13 322 läst ·
55 svar
13k läst
55 svar
Rättslös?! Jättefaktura från elektrikern
Ja, det är jobbigt med kunder... framförallt när de inte förstår att kostnadsförslag naturligtvis inte inkluderar alla kostnader.saturnus skrev:det är väl klart som fan, att han har rätt att ta ut ett arvode på 10%, han har väl haft ett jobb med att fixa fram en elektriker informera och förklara för denna m m. Läs vad jag skriver, det är alltid svårt att ha med folk att göra som inte är vana att ha hantverkare i hemmet. Och det är detta som ligger bakom hantverkarnas vägran att lämna anbud eller höra av sig. till enkilda, m a o man vill inte ha bråket när fakturan överlämnas. Kanske bättre du engagerar i vad kommunalskatten användes till.............
Edit: inte en till biljämförelse...
Redigerat:
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Jag har ju sagt det förut och jag säger det igen. Många hantverkare behöver utbilda sig i affärsmässighet. VSB.saturnus skrev:det är väl klart som fan, att han har rätt att ta ut ett arvode på 10%, han har väl haft ett jobb med att fixa fram en elektriker informera och förklara för denna m m. Läs vad jag skriver, det är alltid svårt att ha med folk att göra som inte är vana att ha hantverkare i hemmet. Och det är detta som ligger bakom hantverkarnas vägran att lämna anbud eller höra av sig. till enkilda, m a o man vill inte ha bråket när fakturan överlämnas. Kanske bättre du engagerar i vad kommunalskatten användes till.............
Hur då avtalat?-MH- skrev:
Om en byggare frågar mig om en offert där jag då ev ska vara UE så lämnar jag ett pris till byggaren, vad det priset sen är i verkligheten inbakat till kund vet ju inte jag egentligen fast oftast så lägger ju byggaren på 10-12% för hanteringen av UE.
När det gäller lösa timmar men ändå går igenom en HE så är det HE som sätter timpriset mot kunden och i regel så vet ju HE timpriset och ger då således kunden ett pris med ev påslag för hanteringen av UE.
Eller vad menade du?
jag menar att byggaren kan ta ut sina ev 10% vilket som, antingen är det medräknat i nån offert eller så är det löpande och det läggs på eftersom. Avtal eller inte, vill byggaren ta 10% på någon annan så gör han det.
Fast om ett fast pris är avtalat mellan kund och HE på UE:s arbete så kan du ge dig på att det då är inräknat x% om HE vill ta ut det. Det är det jag menar, hur det än vrids på det så om byggaren vill ta ut % på UE:s kostnad så gör den det. Det kan även skrivas in som adm.kostnad också....-MH- skrev:
Nej men du måste väöl skilja poå de fall dör man avtalat underleverantör+ påslag samt fastpris? I det första fallet får byggarena alltid sin marginal på underleverantörens arbete, i andra fallet får han det som blir över och någon fast marginal på ev. underleverantörer finns inte att hänvisa till, räkna på eller inkassera.
Om man har avtalat timpris med byggaren, tror jag inte ens han har möjlighet att ta in underentreprenör om det inte är specat.
Om man har avtalat timpris med byggaren, tror jag inte ens han har möjlighet att ta in underentreprenör om det inte är specat.
Jag kan ju ärligt säga att jag aldrig jobbat som UE åt en byggare och sen gått på timme utan att byggaren vetat vilket pris jag kommer fakturera honom så denne då kan göra upp med kund vad jag ska kosta. I de fall man blir inkallad i efterhand så får jag ju göra upp med kunden själv.
Det är ju inte ett fullständigt kontrakt/avtal om inte allt som ska ingå i projektet är medräknat så om byggaren har ett avtal med kund där endast byggarens kostnad står med så kommer ju UE på sidan om, då finns det ju två val för kunden och det är ju att antingen göra upp med den nye entrepenören för sig eller låta byggaren sköta allt men då är det ju som sagt det pris byggaren säger till kund om vad UE kostar som gäller och då tar dom väl till med någon procent oftast. Funderingarna kommer ju när kund vet vad UE-firman tar i normala fall men när det går genom byggaren så kostar det 10% mer, det är ju då en komunikationsmiss mellan bygagre och kund men som sagt, byggaren får ju en extrakostnad genom att ta ansvaret för UE, se till att UE fixar ev anmärkningar, adm.kostnader osv osv, sånt som då kunden inte behöver ta tag i med varje entrepenör på plats utan bara med HE.
Så att det tillkommer kostnad är ju inget underligt i sig men sen hur det då kommit fram till kunds förståelse kan ju vara väldigt olika.
Men som sagt.....om kund frågar UE vad denne tar i timmen så är det ju inte relevant för om hela alltet går genom en HE så är det ju denne man ska fråga och då får man ju reda på om det kostar 400 kr eller 440 kr per timme.
Det är ju inte ett fullständigt kontrakt/avtal om inte allt som ska ingå i projektet är medräknat så om byggaren har ett avtal med kund där endast byggarens kostnad står med så kommer ju UE på sidan om, då finns det ju två val för kunden och det är ju att antingen göra upp med den nye entrepenören för sig eller låta byggaren sköta allt men då är det ju som sagt det pris byggaren säger till kund om vad UE kostar som gäller och då tar dom väl till med någon procent oftast. Funderingarna kommer ju när kund vet vad UE-firman tar i normala fall men när det går genom byggaren så kostar det 10% mer, det är ju då en komunikationsmiss mellan bygagre och kund men som sagt, byggaren får ju en extrakostnad genom att ta ansvaret för UE, se till att UE fixar ev anmärkningar, adm.kostnader osv osv, sånt som då kunden inte behöver ta tag i med varje entrepenör på plats utan bara med HE.
