Igår fick jag ett mail där styrelsen vill att jag ska byta parkeringsplats på gården där jag bor. Jag har idag plats nr 1 ( som jag haft i 5 år) vilket i mina ögon är den bästa parkeringen, nu vill de att jag ska ta plats nr 3 för att som de skrev vill ha mer plats på hörnet för de som backar ut sina bilar.
Saken är den att de är bilen som står på plats nr 2 som inte kan parkera som han ska, han står alltid med 1/4 av bilen på min plats.
Va har de för rätt egentligen? De kan väl inte bara godtyckligt säga upp min parkering och tvinga mig att byta? Problemet ligger ju inte hos mig utan hos bilen som står på parkeringsplats nr 2.
Saken är den att de är bilen som står på plats nr 2 som inte kan parkera som han ska, han står alltid med 1/4 av bilen på min plats.
Va har de för rätt egentligen? De kan väl inte bara godtyckligt säga upp min parkering och tvinga mig att byta? Problemet ligger ju inte hos mig utan hos bilen som står på parkeringsplats nr 2.
Det borde framgå av det avtal du har. Reglerna är väl någonting som styrelsen satt upp och som du skrivit under? Det känns inte som att det borde finnas några hinder för styrelsen att byta din plats.
Det kanske finns lite info här:
http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=10519
Har själv inte lusläst det men kolla igenom och se om det finns något som kan vara till hjälp.
Det kanske finns lite info här:
http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=10519
Har själv inte lusläst det men kolla igenom och se om det finns något som kan vara till hjälp.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Självklart kan de säga upp din parkeringsplats, särskillt om den skall tas bort.
Men villkoren, typ uppsägningstid osv. det bör ju framgå av ditt avtal, om inte så finns det i hyreslagen (vet dock inte om den gäller för parkeringsplatser).
Men villkoren, typ uppsägningstid osv. det bör ju framgå av ditt avtal, om inte så finns det i hyreslagen (vet dock inte om den gäller för parkeringsplatser).
De ska inte ta bort parkeringen utan de tycker att en lite mindre bil ska stå där, jag har själv en c-klass vilket är en normal storlek på bil. Grannen på bilplats nr 2 har en 5-serien, han som inte kan parkera, borde ju vara han som ska flytta till nr kan jag tycka iaf.
Som det står, dvs ej ifylld uppsägningstid, gäller väl att parkeringen skall sägas upp senast på utgångsdagen, dvs 2012-04-30 (eller dagen före?) för att det inte skall förlängas automatiskt.
Nu var det väl bara ett mail med ett önskemål som styrelsen skickat? Antagligen efter påstötning från plats nr 2.
Är det så att det inte finns plats rent fysiskt för en 5-serie (BMW menar du?) att komma in på på plats nr 2, eller för att han inte klarar av det?
Det borde väl finnas antagna regler för vad som gäller för parkeringen, kö, uppsägningstid mm i föreningen? Vi har sådana för vårt garage, kommer tyvärr inte åt dem just nu.
Nu var det väl bara ett mail med ett önskemål som styrelsen skickat? Antagligen efter påstötning från plats nr 2.
Är det så att det inte finns plats rent fysiskt för en 5-serie (BMW menar du?) att komma in på på plats nr 2, eller för att han inte klarar av det?
Det borde väl finnas antagna regler för vad som gäller för parkeringen, kö, uppsägningstid mm i föreningen? Vi har sådana för vårt garage, kommer tyvärr inte åt dem just nu.
Har detta problem uppstått nu eller har han på plats nr2 bara fått för sig att det är ett problem för att han vill ha bättre plats, är han kanske kompis med styrelsen och sist men inte minst du sa att det var ett SMS från vem, dessutom står det i avtalet att det skall sägas upp skriftligt.
Han med 5-serien verkar inte veta vart han har bilen, han ställer sig tokigt hela tiden. Han hade en 3-serien innan och de var lite bekymmer då med men inte i närheten av vad de är idag. Han kan absolut stå på sin plats men de blir lite bökigare för han att ta sig ut då.
Som de ser ut som han står nu kan han backa utan att behöva lägga om en massa gånger. Misstänker att han ställer sig så medvetet för han ska ha lättare att backa ut. Han med BMWn är tjenis med en i styrelsen så misstänker de försöker få mig att flytta istället för han, trotts att de är han som skapar problemet.
Så här skrev de:
Vi vill Johan att du byter parkering till nr 3 eftersom de som backar behöver större svängrum.
Vi behöver större yta
Hoppas att du inte har något emot det.
Som de ser ut som han står nu kan han backa utan att behöva lägga om en massa gånger. Misstänker att han ställer sig så medvetet för han ska ha lättare att backa ut. Han med BMWn är tjenis med en i styrelsen så misstänker de försöker få mig att flytta istället för han, trotts att de är han som skapar problemet.
Så här skrev de:
Vi vill Johan att du byter parkering till nr 3 eftersom de som backar behöver större svängrum.
Vi behöver större yta
Hoppas att du inte har något emot det.
Jag tycker också att det låter helt snurrigt. Parkeringsplatsen måste väl vara byggd så att det finns plats att köra till och från parkeringsrutorna, inte så att det bygger på att rutorna också ska vara körväg.
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
vad är det för mått på parkeringen?
standard idag med moderna byggmått är 2.5x5m samt 6 meter fri yta bakom mindre än det är antingen anpassning pga att de vill klämma in platser eller platserna är byggd efter gamla normer (bilar ala bubbla/pv)
standard idag med moderna byggmått är 2.5x5m samt 6 meter fri yta bakom mindre än det är antingen anpassning pga att de vill klämma in platser eller platserna är byggd efter gamla normer (bilar ala bubbla/pv)