2 967 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Handelsbolag vad gäller vinstdelning
Moderator
· Stockholm
· 57 849 inlägg
Vi hade en liten diskussion här. Om 5 personer har startat ett bolag ihop, och valt företagsformen "handelsbolag". Hur skall då vinsten i bolaget fördelas?
Jag hävdar att i ett handelsbolag delas alltid vinsten lika. Medan en kollega hävdar att man kan ex. välja att minska utdelningen för en delägare som gjort mindre insatser än övriga. Fyra har pratat ihop sig om att den femte skall få lägre utdelning, vad den femte tycker vet jag inte.
Vem har rätt.
Skall tillägga att jag är inte själv med i det bolag diskussionen gäller.
Sorry för detta lite OT inlägg.
Jag hävdar att i ett handelsbolag delas alltid vinsten lika. Medan en kollega hävdar att man kan ex. välja att minska utdelningen för en delägare som gjort mindre insatser än övriga. Fyra har pratat ihop sig om att den femte skall få lägre utdelning, vad den femte tycker vet jag inte.
Vem har rätt.
Skall tillägga att jag är inte själv med i det bolag diskussionen gäller.
Sorry för detta lite OT inlägg.
Hur vinsten delas kan bero på arbetsinsats eller kapitalinsats eller delas helt lika.
Allt beror på hur man skriver avtalet mellan delägarna vid starten. Man kan aldrig muntligt ändra någons del utan att ha något skriftligt i avtalet som reglerar detta.
Allt beror på hur man skriver avtalet mellan delägarna vid starten. Man kan aldrig muntligt ändra någons del utan att ha något skriftligt i avtalet som reglerar detta.
Det enda som är inbyggt i de olika bolagsformerna är hur ansvaret för skulder fördelas:
Handelsbolag: Alla delägare är solidariskt ansvariga med sina privata tillgångar
Kommanditbolag: Vissa delägare har hela ansvaret, andra inget alls
Aktiebolag: Ansvaret begränsas till insatt aktiekapital
(Sedan finns det intressanta kombinationer, men det är ändå mer OT.)
Handelsbolag: Alla delägare är solidariskt ansvariga med sina privata tillgångar
Kommanditbolag: Vissa delägare har hela ansvaret, andra inget alls
Aktiebolag: Ansvaret begränsas till insatt aktiekapital
(Sedan finns det intressanta kombinationer, men det är ändå mer OT.)
Moderator
· Stockholm
· 57 849 inlägg
OK då hade jag fel.
Klicka här för att svara