Så att det tillkommer kostnad är ju inget underligt i sig men sen hur det då kommit fram till kunds förståelse kan ju vara väldigt olika.
Men som sagt.....om kund frågar UE vad denne tar i timmen så är det ju inte relevant för om hela alltet går genom en HE så är det ju denne man ska fråga och då får man ju reda på om det kostar 400 kr eller 440 kr per timme.
Jag tror faktiskt att det är du som inte läst vad TS har skrivit. Du hänvisar till att HE får lägga på 10% på en UE´s kostnad, detta är korrekt om man hade haft ett skrivet avtal med tex AB04 i botten! TS har tydligt framfört att INGET avtal är undertecknat gällande detta arbete och INGEN offert är undertecknad. Dvs det är en muntlig beställning och då träder som jag tidigare skrev Konsumenttjänstlagen in och ger TS rätt!Glufsglufs skrev:Jag kan ju ärligt säga att jag aldrig jobbat som UE åt en byggare och sen gått på timme utan att byggaren vetat vilket pris jag kommer fakturera honom så denne då kan göra upp med kund vad jag ska kosta. I de fall man blir inkallad i efterhand så får jag ju göra upp med kunden själv.
Det har inget att göra med kommunikationsmiss eller liknande mellan kund och byggare! Saknas skriftligt avtal är det kunden som har rätt! Punkt slut!
Det spelar ingen roll vad HE har för argument om att tex UE sagt att det handlar om ca xxx timmar och inte HE. Det kunden förväntar sig vara avtalat gäller.
Eftersom jag jobbar som UE rätt ofta och då redovisar mot en HE så borde jag också kanske ha en uppfattning om hur en HE redovisar priser mot en kund som oftast, vare sig det är genom offert eller lösa timmar. Vad HE tar ut för sina UE är helt och hållet HE:s sak mot kund för det är HE och kund som har en överenskommelse, inte UE och kunden. Hela processen består av två dealer, UE och HE samt HE och kund.aedwall skrev:Jag tror faktiskt att det är du som inte läst vad TS har skrivit. Du hänvisar till att HE får lägga på 10% på en UE´s kostnad, detta är korrekt om man hade haft ett skrivet avtal med tex AB04 i botten! TS har tydligt framfört att INGET avtal är undertecknat gällande detta arbete och INGEN offert är undertecknad. Dvs det är en muntlig beställning och då träder som jag tidigare skrev Konsumenttjänstlagen in och ger TS rätt!
Det har inget att göra med kommunikationsmiss eller liknande mellan kund och byggare! Saknas skriftligt avtal är det kunden som har rätt! Punkt slut!
Det spelar ingen roll vad HE har för argument om att tex UE sagt att det handlar om ca xxx timmar och inte HE. Det kunden förväntar sig vara avtalat gäller.
Så vad du hänvisar till har jag ingen aning om.....
Däremot om UE kommit som en separat entrepenör med kunden som sin egen kund och inte kör betalning genom HE, då är det en annan sak.
I övrigt så vet vi ju fortfarande inte om det har fakturerats för några extrajobb/avvikelser. Det kan mycket väl vara så att elektrikern uppskattat tiden efter orginalhandlingar och/eller andra uppgifter från byggherren och HE till 80 timmar, denne kan ha gjort arbeten efter detta på kanske 70 timmar och resterande upp till det som fakturerats är extrabeställningar och/eller avvikelser samt att det sen återstår 10 timmar i så fall för komplettering eller liknande (förhållandet kan ju även vara 60 gjorda plus extra och 20 återstående också).
I o m att elektrikerns kostnad går genom byggaren så är byggaren elektrikerns uppdragsgivare. Kunden i sig som byggherre är uppdragsgivare åt byggaren. Att då byggaren tar några procent är vanligt, hur denne då framfört detta till kund är ju en annan sak men procenten ska ju som sagt täcka upp det att HE tar ansvaret, adm.kostnater osv osv så vad elektrikern säger för pris till kund är inte relevant då det är byggaren som fakturerar.
I o m att elektrikerns kostnad går genom byggaren så är byggaren elektrikerns uppdragsgivare. Kunden i sig som byggherre är uppdragsgivare åt byggaren. Att då byggaren tar några procent är vanligt, hur denne då framfört detta till kund är ju en annan sak men procenten ska ju som sagt täcka upp det att HE tar ansvaret, adm.kostnater osv osv så vad elektrikern säger för pris till kund är inte relevant då det är byggaren som fakturerar.
Huruvida huvudentreprenören gör påslag och om moms är medräknat eller inte i kostnadsförslag är ju egentligen ointressant för tråden då det TS ifrågasätter är antalet timmar. Som tidigare sagts så ökar ju inte antalet timmar med momsen och de ökar ju inte heller med huvudentreprenörens påslag.
Nä, de ökar med mera beställt arbete/avvikelser och liknande....men än har vi inte hört om så är fallet.byggankan skrev: