Skriv svar Nytt ämne
Läst 1 977 gånger · 33 svar · 6 bevakar · 0 gillar
  1. 2012-04-25 15:12

Moderator Medlem: feb 2005
    Stockholm
    19 256 inlägg
    Gillad 432 gånger
    Men är det inte bara så att hon vill att kontraktets uppsägningstid skall respekteras? Dvs. ni säger upp kontraktet vid rätt tillfälle och erbjuder då ett kontrakt med nya villkor och nivå.

2. 2012-04-25 15:38

Göran.Ws avatar
    Forumgud Medlem: aug 2007
    45 år
    skåne Tomelilla
    1 909 inlägg
    Gillad 25 gånger
    En intressant grej kan ju vara hur kontraktet tog över för det är ju skrivit med den gamla ägaren.
    Har det inte skrivits något nytt med den nya ägaren finns det väl igentligen inget kontrakt eller är jag helt fel ute nu.
    "Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda ved pannor rätt"

3. 2012-04-25 22:04

Junior medlem Medlem: feb 2008
    västra götaland
    66 inlägg

jag tackar för alla svar...återkommer med en slutgiltig fråga, jag har fått några svar på vägen och börjar väl egentligen få lite klarhet i saker o ting..men en sak återstår, om jag vill ändra kontraktet så får jag säga upp "hyresgästen" och antingen teckna ett nytt kontrakt med "denne" alt med en annan hyresgäst, inget av dom är något problem för oss, det som återstår i dagsläget, är alltså, får vi höja varmhyran från ex 3500 till 4500? alt 5000? förrut har ju värmen bestått av en panna och vattenburen värme, idag så styrs huset av 2 luftvärmepumpar, samt en stor elkasset som jag sätter på ifall det blir för kallt för pumparna. vi har bytt golv, fräschat till lokalen i allmänhet, bytt gammal el, tapetserat, dragit nya vattenrör och bytt handfat, flyttat en vägg så det blir bättre utrymme för "hyresgästen" m.m samt att vi skall ta ut den gamla pannan och oljetanken så det blir mer utrymme att nyttja, eftersom hyresgästen inte vill ha kallhyra, vilket hon hade tjänat på, men trilskas ändå med varmhyra. jag tycker inte att 5000 i varmhyra är för mycket för 57-67 kvadrat! slutgiltliga frågan är alltså! får jag höja varmhyran från 3500:- till 5000:-? jag är helt säker på att jag får hyrt ut den till någon annan om nuvarande gäst backar. tack för alla svar! mvh

4. 2012-04-25 22:15

Nyfnikens avatar
    Gudfader Inloggad Medlem: aug 2007
    Stockholms län
    4 586 inlägg
    Gillad 279 gånger
    Är det en affärslokal så får du ta 100.000:- om du vill.

5. 2012-04-25 23:17

mexitegels avatar
    Forumgud Medlem: jan 2009
    Västra Götaland
    2 640 inlägg
    Gillad 85 gånger
    Det finns en sak som jag har lärt mig i affärer och det är att det är ingen som tackar dig för att man är snäll. Säg upp kontraktet, annonsera ut lokalen och se till att få in så mycket pengar som möjligt med en stabil hyresgäst och skratta hela vägen till banken.

6. 2012-04-26 00:10

Göran.Ws avatar
    45 år
    skåne Tomelilla
    1 909 inlägg
    Gillad 25 gånger
    Håller med mexitegel för nuvarande hyresgäst har tvär vägrat att ens diskutera hyran utan den skulle vara som den var och då kan man väl anse att förhandlingarna har strandat.

