Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #31
    Senior medlem Medlem: Jan 2008
    Län: Västra Götaland

Lustigt att det talas om agg och hämndbegär... Den här personen har gjort anmälningar mot minst 5 personer som jag vet om (förutom mig själv) och orsakat vissa av dessa stora ekonomiska konsekvenser. Ändå anses det att man enligt fin svensk tradition enbart ska ta emot det hela snällt. Hade varit bättre om alla gjort precis tvärtom.
    Jag ifrågasätter att alltid vända andra kinden till. Vissa lär sig aldrig om man inte sätter hårt mot hårt när det har gått för långt.

2.    länk #32
    mycke_nus avatar
    Gudfader Medlem: Feb 2008
    Län: Gotland

Man får nog försöka separera problemet med avloppet från problemet med grannen.

Avloppet
    Alla kommuner kommer att inventera enskilda avlopp inom en snar framtid. Här sker det tex redan. Då om inte förr kommer TS att få bygga om sin anläggning. Jag skulle dock försöka få igång en diskussion med kommunen om det inte vore bättre att hitta en gemensam lösning för samtliga fastigheter i området. Det skulle tex kunna vara kommunalt avlopp eller en stor gemensamhetsanläggning.

Grannen
    När väl avloppsfrågan är ur världen kommer denne olycklige person att ge sig på något annat.

Ett varningsskott över bogen är därför inte helt fel. Otrevligt, ja absolut, men om man biter tillbaka ordentligt så skärper sig folk en smula. Vi hade minst ett halvdussin intrång på våra marker (bla avloppsanläggningar) med tillhörande strider men när vi satte hårt mot hårt blev det till slut lungt.

Att få grannens avlopp utdömt är en väg, går det inte att anlägga ett nytt på hans tomt får han nog börja tänka sig för lite.

Sedan hoppas man ju givetvis att det går att hitta en bättre och fredligare lösning.
    Hempulare. Renoverar Gotlandsgård på heltid.

3.    länk #33
    Junior medlem Medlem: Jul 2007
    Län: Norrbotten

Man får nog försöka separera problemet med avloppet från problemet med grannen.

Avloppet
    Alla kommuner kommer att inventera enskilda avlopp inom en snar framtid. Här sker det tex redan. Då om inte förr kommer TS att få bygga om sin anläggning. Jag skulle dock försöka få igång en diskussion med kommunen om det inte vore bättre att hitta en gemensam lösning för samtliga fastigheter i området. Det skulle tex kunna vara kommunalt avlopp eller en stor gemensamhetsanläggning.

Grannen
    När väl avloppsfrågan är ur världen kommer denne olycklige person att ge sig på något annat.

Ett varningsskott över bogen är därför inte helt fel. Otrevligt, ja absolut, men om man biter tillbaka ordentligt så skärper sig folk en smula. Vi hade minst ett halvdussin intrång på våra marker (bla avloppsanläggningar) med tillhörande strider men när vi satte hårt mot hårt blev det till slut lungt.

Att få grannens avlopp utdömt är en väg, går det inte att anlägga ett nytt på hans tomt får han nog börja tänka sig för lite.

Sedan hoppas man ju givetvis att det går att hitta en bättre och fredligare lösning.
    Ja, jag kommer alltså ta tag i problemet så snart handläggaren är på plats igen för jag är inte typen som orkar hålla på och överklaga och tjorva i tid och evighet som vissa andra. Och det var därför jag sökte lösningsförslag här.

Kommunalt V/A har varit uppe för diskussion men skjuts alltid på framtiden tyvärr.

Grannen har extremt dålig ekonomi så att se till att Miljökontoret även kontrollerar och dömer ut den anläggningen orsakar den personen stora ekonomiska bekymmer.

4.    länk #34
    Senior medlem Medlem: Aug 2009
    Län: Dalarna

Mycke_nu är vis. Jag håller med hans sammanfattning av situationen.

Dessutom: Om du får fixa din brunn, hur mycket tyngre blir ditt argument när du går till kommunen och kräver att grannen fixar sin, sämre, brunn? De kan inte förneka dina anspråk i det fallet. Så, genom att låta honom vinna den här ronden så får du samtidigt silverkulan som automatiskt vinner matchen. Tänk på det så, då kanske det känns lite roligare att gräva.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42