Chica Lovely
Förutsättningarna är att alla utgifter delas rakt av på tre, borträknat förbrukningskostnader som vatten, uppvärmning och el, eftersom han inte är där tillräckligt ofta för att påverka det i någon större utsträckning. "Hyran" baseras på en tredjedel av samtliga övriga utgifter och vidare betalar han en tredjedel av alla renoverings- och reparationskostnader och liknande. Han äger redan ett annat hus (förvisso i USA) och är medveten om vilka kostnader som är förenade med ett ägande. Han ser det som en sorts "sommarstuga", komplett alla utgifter en sådan kan bära med sig. Omtapetsering, ny spis, läckande vattenrör, utgifter för att tvätta tak, ny dränering, etc. Tre personer bor där, delar på utgifterna och delar på pengarna som kommer tillbaka vid en försäljning - oavsett om det blir vinst eller förlust. Två av personerna har alltid råd att lösa ut en tredje och ingen kan eller vill bo kvar ensam om två parter försvinner. Enda skillnaden är att den tredje personen snackar engelska och är inte på plats så ofta.

Att han är amerikan är det lilla problemet i det hela. Problemet är att ta in en tredje part i ägarförhållandet vilket är vad alla andra åxå påpekar.

Jag hoppas du håller den här tråden vid liv tills dess att den här historen har sitt slut! :)

Nimajneb skrev:
Att han är amerikan är det lilla problemet i det hela. Problemet är att ta in en tredje part i ägarförhållandet vilket är vad alla andra åxå påpekar.
Att han är amerikan är de facto ett problem i sig, jämfört med säg om han hade varit kanadensare eller australiensare eller i princip vad som helst annars. Utan att gå in på detaljer så har USA har väldigt restriktiva regleringar vad gäller medborgarnas bankaffärer i utlandet, så pass att svenska banker mycket väl måste tacka nej till honom som kund enbart pga detta.

sin skrev:
Att han är amerikan är de facto ett problem i sig, jämfört med säg om han hade varit kanadensare eller australiensare eller i princip vad som helst annars. Utan att gå in på detaljer så har USA har väldigt restriktiva regleringar vad gäller medborgarnas bankaffärer i utlandet, så pass att svenska banker mycket väl måste tacka nej till honom som kund enbart pga detta.
Ointressant då det är hans och inte TS problem hur han väljer att finansiera sin andel.

Klarar du och din amerikanske vän av att lösa ut din sambo när ni tröttnat på varandra? (Vill egentligen bara plocka in den dimensionen också. Ta med i beräkningen hur det ska regleras när/om h*n vill lösas ut.)

Är inte den bästa vägen för er att kontakta den bank som ni använt för att finansiera köpet?
Ni har belånat och tagit ut lagfart på en fastighet som banken har som säkerhet, det innebär att ni inte kan vidareförsälja del av fastigheten utan bankens medverkan.

Jag förstår inte hur ett hus för 1,8 miljoner kan bli åtskilligt billigare än 8500 kr/mån. Bara en tanke.

wertok skrev:
Jag förstår inte hur ett hus för 1,8 miljoner kan bli åtskilligt billigare än 8500 kr/mån. Bara en tanke.
Nej, det blir nog knivigt i längden.

Chica Lovely skrev:
Förutsättningarna är att alla utgifter delas rakt av på tre, borträknat förbrukningskostnader som vatten, uppvärmning och el, eftersom han inte är där tillräckligt ofta för att påverka det i någon större utsträckning.
Fast uppvärmning måste man ju ha i Sverige annars kommer huset ganska snabbt frysa eller mögla sönder. Så bara för att man inte bor i huset bör man ju betala en grunddel av uppvärmningen (15 grader) för att bevara husets skick och värde.

Är det bara jag som uppfattar det som om TS inte riktigt insett vilka kostnadsposter man eg har på ett hus jämfört med en enkel hyresrätt.

Nimajneb skrev:
Är det bara jag som uppfattar det som om TS inte riktigt insett vilka kostnadsposter man eg har på ett hus jämfört med en enkel hyresrätt.
Jopp, men TS fråga var väl mera en ägandefråga och att de faktiska kostnaderna som sedan uppstår skulle jämt fördelas på tre ägare med vissa undantag för drift.
Och den frågan måste man, min tolkning, lösa med den bank där man lånar/at till fastigheten då jag uppfattar att merparten av köpet har gjorts via banklån.

Redigerat:
Ni kanske kan använda er av möjligheterna för andelsägande för din vän.

Hur man än vrider och vänder på det, måste han så klart på ett eller annat vis betala för sin del, antingen via ett lån i sverige eller USA. Det finns så klart ett antal olika anledningar till att det kan bli lite bökigt, men antingen med sin andel i fastigheten eller med er som borgenärer, eller kanske bägge delar tillsammans, borde det inte vara omöjligt att få lån i svensk bank, ett alternativ kanske kan vara företag som bluestep, om än lite dyrare.

H
Är han delägare kan han även ansöka om klyvning vilket kan medföra att fastigheten delas upp i minst två delar. Detta kanske inte är ett troligt senarium om det rör sig om en fastighet på 1500m2 men handlar det om +5000m2 kanske det kan tålas att tänka på.
Förlåt att jag inte tillförde något till tråden. ;-)

Om amerikanen är i Sverige så lite som TS säger och dessutom är väldigt nära vänner kan väl TS och sambon köpa huset själva, och när vännen kommer på besök ha en b&b verksamhet? :) de är ju trots allt vänner.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.