Säg upp hyresgästen och annosera ut den och försök att få ut så mycket det går.
    Med tanke på vad grann lokalen hyrs ut för kan du kanske få så mycket som 6000 kr i varm hyra och 5000kr i kall hyra

Jag skulle nog råda dig att göra dig av med den gamla hyresgästen även om den vill betala den högre hyran så lär det bli samma visa varje år du ska höja hyran 2-3%

Lycka till och glöm inte berätta hur det slutade.
    "Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda ved pannor rätt"

7. 2012-04-26 08:02

Stockholm
    19 256 inlägg
    Gillad 432 gånger
    andreas5514 skrev Gå till ursprungsinlägg
    jag tackar för alla svar...återkommer med en slutgiltig fråga, jag har fått några svar på vägen och börjar väl egentligen få lite klarhet i saker o ting..men en sak återstår, om jag vill ändra kontraktet så får jag säga upp "hyresgästen" och antingen teckna ett nytt kontrakt med "denne" alt med en annan hyresgäst, inget av dom är något problem för oss, det som återstår i dagsläget, är alltså, får vi höja varmhyran från ex 3500 till 4500? alt 5000? förrut har ju värmen bestått av en panna och vattenburen värme, idag så styrs huset av 2 luftvärmepumpar, samt en stor elkasset som jag sätter på ifall det blir för kallt för pumparna. vi har bytt golv, fräschat till lokalen i allmänhet, bytt gammal el, tapetserat, dragit nya vattenrör och bytt handfat, flyttat en vägg så det blir bättre utrymme för "hyresgästen" m.m samt att vi skall ta ut den gamla pannan och oljetanken så det blir mer utrymme att nyttja, eftersom hyresgästen inte vill ha kallhyra, vilket hon hade tjänat på, men trilskas ändå med varmhyra. jag tycker inte att 5000 i varmhyra är för mycket för 57-67 kvadrat! slutgiltliga frågan är alltså! får jag höja varmhyran från 3500:- till 5000:-? jag är helt säker på att jag får hyrt ut den till någon annan om nuvarande gäst backar. tack för alla svar! mvh
    Vet inte om jag tolkar dig rätt. Men du kan inte höja hyran utan att säga upp kontraktet och skriva ett nytt kontrakt. Det måste då ske vid korrekt uppsägningsdatum.

Det går att säga upp kontrakt under löptiden, men då får man räkna med att kompensera hyresgästen för den kostnad hyresgästen gör under den återstående tiden av kontraktet. I det här fallet kan då ex. hyresgästen kräva dig på mellanskillnaden mellan 3500 och 8000 som du säger att grannen tar. Och detta då i kanske 9 månader, eller längre om du har missat ett uppsägningsdatum.

8. 2012-04-26 09:01

Carl_Elviss avatar
    Fullvärdig medlem Inloggad Medlem: aug 2010
    Stockholm
    322 inlägg
    Gillad 55 gånger
    Du ska nog läsa Hyreslagen om du tänker vara hyresvärd. Om lokaler, 12 Kap. Paragraferna 56 och framåt. Jag tror denna länk funkar:
    https://lagen.nu/1970:994#K12R17

9. 2012-04-26 14:16

västra götaland
    66 inlägg

hempularen skrev Gå till ursprungsinlägg
    Vet inte om jag tolkar dig rätt. Men du kan inte höja hyran utan att säga upp kontraktet och skriva ett nytt kontrakt. Det måste då ske vid korrekt uppsägningsdatum.

Det går att säga upp kontrakt under löptiden, men då får man räkna med att kompensera hyresgästen för den kostnad hyresgästen gör under den återstående tiden av kontraktet. I det här fallet kan då ex. hyresgästen kräva dig på mellanskillnaden mellan 3500 och 8000 som du säger att grannen tar. Och detta då i kanske 9 månader, eller längre om du har missat ett uppsägningsdatum.
    jag har ju inget uppsägningsdatum...det står inget på kontraktet..det löper tills vidare...men hyran kan väl omöjligt vara samma i hundra år...det måste ju gå att ändra? om det är någon som är riktigt duktig på detta så kan jag maila en kopia på kontraktet, givetvis med överstrukna namn, men som kanske kan tyda det bättre än jag. jag har nu läst lagen o det som du skriver "hempularen" stämmer ju. men hur vet jag uppsägningsdatum då? mvh

