lösningar är oftast de bästa.

Erikoolio skrev:
Känner att ett förtydligande är på sin plats. Menar verkligen INTE att man ska försöka förgifta nån hund. Som jag skrev, "Dra en historia" d.v.s. få grannen att tro att det kan finnas något farligt för hunden i er trädgård.
Funderar på en variant av detta, om man har problem med julgranstjuvar kan man hälla på gödselvatteen på granen, när den sedan kommer in i värmen hos tjuven luktar det inte så gott som en julgran gör.

Skaffa något som inte luktar så bra och spraya på hunden när denne är i din trädgård...
Alternativt att nästa gång din granne talar om att hans hund aldrig skulle gå in på din tomt, då kan du säger att då gör det inget att jag sprutar gödselvatten på alla hundar som springer i min trädgård och skiter...

Detta skadar ju egentligen inte hunden men orsakar visst obehag för hundägaren och lite besvär då dom måste tvätta hunden...

Fast det mest effektiva är kanske att ringa grannen så fort du ser hunden är hos dig och be grannen att komma och hämta hunden, men se till att vara säker på att det verkligen är grannens hund då.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.