Hej!

Har köpt ett hus som ligger bredvid tomter som de är i färd att börja bygga på.
Vi visste att sprängningar skulle göras för att fixa till tomterna.
I förra veckan såg vi att de började förbereda för att spränga. Då ringde vi till byggherren och frågade om det och undrade när besiktning av vårt hus skulle ske. Han sa då att han inte hade riktigt koll på det då det ju var hans underentreprenörer som skulle spränga, men att han skulle slänga iväg ett sms till sprängaren och höra.

Så igår upptäckte vi att de hade sprängt iallafall, utan att besiktiga vårt hus som står ca 5 meter ifrån där de spränger.
Jag har idag ringt till kommunen men bara fått nått luddigt svar och en hänvisning till mitt eget försäkringsbolag.

Hur ska jag gå tillväga? Vi har försökt ringa byggherren men inte fått nått svar, inte heller nått vettigt från kommunen.

//Ida

P
Besiktning innan spränging sker mest för att förhindra att du kommer till dem efter sprängningen och t.ex. påstår att din skorsten spruckigt pga sprängningen fast skorstenen egentligen har varit sprucken sedan långt tidigare. Besiktning görs i första hand för att skydda byggherren/sprängaren från dig, inte för att skydda dig. Det är sprängaren som är besiktningsfirmans kund, inte du.

Om något händer vid sprängingen så är det bara för dig att påtala det och kräva ersättning, har de inte besiktigat blir det ditt ord mot deras. De kommer då antagligen skicka dit någon som försöker komma fram till om dina skador är orsakade av sprängingen eller är gamla skador och (självklart) försöka argumentera för att skadorna inte uppstod vid sprängingen. De brukar också sätta upp mätare på omkringliggande hus som mäter vibrationerna vid sprängingarna för att avgöra om rörelserna varit tillräckligt stora för att orsaka de skador du eventuellt påstår dig fått. Har rörelserna varit under gränsvärdena ska det mycket till att du ska få någon ersättning, oavsett om de gjort någon besiktning.

Du skriver inte att du fått några skador? Har du fått det?

Om ingen skada skett finns ju ingen skada att anmäla, oavsett besiktning eller ej.

Jag tolkar det som att man inte har sprängt färdigt.

Mitt råd är att i så fall fotografera så mycket som möjligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.