Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2007
    Län: Bohuslän

Varför diskuterade ni inte pris med ansvarig på firman INNAN dom kom dit och började. En uppskattning från montören på plats är ju inte det bästa sättet om man vill ha ett fast pris.....

2.    länk #17
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2009
    Län: Västragötaland

precis, för det har han rätt till.
    "Rätt till" att skära emellan? Det beror väl på vad man har kommit överens om?

3.    länk #18
    Moderator Medlem: Feb 2005
    Län: Stockholm
    Inloggad
    Fast nu var det väl antalet timmar det handlar om. Moms på 80 timmar betyder ju inte att man tar upp 20 timmar mer...
    Senast redigerad av hempularen 2012-02-04 08:48

4.    länk #19
    Pen
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2005

Varför diskuterade ni inte pris med ansvarig på firman INNAN dom kom dit och började. En uppskattning från montören på plats är ju inte det bästa sättet om man vill ha ett fast pris.....
    Lagen ovan var ju osedvanligt tydlig och på konsumentens sida. Den fråga som ska ställas är väl snarare:
    Varför gjorde inte ansvarig på firman upp ett skriftligt avtal INNAN dom kom dit och började. En uppskattning från montören på plats är ju inte det bästa sättet om man vill ha betalt till fast pris.

5.    länk #20
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006
    Inloggad
    Kan inte TS kontra med: "Va? Vad har ni gjort i mitt hus? Jag har inte beställt något från er! Var är kontraktet?"
    Nu ska vi inte vara såna.
    Tycker du inte det finns tillräckligt med idioter där ute i världen redan.

Visst kan man göra så om man inte har något problem med att vara oärlig och dum. Men i tråden bör vi nog hålla oss till så korrekta saker som möjligt, här vill vi att rätt ska vara rätt.
    Inte att fel ska bli ännu mer fel.
    Den som vet mest, gissar minst.

6.    länk #21
    Junior medlem Medlem: May 2007
    Län: Stockholm

Nu ska vi inte vara såna.
    Tycker du inte det finns tillräckligt med idioter där ute i världen redan.

Visst kan man göra så om man inte har något problem med att vara oärlig och dum. Men i tråden bör vi nog hålla oss till så korrekta saker som möjligt, här vill vi att rätt ska vara rätt.
    Inte att fel ska bli ännu mer fel.
    Jag menar att man kan med ett sådant uttalande visa på dumheten i att överfakturera utan kontrakt, och därmed väcka intresse att mötas på i förväg utsatt plats, dvs utfört arbete och 80 timmars fakturering.

Edit: personligen skulle jag bli ganska sur efter ett bedrägeriförsök, som jag tolkar falska uppgifter om närvaro som. Uppsåtligen eller inte.
    Senast redigerad av dumle 2012-02-04 09:03

7.    länk #22
    Mikael_Ls avatar
    Inloggad
    Ja mot vissa kanske en chock-strategi kan fungera, men generellt drar man nog troligen bara igång ett större krig än nödvändigt.
    Och sen ... Om det i slutändan kommer så långt som till rätten blir ett sådant här fall ganska mycket ord mot ord och en fråga om vem som verkar mest trovärdig.
    Då är det inte bra att ha gett motparten ett bevis på att man själv håller på och jiddrar.

Jag tror att TS måste börja med att få koll på om det hela kan stämma. Dvs att uppskatta rimligheten i tiden för utfört arbete.
    Det kan ju eventuellt vara så att det faktiskt är korrekt, men klantigt redovisat. Då är det moraliskt riktiga att faktiskt betala. Även juridiskt kan det vara det smartaste, att vinna ett mål mot något som i princip var rimligt är nog en uppförsbacke.

Så det var därför jag tyckte att du borde försöka få en rimlighetsbedömning från en tredje part.

Är sen allt både orimligt samt fel enligt den första kostnadsuppgiften så är det väl bara att betala den del som är rimlig och/eller ursprungligt kostnadsförslag och bestrida resten av beloppet.

