Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Jan 2012
    Län: Skåne

Medgivande försäljning enl sambolag

Hjälp jag skall sälja mitt hus, äger det till 100% men är införskaffat för gemensamt boende med min dåvarande sambo när vi flyttade samman. Vi delar lånen. Jag behöver hans medgivande för att sälja efter separationen men han ställer följande villkor:

Reservation Försäljningen skall genomföras i samråd med undertecknad.
    Kontrakt överenskommelser, muntliga som skriftliga avseende försäljningen
    skall utan dröjsmål tillställas undertecnad för godkännande.

Är det någon som vet om denna reservation är giltig eller om jag kan strunta i den och själv genomföra försäljningen tillsammans med min mäklare. Han verkar tyvärr inte heller veta vad som gäller.

2.    länk #2
    Senior medlem Medlem: May 2006

Observera att jag inte är jurist, följande är vad jag TROR: Jag tror att han har rätt att ställa de här kraven (eller snarast att han här tydliggör vilka rättigheter han har). Eftersom ni har köpt boendet för gemensamt bruk så måste han godkänna försäljningen och måste vara med och underteckna kontrakt och köpebrev såvida han inte ger dig fullmakt att underteckna de handlingarna i hans ställe.
    I praktiken kan du genomföra försäljningen tillsammans med mäklaren – men f.d. sambon måste förmodligen få tillfälle att godkänna avtalet med mäklaren och han måste få tillfälle att godkänna köpesumman och ev. övriga villkor vid försäljningen.

Det här borde förresten höra hemma i juridik-forumet, kanske flyttar någon moderator tråden dit så att du kan få fler (och kanske mer insatta) svar.

Välkommen till forumet förresten, om än under lite tråkiga omständigheter.

3.    länk #3
    Senior medlem Medlem: May 2006

En tilläggsfundering ang. att du skriver att du äger det till 100 % men att ni delar på lånen. Jag förmodar att du menar att du har gått in med hela kontantinsatsen? Har ni reglerat i avtal att du äger den andelen av huset och att detta inte ska ingå i bodelning? Om inte kan det vara bra att vet att om ni bara har varit sambos en kortare tid så kan din före dettas anspråk i huset eventuellt jämkas. Här kan du läsa en fråga + svar som bl.a. tar upp detta: http://lawline.se/answers/show?question_id=6459

4.    länk #4
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2011
    Län: Stockholm

Jag undrade också över det, förtydliga gärna hur det ser ut med ert ägande & lån. Äger du huset själv, men din f.d. sambo står som medsökande på lånen?

5.    länk #5
    Nykomling Medlem: Jan 2012
    Län: Skåne

Samboavtal kontra ägande

Jag har ensam lagfart på huset och var ensam om att skriva på köpeavtalet när vi köte huset 1987 men vi står båda för lånen/alial

6.    länk #6
    Senior medlem Medlem: Jul 2009
    Län: Värmland

Jag hoppas reservatinoen är giltig, annars kan du ju rent krasst lura honom genom att sälja huset, betala din del av lånen, dra med resten av pengarna och låta honom stå där med lång näsa och resten av lånen.

En annan fråga är hur eventuellt överskott ska fördelas, har han rätt till en del av det i och med att han betalat räntor och driftkostnader, eller ser du den delen som att han betalar hyra till dig?

Om ni inte har något samboavtal ska han ha hälften av överskottet oavsett din kontantinsats, såvitt jag begriper. Lätt att googla på, hittade tex denna, kolla sidan tre:
    http://www.dinjurist.se/samboinfoPW.pdf

Googla på sambolagen gemensam bostad så hittar du en massa länkar som säger samma sak.
    Om han är snäll nöjer han sig med hälften av överskottet efter att lån och kontantinsats är borträknade, så att du ändå får tillbaka den delen.

7.    länk #7
    Moderator Medlem: Feb 2005
    Län: Stockholm
    Inloggad
    Fast TS kan ju inte sälja huset utan att hela lånet betalas tillbaka till banken, inteckningarna ligger ju kvar till lånet är betalat.

8.    länk #8
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2007
    Län: Östergötland

Det är väl inte direkt nåt konstigt "krav" eller speciellt orimligt? Ett gemensamt hus ska säljas och pengarna ska användas för att avsluta ett gemensamt lån. Vem som står papperet är en ren formalitet när ni varit sambos.

Är det rimligt att du ska kunna avgöra vilken köpare som "ni" ska ha av huset? Om ni ska låta huset ska ligga kvar för försäljning ett tag till? Om du kanske vill sälja det lite billigare till en bekant för att du tycker att du tjänar på det?
    osv...

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42