10. 2012-04-26 14:24

västra götaland
    66 inlägg

på kontraktet står det "hyrestid : fr o m 1/1-08 och tills vidare, uppsägningstid: kontraktet kan tidigas sägas upp till det månadsskifte, som inträffar närmast efter tre månader från uppsägningstillfället, totalhyra per månad 3500:-, totalhyra per år 42000:-.

förhandlingsklausul : parterna förbinder sig att under kontraktstiden godta den hyrana och de andra hyresvillkor i övrigt varom på grundval av gällande förhandlingsordning överenskommelse kan komma att träffas mellan å ena sidan till sveriges fastighetsägareförbund ansluten fastighetsägareförening och hyresvärd, som med fastigheten är ansluten till sådan förening, samt å andra sidan hyresgästförening ansluten till hyresgästernas riksförbund".

kontraktet är skrivet 19/12-07 jävla folk te och skriva så man inte förstår..

11. 2012-04-26 14:34

Göran.Ws avatar
    45 år
    skåne Tomelilla
    1 909 inlägg
    Gillad 25 gånger
    Det innebär ju att du inte skrivit på något kontakt så frågan är vad som händer då.
    Tror nästan någon jusrist får hjälpa dig.
    Har du tur är inte kontraktet giltigt iom du aldrig skrivit på gällande kontrakt.

Edit: klausulen borde inte vara giltig iom det står en massa om hyresgästföreningen och dom har väl övehuvudtaget inte med affärs lokaler att göra
    Senast redigerad av Göran.W 2012-04-26 14:36

12. 2012-04-26 15:22

västra götaland
    66 inlägg

när jag skrev på fastighetsaffären så tog vi över gällande kontrakt... men min eller min sambos påskrift finns ju inte på kontraktet för "lokalen" i kontraktet står hyresobjekt " frisersalong", kontraktet i fråga är "kontrakt med totalhyra" det enda vi "kräver" eller vill är ju att hyran skall uppgå till 3750:- i kallhyra/varmhyra vi kommer stå för vatten, avlopp, vägavgift, soptömning etc, det enda hyresgästen skall betala själv är alltså värmen, dvs en luftvärmepump som kommer kopplas på hushållselen. mvh

13. 2012-04-26 15:48

Stockholm
    19 256 inlägg
    Gillad 432 gånger
    Jag är absolut ingen expert på hyreslagstiftning, men om det inte står något speciellt om uppsägning i avtalet så finns det beskrivet i hyreslagen, men det är 20 år sedan jag fick hjälp att tolka den.

Det låter ju som det finns en hyresjusteringsklausul, men att den bara gäller om fastigeheten är ansluten till en fastighetsägaförening.

14. 2012-04-26 21:21

mexitegels avatar
    Forumgud Medlem: jan 2009
    Västra Götaland
    2 640 inlägg
    Gillad 85 gånger
    Det är väl alldeles glasklart vad som gäller. Avtalet upphör att gälla vid det månadsskifte som inträffar närmast efter tre månader från uppsägningstillfället.

D.v.s. säger du upp tanten senast 30 april så ska hon vara ur lokalen senast 31/7. Säger du upp henne 1 maj så ska hon vara borta 31/8

Men den byråkrat som knåpat ihop meningen i förhandlingsklausulen ska ha en eloge. Den byråkratsvenskan går inte av för hackor!

15. 2012-04-26 22:33

Stockholm
    19 256 inlägg
    Gillad 432 gånger
    Enl. Hyreslagen kan man inte ha kortare uppsägningstid än 9 månader på en lokal, 3 månder på bostad.

Läs mer

1. Stora förändringar- litet kök
    av TazzRat i forum Vatten & avlopp
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-08-03, 11:41
  2. Svar: 28
    Senaste inlägg: 2010-05-01, 17:04
  3. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-06-11, 23:09