Undrar om man kan bli tvingad att skriva ett servitut på en väg om det finns en annan väg in till hans mark, visserligen en traktor väg men den används fortfarande och har gjort sedan början av 1900-talet, är även utsatt på kartan.

Normalt sett så kan man inte tvinga frma ett servitut om det finns en annan väg in. Men det kan ju bero lite på vilken rätt fastighetsägaren har till traktorvägen. Om även det är en väg han ev. måste tvinga sig till ett servitut för så kanske läget blir annorlunda.

Traktor vägen ligger på hans mark som går ut på allmän väg. där även timmerlast gick ut i mitten på 50-talet.så vägen är hållbar.

harry73
Har du mer info. Är det en befintlig fastighet som gäller, försöker man stycka av en tomt, vad är anledningen att man inte vill använda traktorvägen men vill ha ett nytt servitut.

Jag tror att allt blir en rimlighetsbedömning av lantmäteriet, men att det är svårt att få ett servitut om man kan ha vägen på egen mark

harry73
Det spelar föresten ingen roll om vägen är hållbar eller ej. Man får inte vägservitut på en väg men man får vägservitut på en bit mark som man själv får bygga en väg och underhålla den.

Det ligger till såhär, Det har blivit ny ägare på skogsmark utan bebyggelse el. brunn,enbart skog som gränsar till våran mark. med den gamla ägaren har det aldrig varit några problem,aldrig vari tal om servitut, vi har aldrig förbjudit någon att köra på våran väg.nu vill den nya ägaren ha det men vi vet vem han är och det är ingen trevlig typ, han brukar få som han vill bara för att han har det bra ställt,vi har fått en kallelse till möte på lantmäteriet så jag vill bara ha lite mer kött på benen. Det hela är bara en princip sak, Hade han kommit till oss och diskuterat detta så hade det varit i helt annan dager.

Jag tycker inte du skall jävlas av princip. Ni kanske vinner på det bägge?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.