Nykomling
Medlem: Jan 2012
Län: Västra Götaland
Mäklarkontraktets tid?
Hej...
Mitt första inlägg här, kanske kommer att klassas som ett korkat, men jag kör ändå.
Vi har precis budat på ett hus. Det har legat ute för försäljning i drygt ett halvår. Vi har bjudit en bra bit under utgångspris. Mäklaren hävdar då att säljaren inte går med på annat än x 000 000. Fortfarande under utgångspris.
Men jag litar inte fullt ut på mäklaren. Det kan ju vara så att säljaren i själva verket kommit med ett konkret motbud, men mäklaren lägger fram det som ett accept-pris.
Mina funderingar går kring fall man kanske skulle höra av sig till säljaren, snacka lite med honom/henne och berätta som det är.
Och kanske rent av förslå en affär utan mäklaren...?
Lite av min frågeställning; Hur länge har mäklaren rätt att ta ut sitt arvode? (Är ju lite en förhandlings-plan från min sida)
Forumgud
Medlem: Jun 2007
Län: Jämtland
Precis som sagt innan. Då mäklaren har diskuterat med er ger hans kontrakt honom rätt till arvode vad ni än gör from nu. Mäklaren kan via skadestånd kräva in provisionen av köparen då de har bindande avtal.
Du får lägga dina bud, mäklaren har skyldighet att förmedla dessa och vill även han sälja för att kunna fokusera på andra hus
Precis som sagt innan. Då mäklaren har diskuterat med er ger hans kontrakt honom rätt till arvode vad ni än gör from nu. Mäklaren kan via skadestånd kräva in provisionen av köparen då de har bindande avtal.
Du får lägga dina bud, mäklaren har skyldighet att förmedla dessa och vill även han sälja för att kunna fokusera på andra hus
Tidigare i mina kontrakt med mäklare så har ju dom haft tre månaders kontrakt med mig. Och om jag räknar på det så tog jag först kontakt med mäklaren ca 5 månader efter utläggning av annons. För kontraktet löper väl inte på tillsvidare? Utan egentligen en tyst överenskommelse...?
Har varje fall lagt bud nu och hoppas för gudarnas skull att säljare accepterar. Men så tur kan jag väl inte ha. Håll alla era tummar!
Moderator
Medlem: Feb 2005
Län: Stockholm
Mäklaren har rätt til arvode även efter att kontrakktet hart gått ut. Perioden i avtalet handlar bara om ensamrätt, dvs ingen annan mäklare kan sälja under den tiden. OM du senare anlitar en annan mäklare som säljer till någon som varit spekulant hos den första mäklaren så får mäklarna göra upp om fördelning av arvodet.
Jag har för mig att det måste specificeras explicit i avtalet om mäklaren inte skall ha rätt till arvode (tror att det är lagreglerat), det kan ju ex. vara aktuellt om man redan har en spekulant, men ger mäklaren i uppdrag att försöka få ut mer än vad min egen spekulant vill ge.
Tanken med regeln är just att förhindra affärer liknande det du vill göra. Det skulle vara alltför lätt för köpare och säljare att göra upp bakom ryggen på mäklaren och vänta några veckor.
Sedan kan det bli diskussion om köparen verkligen varit spekulant, i det här fallet är det ju uppenbart. Men det räcker att köparen ex. pratat i telefon med mäklaren och fått reda på något om objektet. I princip räcker det att spekulanten har sett en annons, men då finns det ju bevisproblem.