Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Feb 2012
    Län: Östergötland

Dolt fel

Hej
    Jag och min fru köpte ett gammalt hus för 3 år sedan,
    och nu tänkte vi riva badrummet och ett bakomliggande förråd för att göra ett fint och rejält bádrum...men när vi tittar på förrådsdelen och hela den delen som är tillbyggt av tidigare ägare...inser både vi och de hantverkare vi tagit dit för att kika på detta,
    är helt felbyggt, regelverk saknar bitar, isolering uppfyllt utan luftspalt mm.
    Då jag vet att säljaren är gammal fattig pensionär, undrar jag om det ens är någon idé
    att ta upp fallet, då säljaren inte har några pengar att ersätta skadan med..?
    mvh Trött & Besviken

2.    länk #2
    Nyfnikens avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2007
    Län: Stockholms län

Jag föreslår att du söker här på juridikforumet efter "dolt fel" som steg ett.

3.    länk #3
    Moderator Medlem: Feb 2005
    Län: Stockholm
    Inloggad
    Dolda fel är svårt att få ersättning för i största allmänhet. I ditt fall låter det ju som att säljaren dessutom inte kommer att kunna betala ett ev. skadestånd. En ytterligare svårighet. Dessutom så skulle iallafall jag känna det lite extra tråkigt att ställa sådana krav mot en gammal man.

Om jag förstår dig rätt så har ni upptäckt fel redan innan ni börjat riva? I så fall lär felen ligga på er undersökningsplikt. Ex. så finns det oftast synliga tecken på att ventillation saknas under taket (antar att det är det du menar med saknad luftspalt).

4.    länk #4

Tyvärr såg man inte ordentligt innan vi rev innerväggar mm att man fyllt upp överallt med isolering, mitt för lufthål, inte använt någon difusionspärr osv.
    Ja, det är tråkigt att förra ägaren är gammal och inte har någon försäkring, eller pengar...
    så det är nog bara att snällt gå till banken och försöka låna lite till, riva den fuskbyggda
    tillbyggnaden och bygga nytt från grunden...så slipper vi några rättegångskostnader iaf.

5.    länk #5
    Gudfader Medlem: Mar 2005

Den där pensionären borde väl ha en del pengar - han fick väl något för huset han sålde?

Men sedan är det inte säkert att bara för det inte är bra byggt så är det automatiskt ett dolt fel. Huset var gammalt, skriver du. Hur gammalt? Hur gammal var tillbyggnaden? Du visste att ägaren själv byggt till? Dög tillbyggnaden som förråd? Är det någon skada som uppkommit, eller är problemet att det inte gick att ändra så enkelt som du hade föreställt dig?

6.    länk #6
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006
    Inloggad
    Jag förstår inte riktigt.
    Ni är på väg att riva en del av ert hus, och så vill ni ha ersättning av förra ägaren för en del av det ni tänkt riva bort.
    Om ni nu möjligen skulle ha rätt i princip så tycker jag det verkar snålt och elakt, typ.

Om ni köpt ett gammalt ruttet hus med tanke att direkt slå ner det för att bygga nytt, skulle ni börjat med att leta efter dolda fel i huset innan grävmaskinen fick börja slå ner det?
    Den som vet mest, gissar minst.

7.    länk #7
    Moderator Medlem: Feb 2005
    Län: Stockholm
    Inloggad
    Jag tolkar tråden som att TS bara hade tänkt slå ut en vägg till förrådsdelen, och expandera badrummet dit. Och nu då upptäckt att det fanns brister i konstruktionen.

Förrådsdelen kan betyda lite vad som helst från trädgårdskjul till "dressing rom". Men en förrådsdel som är tillbyggd, skulle jag nog förutsätta att den kanske inte är byggd så att den direkt kan fungera som boyta. Ex. Så är det inte alls säkert att man i en förrådsdelen skall räkna med tillförd fukt, därmed inte lika petigt med luftspalt. Nu var det iofs fler fel tydligen.

8.    länk #8
    Senior medlem Medlem: Aug 2006

Förråd som ej hålls uppvärmda över +10 året om skall man ju inte ens ha diffplast.

Om det inte kostar mer än X0.000 kr att åtgärda så tror jag att du kommer känna att det inte var värt det efteråt. Oavsett om du vinner striden med säljaren eller ej.

Det kostar på både i tid å pengar att strida för sin sak. Blir det sen förlikning så får man väl stå för sina egna advokatkostnader osv.

9.    länk #9

Förrådet är bara en liten del av hela vinkelutbyggnaden på baksidan, tillbyggt ca -01 och ser ut som resten av huset på utsidan...när man sedan sliter de inre skikten ser man att det är ihoplappat med vad gubben hade tillhands. Tyvärr skulle hela utbyggnade behöva rivas och göras om för att det är så fruktansvärt klent byggt, dessvärre har jag nog bara råd att göra iordning badrumsdelen nu och sovrum/hall senare.

10.    länk #10
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006
    Inloggad
    OK, det är alltså avsevärt mycket mer än det som ni river i som är undermåligt byggt.

Ja då är det en annan sak.

Men det är rätt mycket som krävs för att det enligt lagens mening ska klassas som dolt fel.
    Först och främst måste det varit i det närmaste omöjligt att finna felet genom en noggrann icke förstörande undersökning.
    Sen får det inte finnas några tecken som gör att man kunnat ana att inte allt stått rätt till.
    Sen ska det också vara ett oväntat fel i skenet av byggnadens ålder och allmänna skick.

Sen är det en väldigt glidande bedömningfråga av alla dessa parametrar, kan vara en riktig nagelbitare på sin väg mot och genom domstol.
    Man ska kort och gott vara rätt säker på sin sak för att våga och orka köra hela racet.

Du måste nog beskriva det hela väldigt mycket mer ifall någon ska ha en chans att ha en ordentlig åsikt ifall det kan klassas som dolt fel eller inte.

Men börja med att först fråga dig själv om det absolut inte fanns en chans att upptäcka något innan ni började riva.
    Och sen frågar du dig själv om du kunde misstänkt något sådant här med tanke på husets skick och den upplevda kvalitén på tillbyggnaden.
    Den som vet mest, gissar minst.

11.    länk #11
    Senior medlem Medlem: Nov 2011
    Län: Halland

Den största frågan tycker jag är oklar är det bostadshuset som är "felaktigt" eller är det ett förråd som är till byggt?

12.    länk #12
    Anders_Roslagens avatar
    Senior medlem Medlem: Mar 2006
    Län: Stockholms

Hej! Vill påminna om att det inte är särskilt ovanligt att bygga förråd i klenare regelstomme än ett bostadshus. Även sådana saker som luftspalt kanske är mindre viktigt i ett utrymme man inte skall leva i. För mig låter det som ett vanligt förråd, byggt på spillvirke. Att sedan utsidan faller väl ihop med övrig byggnation visar väl bara att det är smakfullt anpassat. Går det inte bara att riva ur isoleringen och addera en regelverk på insidan för att skapa ett utrymme som uppfyller standarden för bostadshus? Kan inte se att det rör sig om dolt fel när det gäller en förrådsbyggnad (även om den är ihopkopplad med huset).

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42