14 498 läst ·
18 svar
14k läst
18 svar
Granne vill dränera från vår tomt, vad tänka på?
Har inte källare åt det hållet. Har krypgrund, altan och platta på mark. Källaren är åt andra hållet. Däremot har jag inte altanens takavrinning kopplat till dagvattnet. Har haft lite lösa planer på carport på den sidan av tomten, men har inte klurat klart eller sökt bygglov. Ska jag bygga carport (vilket isåfall skulle kunna hamna nära tomtgränsen) så behöver jag schakta ur cirka 30-40 från gräsmattan och anlägga stödmur. Hade inte tänkt göra detta i år. Vi får se hur vi löser det hela, givetvis ska vi hjälpas åt, men det måste bli på ett bra sätt för samtliga.Rolwig skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Om man vill ha det (snarare nyttjanderättsavtal) så tror jag att de inte vill skriva in det utan hänvisar till lagstiftningen som (har det förklarats för mig) redan tillåter dig att använda grannens mark för exv. omdränering om byggnad etc. ligger direkt i tomtgräns.
Det var det svar jag fick när jag frågade specifikt i annan tråd.
Det var det svar jag fick när jag frågade specifikt i annan tråd.
Medlem
· Stockholms län
· 1 inlägg
Det finns fler sätt att ordna sin dränering på nämligen infiltration. Det går till så att man gräver en grop i lågpunkten fyller den med katthuvudstora stenar, täcker stenarna med isodränduk samt fyller med 100-150 mm matjord. Gropens storlek ungefär en m3 per 100 m2 avvattningsyta.
Klicka här för att svara