Idag fick jag en avi om ett rekommenderat brev adresserat till en helt okänd person men på min adress. Vid sökning i Eniro finns närmaste person med detta namn flera mil bort på en adress som inte har någon likhet med min.
Så då funderade jag på om det går på något sätt att få reda på om denna person skrivit sig på min adress? Hur gör man det egentligen?
Jag har kollat lantmäteriets tjänst "Min fastighet" men där ser man "bara" lagfarna ägare (=jag).

Kollat Ratsit och sökt på adressen?

Kollade nu och ingen okänd - men barnen finns inte där, för visst borde väl barnen vara skrivna på fastigheten också?

Jag tror inte att barnen syns på ratsit om de är yngre än 18 år.

Göran.W
Barn under 16 år syns inte på ratsit

Skattemyndigheten, skatteupplysningen > folkbokföringsfrågor, 0771-567 567. Uppge ditt personnummer så att de hittar fastigheten och be att få reda på vilka andra som också är skrivna där.

Tack! Ska testa under dagen

Sök upp dig själv på www.birthday.se och klicka "På samma adress".

Som ett alternativ kan du i den avancerade sökrutan direkt ange en adress.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Hur gick det Dublin?

Jag kollade med skatteverket om någon var skriven hos mig då det damp ner massvis med inkassobrev och liknande.

Enligt skatteverket så var ingen skriven hos mig, men påminnelserna fortsätter komma tyvärr..

Prata med posten om det. Så att de också vet att personen inte bor där.

harry73
Jag tror att det funkar så!

För att ett betalningskrav inte förfaller efter en viss period, måste man hela tiden skicka påminnelser.
Så om någon flyttar utan att lämna ny address (t ex till utlandet) skickas alla påminnelser till det sist kända address.

Om du vet var personen i fråga bor, kan det hjälpa att ringa företaget som skickar påminnelser och anmälla en addressändring åt honom. Eller så kan du skicka tillbaka alla påminnelser med en meddelande att personen i fråga har flyttads till okänd address (men då finns risken att påminnelser fortsätter att komma)

harry73 skrev:
Jag tror att det funkar så!

För att ett betalningskrav inte förfaller efter en viss period, måste man hela tiden skicka påminnelser.
Så om någon flyttar utan att lämna ny address (t ex till utlandet) skickas alla påminnelser till det sist kända address.

Om du vet var personen i fråga bor, kan det hjälpa att ringa företaget som skickar påminnelser och anmälla en addressändring åt honom. Eller så kan du skicka tillbaka alla påminnelser med en meddelande att personen i fråga har flyttads till okänd address (men då finns risken att påminnelser fortsätter att komma)
Försökte skriva "addressat okänd" "x finns ej på adressen" " x ej skriven på adressen" och la dem på lådan, vissa bolag verkar ha förstått, men vissa fortsätter skicka.

Och min brevbärare är informerad, men ja, vissa dagar kommer det ändå.

Nu är det här inget stort problem då det rör sig om kanske 3-4 brev i månaden. (De är perfekta att tända brasor och grillen med om inte annat)

harry73
Sök på ratsit efter adressat, kontrollera med födelsedatum ifall påminnelser innehåller personnummer och ring kundtjänsten till påminnelseföretag och gör en adressändring

Ratsit med flera tjänster har ibland en rätt stor fördröjning på uppdateringar av sina uppgifter, därför rekommenderar jag Skatteverket istället, som har dagsfärska register.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.