8.    länk #23
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2009
    Län: Västragötaland

Edit: personligen skulle jag bli ganska sur efter ett bedrägeriförsök, som jag tolkar falska uppgifter om närvaro som. Uppsåtligen eller inte.
    Jag har inte reflekterat över detta men visst är det försök till bedrägeri! Jag skulle väl aldrig få för mig att säga till min arbetsgivare att jag har arbetat när jag i själva verket haft semester (eller jobbat någon annanstans)... Och skulle jag göra det på ett sätt som verkar satt i system så skulle jag förmodligen hamna i rätten.

9.    länk #24
    Mikael_Ls avatar
    Inloggad
    I väntan på att lyckas reda ut vad som ev är oskäligt, eller t.o.m helt uppåt väggarna kan man ju ändå betala en så stor del av fakturan som man anser vara helt ostridig. (Och att de jobben då är helt färdiga och inte har någon risk för backjobb).

Man har ingen generell rätt att hålla inne belopp som är ostridiga.
    Så om din "utredning" tar tid så kan det vara lämpligt att delbetala.

10.    länk #25
    Glufsglufss avatar
    Gudfader Medlem: Mar 2010
    Län: Uppsala

Fortfarande ingen som hejdar sig och lyssnar om TS har beställt något utöver tidsuppgiften grundar sig på från början elelr om det förekommit avvikelser????
    Sen snacket om avtal??? eh...TS har ett avtal med byggaren som är HE, elfirman är UE och gör sitt jobb efter givna handlingar.
    TS ska ju alltså bestrida mot byggaren om han nu tycker fakturan är fel och byggaren ska sedan ta upp saken med elfirman.

11.    länk #26
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2006

Då kan de inte skicka vidare till inkasso, kronofogde osv.
    Fel, bestridna fakturor kan bl.a gå vidare till kronofogden och därför är det mycket viktigt att man fortsätter bestrida en faktura som man anser felaktig för annars kan det leda till oönskade problem.

12.    länk #27
    saturnuss avatar
    Forumgud Medlem: Sep 2005
    Län: M

Momsen skall man inte tänka på, för alla priser till konsument skall vara med moms.

Jo riktigt, men om man är av den uppfattningen att elektrikern är dyr, kan man kanske försöka klargöra vad som är vad, i fakturan, m a o , alla pengarna hamnar inte i elekrikerns ficka. När det gäller momsen, så är detta något som ställer till för vanliga kunder. Händer när jag lämnar pris, och tillägger att sedan kommer momsen till, varpå kunden kontrar, - men den drar du ju av............!
    mina barn skall minsann få arbeta, det fick mina föräldrar göra. http://groups.msn.com/Z28-Jensen

13.    länk #28
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2010
    Län: Värmland

Frågar igen då:
    TS, varför har du bytt elfirma mitt upp i allt?

Du säger även att de fakturerat för tid de inte varit på plats. Hur mycket tid är detta? 20 minuter, 1 timme, 2 veckor?
    Materialanskaffning osv är något som kunden betalar för.
    Hur vet du att de ej varit på plats denna tid?

Vill man vara säker på att veta vad slutsumman hamnar på så ta in en offert.
    Men var då noga med att ta med ALLT du vill ha gjort, jobb som ej är med i offerten är extra, något som privatpersoner alltid glömmer.

14.    länk #29
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2010
    Län: Värmland

Fel, bestridna fakturor kan bl.a gå vidare till kronofogden och därför är det mycket viktigt att man fortsätter bestrida en faktura som man anser felaktig för annars kan det leda till oönskade problem.
    Kronofogden agerar ej på tvistiga fodringar.

15.    länk #30
    saturnuss avatar
    Forumgud Medlem: Sep 2005
    Län: M

"Rätt till" att skära emellan? Det beror väl på vad man har kommit överens om?
    det är väl klart som fan, att han har rätt att ta ut ett arvode på 10%, han har väl haft ett jobb med att fixa fram en elektriker informera och förklara för denna m m. Läs vad jag skriver, det är alltid svårt att ha med folk att göra som inte är vana att ha hantverkare i hemmet. Och det är detta som ligger bakom hantverkarnas vägran att lämna anbud eller höra av sig. till enkilda, m a o man vill inte ha bråket när fakturan överlämnas. Kanske bättre du engagerar i vad kommunalskatten användes till.............
    mina barn skall minsann få arbeta, det fick mina föräldrar göra. http://groups.msn.com/Z28-Jensen

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42