linusab skrev:
Betala och var glad att vi fortfarande har en oberoende politisk obunden fri medieaktör i det här landet.
[länk]

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk
Fake. http://i.imgur.com/xaf2r.jpg

harry73
hempularen skrev:
Jag har hört att de börjar hävda att datorer är licensbärande på företag, de vill ha en TV licens per X antal datorer som finns på firman. Jag betalar gärna (nåja) licens för min privata TV. Men blir rätt putt på om de skall börja kräva in licenspengar för firmans datorer också. Varför skulle jag använda datorn som TV.
Jag tror du blandar ihop Radiotjänst och STIM

http://www.dn.se/kultur-noje/musik/stim-kraver-ersattning-for-arbetsplatsmusik

Dr Fozz skrev:
Fake. [länk]
Ja, en av dom, minst. Men vilken? ;)

thomasx skrev:
Ja, en av dom, minst. Men vilken? ;)
Jag hoppas du försöker vara rolig.

Problemet är att en massa personer tror på den fejkade bilden. Dvs. på fullaste allvar tror att Fox news är en bunt inavlade rednecks från Alabama som inte kan använda google maps för att hitta var Toulouse ligger, vet vad presidenten i Frankrike heter eller skulle missa ett tillfälle att påpeka att en terrorist är muslim.

Fö. så har den fejkade bilden fel om avståndet mellan Toulouse och Turkiet, det är ca 2600km, mot ca 4600km mellan New York och Seattle.

NetNut skrev:
Angående tv-licens per x antal datorer så är det nog bara ett rykte - företag betalar idag en licens per organisationsnummer, detta oavsett antal mottagare eller arbetsställen.
Som företag får man inte heller bara köpa alla kanaler från t.ex. comhem för 299kr i månaden utan man betalar en avgift per kanal beroende av hur många anställda man har. Jag minns inte kostnaden per kanal nu, men det var ett par hundra (2-300?) per kanal/månad när vi skaffade två tv aparater till vårt nya kontor för 4-5 år sedan. De kan konsten att suga ur företagen pengar bara för att man skall kunna titta på CNN/MSNBC och sport medan man jobbar :-(

Förtal när det påstår att jag erkänt tv-innehav vilket jag absolut EJ har gjort.
Hotelser när de hotar att dra detta vidare till inkasso, då jag motsätter mig tv-innehav i företaget.
Förföljelse då de dagligen ringer både mig och sambon på skyddade nummer!

Det jag sätter mig emot är att de inte kan skilja mellan det privata och företagande då de kommer till enskilda firmor. Så det är av en ren principsak som jag anmält dem för detta, än så länge så har jag inte hört något från polisen eller åklagaren. Men jag återkommer. :)

Förtal kan det knappast vara att de påstår att du "erkänt". Möjligen osant intygande eller bedrägeri.

är det möjligen så att du har köpt en TV i firmans namn? Handlarna anmäler uppgifter om TV köpare till Radiotjänst.

Det finns fortfarande tusen anledningar till att man inte behöver en licens.

- TVn är såld vidare till kund
- TVn är slaktad på delar som behövdes till ett elektronikprojekt
- TVn gick i golvet första dagen och slängdes
- TVn används i sommarstugan i Norge
- Etc..

Tag det lugnt, bjud hem dom på kaffe istället. Dom kommer inte.

Lantbrukarparet skrev:
Förtal när det påstår att jag erkänt tv-innehav vilket jag absolut EJ har gjort.
Det spelar ingen roll vad de säger till dig, det kan inte vara förtal ändå. För att det ska kunna vara förtal måste de misskreditera dig inför andra.

Hotelser när de hotar att dra detta vidare till inkasso, då jag motsätter mig tv-innehav i företaget.
Ingen mening med att polisanmäla sådant. Det är tillåtet att ha olika åsikter. Låt det gå till inkasso. Om du bestrider behöver ni inte betala förrän en domstol fastställt att du ska betala.

Förföljelse då de dagligen ringer både mig och sambon på skyddade nummer!
Varför fortsätter ni diskutera med dem? Säg att de får ta det till domstol. Om ni betalar privat TV-licens och bara har TV-apparater i er "privata sfär" (den del av bostaden som inte firman använder) så behöver inte firman betala någon TV-licens.

Jag tycker det är onödigt att polisanmäla Radiotjänst. Du vill ju få avgjort en gång för alla om firman ska betala TV-licens eller inte. Låt Radiotjänst ta det till domstol om du fortfarande tycker att du har rätt.

b_hasse skrev:
Jag tycker det är onödigt att polisanmäla Radiotjänst. Du vill ju få avgjort en gång för alla om firman ska betala TV-licens eller inte. Låt Radiotjänst ta det till domstol om du fortfarande tycker att du har rätt.
Tyck du att det är onödigt, men för mig som företagare är det en ren principsak och jag vill få till ett prejudicerat för detta... ;)

Dels vill jag inte hamna hos fogden, eftersom de inte kan skilja på vad som är företag och vad som är den privata delen.

Visst kan man ändra från förtal till osant intygande eller bedrägeri som hempularen skriver.

Rätt ska vara rätt!

Men hur har det gått till att de påstår att ni har TV i firman? Har de "tolkat" något du sagt på telefon? Eller har de fått uppgift från en TV handlare? Eller är det helt fri fantasier, dvs ingen som helst direkt eller indirekt kontakt er emellan innan detta påstående?

De ringde som sagt till mig också häromveckan, och de kom ngt i stil med att om firman har TV så... där avbröt jag med ett högljutt NEJ och lade på luren. Så får vi se om det hjälper.

Nu har jag ingen firma, men de accepterade mitt nej varje gång de ringde. Jag övervägde att göra en grej av att de som företag inte får ringa till privatpersoner för att sälja sina produkter om man är ansluten till NIX-registret. Det föll till att börja med på att jag inte är tillräckligt mycket rättshaverist för att driva en sådan fråga. Slutligen föll det på att jag fick en TV och började betala.

Erik

Rätt lustigt när de ringde förut, så frågade jag vad man skulle göra för att åka bort från deras lista.

De svarar, vi listför inte någon.

Men hur kommer det sig då, att ni ringer som tokar i 3-4 dagar, tills jag svarar och sedan ringer ni inte på ett halvår?

mycke_nu skrev:
Tag det lugnt, bjud hem dom på kaffe istället. Dom kommer inte.
:) den e fin

thomasx skrev:
Det kanske börjar bli dags att se över regelverket kring tv-licensen, eller inse att den hör till krita-perioden och ta bort den, ersätt via skatten, eller pay-per-view ;)
Finns det någon som tycker att dagens system är bra?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.