Det går alltid att begära ett officialservitut från Lantmäteriet så att man kan använda sin fastighet. Det får man garanterat, men det är inte billigt. 50 000 är inte ovanligt för en. lantmäteriförättning.
Är det så himla tajt i carporten att det inte går att få ut bilen på den där bredden? Det är ju, som servitutet är skrivet, det enda som motparten möjligen gjort fel, och jag är inte övertygad om att det är så fel. Lite rattande så går det att få ut bilen om inte carporten är väldigt trång. I övrigt är det normalt med diverse redskap och annat runt en ladugård på bönders marker.
Junior medlem
Medlem: sep 2008
30 år
Västragötaland 96 inlägg
Saken är att vi köpte detta hus just för att hundrana och barnen skulle kunna röra sig och att vi inte ville bo "tätt in på" och om det blivit ett hus där så hade även traktorvägen blivit i bruk och då hade det blivit massa trafik samt att man kommer runt ett krön då de blir skymd sikt att åka ur carporten´mm saken var att jag tog upp detta med berguven i överklagan då den finns här och det vet även fågelcentralen i Gbg så detta är inte på rent jävelskap som vi överklagade men vissa "experter" här verkar ju veta allt om att grisa ner sig va gällande överklagande osv....
Junior medlem
30 år
Västragötaland 96 inlägg
Swetrot: du har ca 10 cm på var sida om backspeglanra så att ratta en massa är inte en plan i dessa läge, men fortsätter det så här så tänker jag givetviss bredda öppningen, sen bor han inte bonnen intill ladugården utan 1 km här ifrån...
Junior medlem
30 år
Västragötaland 96 inlägg
I örigt har vi alltid försökt att hålla oss vänn med dessa människor genom att vi har låtit dom ta 3-fas el för skruv och tork till havren dom har i ladugården, vi sköter snöröjning trots att de skulle gjort detta osv, så att vi beter oss illa mot dessa kan man inte säga. men att vi står för att vi inte ville ha ett hus här intill de står vi för, men att man inte skall kunna få säga vad man tycker bara för att man inte "får" reta upp en markägare då måste jag säga att vi är tillbaka på 1600-talet då alla gick runt och var rädda för de med de höga hattarna
Saken är att vi köpte detta hus just för att hundrana och barnen skulle kunna röra sig och att vi inte ville bo "tätt in på" och om det blivit ett hus där så hade även traktorvägen blivit i bruk och då hade det blivit massa trafik samt att man kommer runt ett krön då de blir skymd sikt att åka ur carporten´mm saken var att jag tog upp detta med berguven i överklagan då den finns här och det vet även fågelcentralen i Gbg så detta är inte på rent jävelskap som vi överklagade men vissa "experter" här verkar ju veta allt om att grisa ner sig va gällande överklagande osv....
Amstaff, nu får du nog stilla dig lite!
a) Du har köpt en tomt och byggt hus.
b) Kan inte hundarna och barnen röra sig på er egen tomt?
c) Om du inte ville bo "tätt inpå" så skulle du naturligtvis köpt en större tomt.
d) Hur kan det bli en massa trafik till ett hus?
e) Där är ju rak, plan väg. Vad skymmer sikten?
f) Försök inse att du har servitut att köra fram till din tomt på vägen över bondens mark.
Du har inte servitut att använda hans mark för rangering av dina fordon, för att du byggde carporten i tomtgränsen.
Varför byggde du den där? Normalt bygger man inte i tomtgräns. Har du en väldigt liten tomt?
Till sist: Att motivera överklagande av en grannes bygglov "tätt inpå" med berguvar är infamt.
Klart att grannarna ser det som ett angrepp.
Ärligt talat så förstår jag om de blivit förbannade. Har råkat ut för samma sak själv när jag hade planer på att bygga nytt. Grannar som överklagat och varit otrevliga, nu menar jag inte att du varit det. Illa är det när man fråntas rätten att skapa ett hem på egen mark, just för att nån inte vill ha en granne eller att det skymmer utsikten eller nåt annat. Det klart man får reta upp sina grannar oavsett hur mycket mark de har men räkna då med ett liv fyllt av konflikt
Det handlar ju inte om att bocka för hattarna utan man vill råda över sin mark.*
Jag hade också blivit synnerligen förargad.
Vad är det som ska byggas, vanlig villa?
Skulle det placeras 20 meter från eran kåk, finns ju gott om plats? (inte svårt att se var det är, bara fyra mil från en stor stad, attraktivt...)
Junior medlem
30 år
Västragötaland 96 inlägg
KnockOnWood skrev
Amstaff, nu får du nog stilla dig lite!
a) Du har köpt en tomt och byggt hus.
b) Kan inte hundarna och barnen röra sig på er egen tomt?
c) Om du inte ville bo "tätt inpå" så skulle du naturligtvis köpt en större tomt.
d) Hur kan det bli en massa trafik till ett hus?
e) Där är ju rak, plan väg. Vad skymmer sikten?
f) Försök inse att du har servitut att köra fram till din tomt på vägen över bondens mark.
Du har inte servitut att använda hans mark för rangering av dina fordon, för att du byggde carporten i tomtgränsen.
Varför byggde du den där? Normalt bygger man inte i tomtgräns. Har du en väldigt liten tomt?
Till sist: Att motivera överklagande av en grannes bygglov "tätt inpå" med berguvar är infamt.
Klart att grannarna ser det som ett angrepp.
Vill du ha telefonnumret till Grannfejden?
Ja tack om du har nummret så vore jag tacksamm
Och du verkar ju verkligen veta vad du pratar om när du tar saker ur luften och skapar din egna fantasi historia.
a) Ja jag köpte ett hus med tomt
b) Jo självklart kan dom de och det gör dom men man måste gå ut på vägen och in på tomten.
c) Förra ägaren av vår fastighet är inte den markägare som äger marken runt om och då heller inte e tillsalu.
d) då det ligger flera hus längre in som idag har en annan infartsväg men då nybygge skulle skapa en förlängning av vägen skulle den tjäna allt fler hus var av då även dessa är släkt till markägaren då vi får mer attraktiv utfart då motorvägen byggs om här
e) Har du varit här och hälsat på? i så fall så vet du ju hur den tilltänkta vägen skulle dras och då skulle den svänga av precis bakom ladugården
f) Vilket han då har fått betalt en gång i tiden för att tillåta och då vi aldrig har hindrat han från att nyttja eller göra det svårt för honom att nyttja delen vi har servitut på , för ens nu då vi inte har någon stans att stå då vi inte får ut svärmors bil ur vår carport för att kunna ställa in vår bil.
Och denna carport byggdes för länge länge sedan innan vår tid och huset är byggt 1891, men de kanske du vet då du tydligen varit här? och det kan ju även intyga att JAG inte valde att bygga huset på detta vis..
Tack för visat intresse
och hojta nästa gång du åker förbi så sätter jag på kaffe så skall jag "stila" mig lite för dig.
Amstaff, nu skall vi inte gå i clinch, det var inte min mening.
OBS, jag skrev stilla dig, som i lugna ner dig, inte stila.
OK, så läget är så att du har köpt en dåligt planerad fastighet, där bl.a. carporten ligger i tomtgränsen, så det är svårt att köra ut och in.
Om ditt vägservitut inte tillåter dig att köra ut och in i carporten utan att gå utanför vägen som du har tillträde till finns ju bara två alternativ:
Antingen flytta carporten, eller ta av dig mössan och skrapa med foten och komma överens med bonden.
Att börja med överklaganden gör ju bara situationen värre, det förstår du säkert.
Och om du tänker efter, så kan säkert både barn och hundar komma ut och motionera, även om bonden har en släpvagn parkerad vid er utfart.
Rensa bort allt trams ur din argumentsamling innan du talar med bonden nästa gång, annars blir det bara värre.
Hoppas att du lyckas!
Beklagar TS, verkar inte alls roligt det här! Det känns tyvärr lite 1600-tal på hans agerande.... Men jag befarar att det här bara är i början av sin linda. Jag kommer själv från en "bonde-släkt" och många är inte så roliga att tas med för att uttrycka sig milt. Han verkar vara strikt anhängare av det-här-är-min-mark-och-den-gör-jag-precis-vad-jag-vill-med.
Mitt råd är att ändå försöka nå fram till honom även om man kanske får böja sig ordentligt och ta mycket skit. Även om den här personen blir beodrad till att ta bort exempelvis det utanför din carport tror jag det bara står ännu mer/större saker ivägen dagen efter det första tagits bort.
Går det att göra någon kompromiss, exempelvis att vägen från det nya huset och de innanför dras i en ny sträckning av vägen på andra sidan ladugården och förbi ert hus? Nu känns det som om det bara är en tidsfråga innan de gör den där förlängningen av vägen till husen innanför skogen. Tror inte de bryr sig det blekaste nu om där blir något nytt hus eller ej. Om jag nu känner bönder rätt.
Eftersom han verkar rätt barnslig av sig så finns det några klassiker du säkert kan råka ut för. Gödselspridaren är väl en given. Timmerupplag och gödseldepå är också "roliga" saker de kan få för sig. Likaså en stor brummande gammal dieselmotor från en lastbil som drivkälla till den där fläkten istället för elen han lånade av er, om jag nu förstod det rätt.
Det är möjligt att jag har missat någon uppgift i den här tråden, men vore det möjligt att be att få köpa marken som bonden vill bygga på? Att dra in myndigheter och överklaganden när man tvistar med "bondgubbar" är nästan dömt att leda till en osämja som kan pågå i generationer. Jag har sett exempel på att bondgubbar kan lägga mycket möda och en hel del pengar för att ställa till det för dem de träter med. I det läget är ett hus 20 meter bort som en västanfläkt mot vad som kan vänta, i form av dyngspridare, plogvallar, anlagda myggodligar osv. Påhittigheten kan vara stor.
Personligen skulle jag ta tillbaka överklagandet och inleda förhandlingar om att få köpa marken.
Det är möjligt att jag har missat någon uppgift i den här tråden, men vore det möjligt att be att få köpa marken som bonden vill bygga på? Att dra in myndigheter och överklaganden när man tvistar med "bondgubbar" är nästan dömt att leda till en osämja som kan pågå i generationer. Jag har sett exempel på att bondgubbar kan lägga mycket möda och en hel del pengar för att ställa till det för dem de träter med. I det läget är ett hus 20 meter bort som en västanfläkt mot vad som kan vänta, i form av dyngspridare, plogvallar, anlagda myggodligar osv. Påhittigheten kan vara stor.
Personligen skulle jag ta tillbaka överklagandet och inleda förhandlingar om att få köpa marken.
Det är klart att en hel del kan lösas genom att vifta med en sedelbunt, men som du och alla andra skriver så verkar sånt här kunna bli mer personligt och risken finns att bonden vill jäklas så mycket möjligt...bara för att han kan. Hoppas verkligen för TS skull dock att det finns en kompromisslösning och att bonden tycker att han har gjort sin markering.